Defekt lyskryds. Hvad er lovligt?
Fra : Snoop

Dato : 25-05-02 16:22

Hvis man holder i en lyskryds, og der er rødt til alle sider, og har været
det i lang nok tid til at vi kan konkludere, at det er i stykker. Må man så
bare køre over for rødt, lovligt? Man har højst sandsynlig ubetinget
vigepligt, eller hvad?
Eller skal man vende om, og finde en anden vej?

Hilsen Lasse

Fra : mc

Dato : 25-05-02 17:25

"Snoop" <snoop@fedt.dk> wrote in message
> [...]

> vigepligt, eller hvad?
> Eller skal man vende om, og finde en anden vej?

Et fuldstændigt uprofesionelt svar:
Man kan jo som regel se hvilken vej, der er underordnet og derfor har
ubetinget vigepligt. Ellers plejer der jo at stå vigepligtstavler, så man
kan se hvem der har vigepligten, gør der ikke?

mvh mc

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-05-02 16:43

"mc" <mcn@NOSPAMe-box.dk> writes:

> [...]
> ubetinget vigepligt. Ellers plejer der jo at stå vigepligtstavler, så man
> kan se hvem der har vigepligten, gør der ikke?

Mit bud er at hvis der er rødt til alle sider _og_ hajtænder eller
andet til alle sider, så er der højre vigepligt. Sådan er de fleste
store lysregulerede kryds vel? Så vidt jeg husker er alle Ringvejkryds
i Århus i hvert fald.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Snoop

Dato : 25-05-02 17:05

> [...]
> andet til alle sider, så er der højre vigepligt. Sådan er de fleste
> store lysregulerede kryds vel? Så vidt jeg husker er alle Ringvejkryds

Men MÅ man køre lovligt ud så?
For der ligger mit hovedspørgsmål altså i.

Hilsen Lasse

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-05-02 18:00

Snoop wrote:

> Men MÅ man køre lovligt ud så?
> For der ligger mit hovedspørgsmål altså i.

Du skal

Jeg havde fornøjelsen ved min køreprøve, -nå ja, det er
længe siden.
Men tommelfingerreglen er, at er der intet lys, gult lys
eller rødt i alle lamper, så er lyskrydset et alm. kryds.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henning

Dato : 25-05-02 17:12

>Et fuldstændigt uprofesionelt svar:
>Man kan jo som regel se hvilken vej, der er underordnet og derfor har
>ubetinget vigepligt.
Mit gæt - du hare ikke kørekort?
ALLE lyskryds, som er defekte, har højrevigepligt!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Gregers Petersen

Dato : 25-05-02 17:25

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Mit gæt - du hare ikke kørekort?

Mit gæt - _du_ har ikke kørekort

> ALLE lyskryds, som er defekte, har højrevigepligt!

Det er ikke korrekt.
Citat fra (Den omstridte) Dansk Kørelærerunions teoribog 8. udg, 2 opl side
186:
"Ved flere vekjkryds med lyssignaler er der også opsat færdselstavler om
ubetinget vigepligt. Disse tavler gælder kun, hvis lyssignalet svigter. Er
der ingen tavler om ubetinget vigepligt, gælder reglen om højrevigepligt,
hvis lyssignalet er ude af drift."

Der står desuden:
"Det er der mange, der ikke er klar over, så derfor gælder det først og
fremmest om at passe ganske særligt på."

Der måske er tilegnet folk som dig?

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Peter G C

Dato : 25-05-02 17:26

Gregers Petersen <usenet@fjern-dettegpweb.dk> skrev:

[klip]

> Der måske er tilegnet folk som dig?

Så så

Henning skriver jo at der er højre vigepligt, og det gør du også. Du
tilføjer, at vejskilte kan ændre herpå, hvilket ikke strider mod det, som
Henning skriver.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Gregers Petersen

Dato : 25-05-02 17:36

> Henning skriver jo at der er højre vigepligt, og det gør du også. Du
> tilføjer, at vejskilte kan ændre herpå, hvilket ikke strider mod det, som
> Henning skriver.

Det er vel et spørgsmål om forståelse, Henning skrev alle med store
bogstaver.
Jeg tilføjer at der ved flere (de fleste efterhånden) er vigepligtstavler.

Det er her mere et spørgsmål om at man er (meget) opmærksom på hvilke regler
der gælder i det pågældende kryds.
Hvis man ikke ser tavlen, og blot regner med højrevigepligt, såeh... *BUM*

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-05-02 09:31

> [...]
> der ingen tavler om ubetinget vigepligt, gælder reglen om højrevigepligt,

Det kan godt være at det er mig der ikke er opmærksom i trafikken. Men jeg
har aldrig set et lyskrys, hvor der er hajtænder, færdselstavler ect i
storkøbenhavn. Så gad vide om det det ikke
er en "jyde/fyn" ting.
Men hvis der er en der kender et sådan lyskrys i København, vil jeg da gerne
se det ved lejlighed.

Allan Bach

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-02 14:52

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in

> Det kan godt være at det er mig der ikke er opmærksom i
> trafikken. Men jeg har aldrig set et lyskrys, hvor der er
> hajtænder, færdselstavler ect i storkøbenhavn. Så gad vide om
> det det ikke er en "jyde/fyn" ting.

Jeg tror bare du skal kigge lidt bedre efter...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-05-02 15:46

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> [...]
> http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
> "These opinions are my own, though for a small fee they

Iøvrigt så betyder en bred hvid spærreflade ubetinget vigepligt eller fuld
stop! Detsamme gør brosten. (Så får vi også københavneren medKommer du
fra en grusvej til en asfaltvej er der også fuld stop! Konklusionen er
altså, at er der ikke nogen skilte så er der noget i vejens udstyr der
fortæller hvad der gælder!

//Jesper

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-05-02 16:22

"Jesper Nielsen" skrev:

> Iøvrigt så betyder en bred hvid spærreflade ubetinget vigepligt eller fuld
> stop! Detsamme gør brosten.

Spærreflader har intet med vigepligt eller fuld stop at gøre.

(Så får vi også københavneren medKommer du
> fra en grusvej til en asfaltvej er der også fuld stop!

Nej, der er ubetinget vigepligt.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 26-05-02 16:42

Reino Andersen <reino@get2net.dk> skrev:

[klip]

> Spærreflader har intet med vigepligt eller fuld stop at gøre.

Enig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-02 16:35

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> wrote in

> Konklusionen er
> altså, at er der ikke nogen skilte så er der noget i vejens
> udstyr der fortæller hvad der gælder!

Jeps, først kommer vejstriber og lign. vejafmærkning, derefter
skilte, lyssignaler og øverst i hierakiet kommer politiets
anvisninger. Det betyder at hvis en betjent vinker dig over for rødt
må du gerne køre frem!

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-05-02 16:51

"Henrik Stidsen" skrev:

> [...]
> skilte, lyssignaler og øverst i hierakiet kommer politiets
> anvisninger. Det betyder at hvis en betjent vinker dig over for rødt

Nej. Først kommer færdselsreglerne, dernæst færdselstavler, vejafmærkning og

Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-02 21:10

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> wrote in

> Nej. Først kommer færdselsreglerne, dernæst færdselstavler,
> vejafmærkning og signaler og til sidst politiets (eller andre
> bemyndigedes) anvisninger.

Nu havde jeg ikke færdselsreglerne med, men du har da ret i de er
først - er afstribningerne ikke "under" tavlerne ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-05-02 21:20

"Henrik Stidsen" skrev:

> Nu havde jeg ikke færdselsreglerne med, men du har da ret i de er
> først - er afstribningerne ikke "under" tavlerne ?

Nej, de er ligestillet jf. § 4 i færdselsloven. Der skulle også meget gerne
være overensstemmelse mellem tavler og afmærkning.

§ 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved
færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på
anden måde, jf. § 95.

Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives
af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere
færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud for anvisninger
i stk. 1.

Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for
færdselsreglerne.

Stk. 4. Trafikanter skal uanset afmærkning, der tilkendegiver ubetinget
vigepligt, rette sig efter signalanlæg, der regulerer færdslen i det
pågældende vejkryds.

--
Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-02 01:27

> Nej, de er ligestillet jf. § 4 i færdselsloven. Der skulle også
> meget gerne være overensstemmelse mellem tavler og afmærkning.

Det skulle der gerne, men jeg husker bare fra teoriundervisningen at
vi fik en "rækkefølge" på hvilken af afmærkningerne der havde størst
"autoritet" i tilfælde af de var modstridene, f.eks. i forbindelse
med vejarbejde eller defekte lyssignal, væltede skilte og lign.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 26-05-02 16:36

<snip en masse>
> [...]
> fra en grusvej til en asfaltvej er der også fuld stop! Konklusionen er
> altså, at er der ikke nogen skilte så er der noget i vejens udstyr der

Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om ovenstående, men der blev jo ikke
svaret på spørgsmålet
Følgende blev skrevet i et tidliger indlæg
"Ved flere vekjkryds med lyssignaler er der også opsat færdselstavler om
ubetinget vigepligt."
Jeg har aldrig set et sådan lyskryds i København's områder, der både har
lyssignal, spærrestribe (hvilken jo er helt normalt) og så samtidig med et
skilt angive
som angiver ubetinget vigepligt.
Hvis man er i tvivl om hvordan et sådan skilt ser ud, kan man kikke på
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4875

Allan Bach

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-05-02 19:18

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
> Men hvis der er en der kender et sådan lyskrys i København, vil jeg
da gerne
> se det ved lejlighed.

Stort set alle tværveje til Roskildevejen har et sådan. Du kan f.eks.
kigge på krydset imellem Herstedvestervej og Roskildevejen i
Albertslund.

--
Morten Boysen

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-05-02 04:20

Scripsit "mc" <mcn@NOSPAMe-box.dk>

> Man kan jo som regel se hvilken vej, der er underordnet og derfor har
> ubetinget vigepligt. Ellers plejer der jo at stå vigepligtstavler, så man
> kan se hvem der har vigepligten, gør der ikke?

[svag fornemmelse af deja vu]

Nej, det synes jeg ikke der "plejer" at gøre. Men sidst emnet var oppe
blev der gættet på at det muligvis var et regionalt fænomen.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 26-05-02 21:54

Henning Makholm skrev:

> [svag fornemmelse af deja vu]

Det er en berettiget fornemmelse. Det har været oppe før.

> Nej, det synes jeg ikke der "plejer" at gøre. Men sidst emnet var oppe
> blev der gættet på at det muligvis var et regionalt fænomen.

Om der er skal være højrevigepligt eller ubetinget vigepligt i et kryds hvor
lysreguleringen er gået ud, fastsættes lokalt. Jeg er ikke klar over om det
er på kommunalt eller politikredsniveau.

Hvis den lokale myndighed mener der skal være ubetinget vigepligt, opsættes
en "trekant på spidsen" i de retninger der skal have ubetinget vigepligt for
de andre. Ellers opsættes ingen tavler.

Tavlen sidder normalt på det lysfyr der er i højre side ved stoplinjen.

Der er ingen tavle i mit lokale lyskryds (Kbh. komm.), men de findes i hvert
fald i rigelige mængder i Aalborg.

T.T.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-02 17:06

Thomas Thorsen wrote:

> Hvis den lokale myndighed mener der skal være ubetinget vigepligt, opsættes
> en "trekant på spidsen" i de retninger der skal have ubetinget vigepligt for
> de andre. Ellers opsættes ingen tavler.

Håber også det er markeret for dem, der har forkørselsret - ellers kan
ventetiden jo blive lige så lang som hvis alle har rødt lys...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 27-05-02 17:13

Jonathan Stein skrev:

> Håber også det er markeret for dem, der har forkørselsret

Det er det ikke.

T.T.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-02 22:04

Thomas Thorsen wrote:

> Det er det ikke.

Så bør bilister med forkørselsret antage, at der er højrevigepligt,
hvis de ikke kan se om hjørner...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 27-05-02 22:15

Jonathan Stein skrev:

> Så bør bilister med forkørselsret antage, at der er højrevigepligt,
> hvis de ikke kan se om hjørner...

I øvrigt bør man også antage at andre trafikanter ikke ved hvilken
vigepligt der gælder.

For en god ordens skyld: Der er ikke noget der hedder forkørselsret i den
danske færdselslov. Det er den tværgående trafik der har vigepligt.

T.T.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-02 23:16

Thomas Thorsen wrote:

> I øvrigt bør man også antage at andre trafikanter ikke ved hvilken
> vigepligt der gælder.

Hvis ikke andet er oplyst (ved skiltning, afstribning, belægning o.s.v.),
bør man antage, at der er højrevigepligt. I praksis vil det nok være særdeles
fornuftigt at gå ud fra, at andre trafikanter kan være i tvivl.

> For en god ordens skyld: Der er ikke noget der hedder forkørselsret i den
> danske færdselslov. Det er den tværgående trafik der har vigepligt.

En hurtig søgning på Google viser, at "forkørselsret" er almindeligt brugt
om den situation, hvor en trafikant _ikke_ har vigepligt ved møde med andre
trafikanter, der _har_ vigepligt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Gregers Petersen

Dato : 25-05-02 17:11

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse
> Man har højst sandsynlig ubetinget vigepligt, eller hvad?

Ikke nødvendigvis.
Som regel er der vigepligtstavler på den ene vej, dem ser man jo bar eikke
når "skidtet" virker.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-05-02 07:57

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev Sat, 25 May 2002 17:22:07 +0200

> [...]
>det i lang nok tid til at vi kan konkludere, at det er i stykker. Må man så
>bare køre over for rødt, lovligt? Man har højst sandsynlig ubetinget

Der kan jo ikke være ubetinget vigepligt fra begge sider.

Hvis signalet konstant er rødt den ene vej og grønt den anden vej, så må
man stadigvæk ikke køre frem for rødt lys, medmindre der er en betjent
til at regulere færdslen.

Hvis signalet er ude af drift, så har du almindelig højrevigepligt,
medmindre andet er angivet ved skiltning mv. på stedet.

--
mvh, A:\Feldborg