Skorstensfejerregning når man bor i lejet ~
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-05-02 20:26

Hej.

Nogle bekendte bor i lejet lejlighed og har fået regning fra
skorstenfejeren. Brændeovnen stod i lejligheden, da de flyttede ind, og er
altså ikke deres (anskaffelse).

Er en skorstensfejerregning ikke normalt - med mindre andet tydeligt er
anført i lejekontrakten (§11?) - en regning, som ejeren af huset skal
betale?

Ida Maria Kiefer
www.vammencamping.dk/dk/internet.html

Fra : Nielsen

Dato : 26-05-02 09:49

Hvem har bestilt skorstensfejeren ?

Hvad er der aftalt mht. vedligeholdelse af lejemålet.

mvh. Kim

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 26-05-02 11:04

Nielsen <gk.nielsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har bestilt skorstensfejeren ?

I hvert fald ikke dem. Der kom bare en regning.

> Hvad er der aftalt mht. vedligeholdelse af lejemålet.

At udlejer står for vedligeholdelse. Og spg. er så om ikke en skorsten hører
ind under det?

Ida Maria Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Nielsen

Dato : 26-05-02 12:07

Ida Maria Kiefer wrote:

> Nielsen <gk.nielsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> I hvert fald ikke dem. Der kom bare en regning.

> At udlejer står for vedligeholdelse. Og spg. er så om ikke en skorsten hører
> ind under det?

Jo, det vil jeg også mene. Og er der ikke aftalt andet, så har udlejer
vedligeholdelsespligten af skorstenen jf. lejelovens § 19.

mvh. Kim

Fra : Padre

Dato : 26-05-02 22:28

> Jo, det vil jeg også mene. Og er der ikke aftalt andet, så har udlejer
> vedligeholdelsespligten af skorstenen jf. lejelovens § 19.

Så vidt jeg husker, har udlejer kun pligt til at stille varme til rådighed.

Såfremt udlejer har installeret fjernvarme og lejer vælger at anvende en
anden varmekilde, har lejer selv de ekstra udgifter, som fx.
skorstensfejning, der er forbundet hermed.

Hvilken paragraf, det følger af. kan jeg ikke huske.

Det er jo egentlig også logisk: hvis udlejer har installeret fjernvarme er
det måske lidt urimeligt, at én lejer skulle kunne påtvinge ham udgiften til
at rense skorstene uden han kan vælte udgiften over på lejeren.

Omvendt, hvis udlejer *kan* vælte udgiften over på lejeren, kan lejeren vel
lige så godt betale selv.

Endelig er det vel lige så urimeligt, hvis én lejer kunne overvælte udgiften
på alle lejere samlet.

Ovenstående rimelighedsbetragtninger er ikke mit "primære ræsonnement" men
en efterrationalisering af en regel, som jeg mener at kunne huske, men ikke
umiddelbart kan finde i paragrafferne, formentlig fordi den følger af
retspraksis.

Padre

Fra : Nielsen

Dato : 27-05-02 08:02

Padre wrote:

> Så vidt jeg husker, har udlejer kun pligt til at stille varme til rådighed.

Lejelovens § 19, stk. 1: Udlejer skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt
vedlige. Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme
og kulde skal holdes i god og brugbar stand.

Heraf mener jeg at kunne udlede, at udlejer skal sørge for at rense skorstenen,
når dette måtte være nødvendigt samt afholde den dermed forbundne udgift.

Du er vel ikke uenig i, at udlejer har vedligeholdelsespligten af f.eks. en
radiator, med mindre andet er aftalt ? Hvorfor skulle noget andet så gøre sig
gældende for en brændeovn ?

> Såfremt udlejer har installeret fjernvarme og lejer vælger at anvende en
> anden varmekilde, har lejer selv de ekstra udgifter, som fx.
> skorstensfejning, der er forbundet hermed.

Jeg kan godt følge dit synspunkt, men jeg vil alligevel mene, at når der er en
brændeovnn, så må lejeren selvfølgelig også bruge den. Og har lejeren ikke
påtaget sig vedligeholdelsesforpligtelsen/skorstensfejningen af ovnen, så må den
som udgangspunkt påhvile udlejer.

Det er selvfølgelig klart, at har lejeren selv installeret brændeoven og
skorsten, hvilket nok er tvivlsomt, så må lejeren også selv sørge for
vedligeholdelsen heraf.

I øvrigt tror jeg nok, at det er lovpligtigt at få renset skorsten et bestemt
antal gange pr. år (formentlig 1 eller 2 gange). Men det er da muligt, at man
kan blive undtaget herfra, såfremt skorstenen ikke bruges.

> [...]
> det måske lidt urimeligt, at én lejer skulle kunne påtvinge ham udgiften til
> at rense skorstene uden han kan vælte udgiften over på lejeren.

Det kunne der jo været taget højde for i lejekontrakten.

I mange kontraktsforhold vil der kunne være dele af en aftale, der vil kunne
forekomme "urimelige", uden at der dog vil være tale om en urimelighed, der vil
medføre aftalens ugyldighed.

Da det ofte er udlejer alene, der udfærdiger kontraktsvilkårene i lejeaftaler om
beboelse, så vil det vel være endnu mere mærkeligt (og urimeligt for lejer),
hvis udlejer efterfølgende påberåbte sig urimelighed, da han jo selv har
konciperet aftalen.

> Omvendt, hvis udlejer *kan* vælte udgiften over på lejeren, kan lejeren vel
> lige så godt betale selv.

Udlejer vil ikke altid kunne vælte udgiften over på lejeren jf. et andet af mine
indlæg i denne tråd.

> Endelig er det vel lige så urimeligt, hvis én lejer kunne overvælte udgiften
> på alle lejere samlet.

Jf. Urimelighedslovens § 1

mvh. Kim

Fra : Henning

Dato : 27-05-02 15:52

On Sun, 26 May 2002 23:27:52 +0200, "Padre"
<spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote:

> [...]
>anden varmekilde, har lejer selv de ekstra udgifter, som fx.
>skorstensfejning, der er forbundet hermed.

Skorstenen skal renses, hvad enten den benyttes eller ej. Så længe den
er åben, og kan bruges, skal den renses!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Padre

Dato : 27-05-02 19:27

> Skorstenen skal renses, hvad enten den benyttes eller ej. Så længe den
> er åben, og kan bruges, skal den renses!

Det mener jeg bestemt ikke er korrekt. Fx har jeg fået fjernvarme i hjemmet,
og har i den anledning fået oplyst af Københavns Energi, at jeg skal
afbestille min skorstensrenser.

Hvis skorstenen ikke anvendes, kan man vel ikke kræve, at den renses.

Padre

Fra : Henning

Dato : 27-05-02 21:37

On Mon, 27 May 2002 20:27:20 +0200, "Padre"

> [...]
>afbestille min skorstensrenser.
>
>Hvis skorstenen ikke anvendes, kan man vel ikke kræve, at den renses.

Det er måske anderledes i etagebyggeri? Flytter du ind i en lejlighed,
hvor der er skorsten, kan du vel som udgangspunkt regne med, den er
brugbar - også selv om ejeren har meddelt, at der ikke er brugere af
den?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-05-02 21:45

Scripsit "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com>

De relevante regler fra http://www.retsinfo.dk/delfin/html/b1993/0023905.htm

> [...]
|
| §4. Skorstene tilsluttet pejse, brændeovne eller lignende ildsteder
| for fast brændsel skal renses 1 gang årligt.
| Stk. 2. Fejningsterminerne for skorstene tilsluttet halm-, flis-,
| træspåns-, træforbrændings- eller lignende anlæg fastsættes af
| skorstensfejeren efter forhandling med ejeren på grundlag af en
| konkret vurdering af anlæggenes drifts- og
| vedligeholdelsestilstand, anvendelseshyppigheden og omfanget af
| de aflejrede sodmængder.
|
| §5. Fritstående skorstene med en lysningsåbning på indtil 75 cm skal
| renses efter de bestemmelser, der er gældende for den pågældende

Det læser jeg som at en skorsten der er tilsluttet et brændested skal
renses uanset om brændestedet er i brug. Men hvis skorstenen ikke er
tilsluttet noget i bunden (fx når oliefyret rent fysisk er fjernet)
skal den ikke renses.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-05-02 11:55

On 26.05.2002 12:04, in article acqbuj$rjdqu$1@ID-21495.news.dfncis.de, "Ida
Maria Kiefer" <atter@jyde.dk> wrote:

> At udlejer står for vedligeholdelse. Og spg. er så om ikke en skorsten hører
> ind under det?

Skorstensfejningen er jo et lovkrav af hensyn til brandsikkerheden, så det
er ikke sikkert at det går ind under vedligeholdelse. Hvis brændeovnen er
den eneste, der er forbundet til skorstenen, vil mit bud være, at lejer skal
betale for rensningen.

/kristian

Fra : Nielsen

Dato : 26-05-02 12:42

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> den eneste, der er forbundet til skorstenen, vil mit bud være, at lejer skal

Med mindre lejer har påtaget sig vedligeholdelsen eller den lovpligtige rensning -
eller hvad man nu eller kan finde på at rubricere det som - af skorstenen, så skal
lejer ikke betale herfor. I hvert fald ikke direkte ved at regningen fremsendes
til lejer.

Udgiften vil dog indirekte kunne pålignes lejeren i form af en "afgiftsstigning"
jf. lejelovens § 51, der udtrykkeligt nævner skorstensfejning. Da brændeovnen
formentligt har været i ejendommen et stykke tid, og skorstenen derfor vel også
tidligere er blevet renset, så vil der dog ikke være tale om en ny "afgift", der
pålægges ejendommen. Udlejer vil derfor kun kunne kræve lejeforhøjelse for
differencen mellem den tidligere betalte udgift til skorstensfejer og den
nuværende.

mvh. Kim