køb af haglgevær
Fra : Morten

Dato : 25-05-02 15:56

hej allesammen!
som ny jæger skal jeg ud og anskaffe mig et haglgevær. Er der nogen som har
gode erfaringer med bestemte mærker i prisklassen 4000-8000 kroner.
Jeg skal for det meste anvende geværet til strand og havjagt, men måske også
på landjorden i mindre omfang

På forhånd tak Morten E

Fra : Per Herholdt

Dato : 25-05-02 16:15

--
> [...]
> gode erfaringer med bestemte mærker i prisklassen 4000-8000 kroner.
> Jeg skal for det meste anvende geværet til strand og havjagt, men måske

Det vigtigste er at du finder et du kan li' og har tillid til, og ikke
mindst at du får skæftet tilpasset så du har mulighed for at ramme med det.
Vi har alle vores favorit, men se stort på om andre foretrækker O/U S/S
eller noget helt tredie. Det eneste der ikke er så velset på landjagt er
automaterne der ikke kan "knækkes", og det foretrækkes vist nok af mange
strandjægere bl.a fordi det er nemt at betjene i en pram. (Uden at jeg
overhovet vil sige at har forstand på strandjagt )

MVH Per

To start press any key --- where is the any key??

Fra : Per Herholdt

Dato : 25-05-02 16:33

Kan se at jeg slet ikke svarede på dit spørgsmål

Jeg er selv glad for min Browming, men den kommer nok lidt over din
forventede pris, jeg ved også fra en gammel strandjæger at Baikal ikke er
til at slide op.

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 26-05-02 01:03

Jeg har selv købt en Mossberg cal 12/89 pumpgun til hav og strandjagt, og
den koster 4200,00 kr. og hører til den bedre del af jagtgeværer til den
form for jagt, men den er ikke velset til landjagt!
Mvh.
Jørgen

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 26-05-02 08:32

Mine erfaringer siger halvautomat til strandjagt. jeg har selv en beretta
model 300a som også har været nede på bunden af fjorden uden at det
overhovedet kan ses eller mærkes deraf. Jeg samlede den op og skød videre.
Den har aldrig haft funktions fejl og er perfekt.
Er du intereseret kan den erhverves for kr. 3000,- da jeg kun dyrker
landjagt i dag.
Poul

Fra : Morten

Dato : 26-05-02 11:48

Tak for de mange henvendelser, nu er jeg da blevet en del klogere ang. køb
af haglgevær

mvh morten

Fra : Martin Nielsen

Dato : 26-05-02 13:53

Hej Morten

Jeg ville enten vælge en Baikal O/U med ejektor og enkeltaftræk, eller en
halvautomat (ville jeg vælge og Beretta er nok det mest stabile), og der
skal du ikke være bange for at købe et brugt, der kan være mange penge at
sparre. Om 3000 er prisen for den du er blevet tilbudt her, vil jeg lade
være op til dig selv. Men geværet kan jeg godt anbefale dig, en jagtkammerat
har et magen til. Han har brugt det i 6 år på havet, med ca. 500-600 skud
pr.år. det har aldrig været noget med det.

Lad dig ikke narre til at købe med dobbeltaftræk. Da jeg startede med at gå
på jagt, ville forhandleren gerne sælge mig et med dobbeltaftræk, for det
kunne man sagten skyde ligeså hurtigt med og så undgik man problemer med alt
for meget mekanik i aftrækkerhuset som kunne give problemer især på havet.
VRØVL er det i mine ører. Du kan sikkert lære dig selv at skyde ligeså
hurtigt, men det er alt andet nemmere med single trigger. Jeg købte aldrig
geværet og har heller adrig fortrudt at jeg ikke gjorde.

Det gode ved Baikal er at det kan holde til meget, er meget robust, (det er
sikkert lavet af gamle russiske kampvogne der er smeltet om ) hvilket
også giver dem et mindre pænt udseende, men det er jo ikke det det kommer an
på. Som en gammel havjæger sagde til mig "Køb et Baikal, går motoren i
stykker kan man altid ro ind med det" og det er lige før han har ret. Det
vigtigste er dog at geværet ligger til dig.

Knæk og bræk
/Martin

Fra : Peter Weis

Dato : 26-05-02 16:27

"Martin Nielsen" <m-n@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
aldrig
> geværet og har heller adrig fortrudt at jeg ikke gjorde.

Erfaren mand er god at gæste, siger man.
Jeg har prøvet både enkelt og dobbelt aftræk, og det er i høj grad en
vanesag. I dag skyder jeg med S/S, dobbelt aftræk uden problemer med
repeteringen. Det tog kun en enkelt dg på skydebanen at vænne sig til
det.
I øvrigt har de fleste jægere alligevel den uvane at repetere for
hurtigt, så andenskuddet afgives før det første haglskud er nået frem
til fuglen - og det uanset aftrækkertype.

mvh
Peter

Fra : Martin Nielsen

Dato : 26-05-02 21:16

Hej Peter

Du misforstår mit indlæg. Jeg synes selv jeg får sagt at man ikke skal vælge
dobbelt aftræk fra pga. af hastigeden i skudafgivelsen. Han skal bare ikke
lade sig forvirre over en smart sælger som jeg var udsat for. Jeg har selv
en AYA Ambassador med db. aftræk. og en sådan bøsse skal ikke være foruden.
Der er noget specielt over S/S som gør at det bare skal være db. aftræk,
synes jeg. Men har man muligheden for at vælge single trigger til en O/U til
havjagt, synes jeg man skal det.

/Martin

Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 03-06-02 22:51

Hej Martin
Jeg er en af de "Smarte sælgere", og jeg kan forsikre dig at jeg sælger
ikke dobbeltaftræk af handelsmæssige årsager. Hvis du viste hvad jeg har
set af
fejl på single trigger systemer, så ville du også være overbevist.
Jeg vil ikke komme ind på tekniske detaljer som følsomme rekylblokke,
mængde af dele og mulighed for dobeltskud under rekyle.
Men forsikre dig om at KISS (Kip it simpel stupid) i høj grad gælder i
våben verdenen.
Det religiøse aspekt, med hensyn til hastighed på andet skud, og valg af
1 eller 2 pibe, i en jagt situation,
vil jeg lade være op til præsten på Søndag.

MVH
Kristian H H Petersen

Fra : Per Herholdt

Dato : 04-06-02 14:14

Kristian H H Petersen wrote:
> Hvis du viste hvad jeg har set af
> fejl på single trigger systemer, så ville du også være overbevist.

Er det bestemte mærker der har problemer med ST? Jeg har været heldig med
min Browning indtil nu.

> Det religiøse aspekt, med hensyn til hastighed på andet skud, og valg
> af 1 eller 2 pibe, i en jagt situation,
> vil jeg lade være op til præsten på Søndag.

Enig. Det er et spørgsmål om tilvending. Det skal køre "på rygmarven" og når
det gør det er det ene lige så anvendeligt som det andet. Jeg vil dog sige
at i en overgangsperiode fra det ene system til det andet har jeg problemer
fordi "hjernen" (eller havd det nu er) blander sig når tingene ikke gør som
de plejer pr. automatik.

Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 04-06-02 21:46

Hej Per

> Er det bestemte mærker der har problemer med ST? Jeg har været heldig med
> min Browning indtil nu.

Jeg vil sige at Browning er nok et af de eneste mærker som har relativt
få fejl på enkelt aftræk.
De få jeg har set, har skyltes at jægeren ikke har lagt bøssen ordenligt
til skulleren,
og derfor har rekylblokken ikke sluppet første fangarm. Selv Beretta som
ellers er et hæderkronet mærke, og har lavet fine gevære i mange år,
er faldet af på den, men det er ikke kun med deres aftræk, nej det er
hele mekanismen, som jeg ser rigtig mange forskellige fejl på, jeg ved
ikke hvad det skyldes,
men jeg kunne forestille mig at man har sparet noget finich arbejde
væk, det ser i alt fald sådan ud hvis man åbner en.

MVH
Kristian