Solsortens forskellige lyde
Fra : Søren Olsen

Dato : 25-05-02 15:37

Jeg kender fire foreskellige måder Solsorten bruger sin stemme på. Der
er sikkert flere, men jeg har et spørgsmål til nummer fire.

(1) Terretorialsang
(2) Sangflugt
(3) Advarselskald ("skit-skit-skit-skit...")
(4) En dæmpet, meget lys piben, som en dør der trænger til at smøres.

Jeg oplever (4) en sjælden gang imellem. Solsorten sidder oppe på
tagryggen og med intervaller på en halv snes sekunder kommer den meget
lyse piben. Hvad 'betyder' den?

--
Søren O

Fra : up

Dato : 28-05-02 16:52

"Søren Olsen" skrev
> [...]
>
> Jeg oplever (4) en sjælden gang imellem. Solsorten sidder oppe på
> tagryggen og med intervaller på en halv snes sekunder kommer den meget

Jeg ved det ikke, men måske må jeg have lov at gætte? Mine nymfeparakitter
har et helt sprog, som jeg lærer bedre og bedre at kende. Det mest
interessante er når hunnen gerne vil "bestøves", så kalder hun på hannen med
et nærmest ynkeligt, barnligt, lidt klagende, men meget intenst kald (min
opfattelse), som han ikke kan sidde overhørig.

Når hun har lagt et æg, snakker de sammen på et babyagtigt sprog, nærmest
som om hormonerne har ændret deres stemmer.

Til hverdag når der ikke er tale om unger eller det der ligner, har hunnen
kun et meget kedeligt fløjt, hvorimod hannen et helt repertoire med
forskellige "sange", den ene meget flot, de andre bare lidt imponerende.

Tilbage til solsorten, kunne det være en hun som kalder på hannen for at
fortælle at det er altså NU han skal komme ? eller evt. en unge?

mvh up

Fra : Erik Agertoft

Dato : 28-05-02 17:00

On Sat, 25 May 2002 15:37:01 +0100, Søren Olsen <typemark@image.dk>
wrote:

>Solsorten sidder oppe på
>tagryggen og med intervaller på en halv snes sekunder kommer den meget
>lyse piben. Hvad 'betyder' den?

Jeg ved det ikke, men jeg har også bemærket den lyse piben adskillige
gange.
Jeg tror, det er et faresignal, som benyttes, når faren ikke er
overhængende.
Fx som et signal til ungerne om, at de skal holde sig i ro, når der
lusker en kat rundt i området.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-02 23:12

Erik Agertoft <agentoft@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> overhængende.
> Fx som et signal til ungerne om, at de skal holde sig i ro, når der

Det er mest hanner der bruger det. Jeg tror det er en slags frustration før
eller efter et lille rask slagsmål. Eller invitation til slagsmål. En kold
morgen var der en der sad og 'peb'. Hver gang kom der en lille dampsky, det
så sjovt ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen