dueplage
Fra : edob

Dato : 25-05-02 21:23

Hej NG

I et parcelhusområde vest for københavn er vi meget plaget af duer.
Tilsyneladende er her langt flere end tidligere år. De sviner utroligt og
er også meget enerverende at høre på.

Hvilke muligheder har vi for at reducere bestanden?

Må de skydes nu - alternativt findes der fælder til at fange duer i ??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Niels Riis

Dato : 25-05-02 23:25

> [...]
>
> Hvilke muligheder har vi for at reducere bestanden?
>
> Må de skydes nu - alternativt findes der fælder til at fange duer i ??

Hej Frank,
duer må ikke skydes nu, jagttiden starter den 1. sept. og gælder kun
ringduer, også kaldet skovduer og så tyrkerduen, og det er muligvis vilde
"tamduer" der holder til ved jer.
Duer må ikke tages i fælder, og de dyr der må tages i fælder må som regel
kun fanges i jagttiden da fældefangst på mange områder sammenlignes med
jagt.
Eneste mulighed er via kommunens tekniske forvaltning, de kan evt. skaffe en
tilladelse til at skyde nogle af duerne (tvivlsomt) eller få en af deres
folk til at regulere lidt i bestanden.

Med venlig hilsen
Niels Riis

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 26-05-02 18:07

> [...]
en
> tilladelse til at skyde nogle af duerne (tvivlsomt) eller få en af deres

Jeg tillader mig lige at tilføje at det er ikke kun duer, men alle fugle der
ikke må fanges i fælder. Men ved regulering gælder der nok nogle andre
regler. Der må reguleres året rundt. Men da der nok er tale om byzone skal
du nok henvende dig til kommunen med henblik på regulering. Jagtloven siger
ikke umiddelbart noget om regulering i byzoner.

Brian W.
" ny jæger"

Fra : Martin_P

Dato : 27-05-02 13:17

Jeg vil lige indskyde, at tyrkerduer først må skydes fra 1. oktober...

Martin_P