Det der med dæk...
Fra : Freddy Lang

Dato : 25-05-02 11:19

Hej gruppe

Bagdækket på min SV'er er ved at have aftjent sin værnepligt (efter kun
6kkm). Så der skal naturligvis nyt gummi på. Men hvad skal jeg vælge? Den er
jo født med Metzeler ME Z3 160/60 ZR 17 (69W). Herhjemme koster det dæk
1645,- i vejl. udsalg, og det kan jo gøres billigere... Reifenversand har
dækket til noget der omregnet ligger på omkring 1080,- DKK, og det er jo
væsentligt billigere. Jeg mener at have set i en tråd, at de tager det der
svarer til 145,- DKK i forsendelse. Hvilket giver en total på... regne,
regne... 1225,- DKK. Godt og vel 400 sparet. Nu har jeg så set en tråd ang.
noget der hedder sport-mc.dk, og var lige inde og kigge på det. De har
åbenbart ikke Metzeler, men derimod Michelin og Pirelli. Hos begge disse
mærker er der adskillige dæk, som svarer til mit originale Metzeler (jeg går
ud fra, at betegnelsen (69W) egentlig er det afgørende, og at det er en form
for fælles vedtaget kode for netop et 160/60 ZR 17, i hvert fald er de
fleste 160/60 ZR 17 også mærket med (69W). Michelin har Macadam 90x og 100x,
Pilot Sport og Race, samt et Hi-Sport. Pirelli har Dragon, Dragon Corsa og
Dragon GTS. Jeg går ud fra, at Michelin Macadam og Pirelli Dragon GTS er
touring-dæk, så de har ikke umiddelbart min interesse. Men hvad med (ALLE!)
de resterende? Hvilke/t ville modsvare et Metzeler ME Z3? Fælles for både
Michelin og Pirelli er at de er billigere end Metzeler, nogle af dem med så
meget som en plovmand, hvilket jo så rigeligt ville kunne dække monteringen.

Så er der nogen som har erfaringer med nogle af de nævnte dæk? Kan jeg med
fordel gå væk fra Metzeler, eller mister jeg noget, kvalitets- eller
kørselsmæssigt, ved at gå over til et af de andre mærker? Det skal lige
siges, at jeg vistnok kører lidt friskt, men dog ikke (endnu) så meget, at
jeg mener jeg har brug for en blødere gummiblanding á là Metzelers Compound
K eller Michelins Race Soft.

Jeg beklager det lidt lange indlæg, men jeg vil gerne at man kan se
problemstillingen, og havde jeg skrevet mindre, ville nogen af jer sikkert h
ave udbedt jer flere oplysninger.
Jeg håber virkelig der er et par af jer derude, som kan hjælpe. Det er min
første helt nye MC, så den skal have det godt. Jeg har aldrig tidligere
været nødt til at skifte dæk på mine andre maskiner, så jeg er lidt på bar
bund.

På forhånd tak, og venlig hilsen

Freddy
SV 650 S '01

Fra : origo@earthling.net

Dato : 25-05-02 11:31

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in message
> Så er der nogen som har erfaringer med nogle af de nævnte dæk? Kan jeg med
> fordel gå væk fra Metzeler, eller mister jeg noget, kvalitets- eller
> kørselsmæssigt, ved at gå over til et af de andre mærker?
I tilfellet Pirelli, er forskjellen marginal. Pirellis racedæk er stort sett
identiske med Metzeler, det avhenger av hvilke produksjonsbatches man
sammenligner med. Forskjellen mellom Pirellis og Metzelers gatedekk kan være
litt større, men også her henter og implementerer de erfaringer og ideer med
hverandre. Pirellis ekvivalent til Metzeler Z3 er Dragon EVO. .

> [...]
> siges, at jeg vistnok kører lidt friskt, men dog ikke (endnu) så meget, at
> jeg mener jeg har brug for en blødere gummiblanding á là Metzelers
Nei, det har du kun behov for hvis du skal på bane, og været er kaldt eller
vått.

Til SV'eren passer dekk som Pilot Sport, Metzeler Sportec M1, Pirelli EVO og
Bridgestone BT010 godt. Sliter du dine dekk helt ut til kanten? Hvis ikke er
det mere enn godt nok med et sport/touring dekk som Michelins nye Pilot
Road. Selv disse dekk kan kjøres til kanten og litt til innen de slipper. På
en V2 med relativt begrenset effekt, kan du også klare deg med hardere dekk
enn hva tilfellet er med en (kraftig) R4 motor.

JS

Fra : Hans

Dato : 25-05-02 12:11

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev:
> (jeg går
> ud fra, at betegnelsen (69W) egentlig er det afgørende, og at det er
> en form
> for fælles vedtaget kode for netop et 160/60 ZR 17

Indekset 69 betyder, at dækket er godkendt til en belastning på 325
kg.
Bogstav-indekset angiver, hvilken hastighed dækket er godkendt til.
Min tabel går kun til V der svarer til 240 km/h. Et W mærket dæk er
godkendt til endnu højere hastighed. Der er sikkert andre her på NG,
der kan fortælle dig præsist hvor meget højere.

Hans

Fra : Peter J

Dato : 25-05-02 20:29

Hans (slet OSR2U) <hansr@OSR2Umail.dk> skrev i en

> [...]
> godkendt til endnu højere hastighed. Der er sikkert andre her på NG,
> der kan fortælle dig præsist hvor meget højere.

Her er så listen

S = 180 km/t
T = 190 km/t
H = 210 km/t
V = 240 km/t
W = 270 km/t
Y = 300 km/t
Z = over 240 km/t

MVH
Peter
CBR 1k

Fra : Freddy Lang

Dato : 25-05-02 20:53

"Peter J" <Peter_Laila@@Get2net.dk> wrote in message

> Hans (slet OSR2U) <hansr@OSR2Umail.dk> skrev i en

> Her er så listen
>
> S = 180 km/t
> T = 190 km/t
> H = 210 km/t
> V = 240 km/t
> W = 270 km/t
> Y = 300 km/t
> Z = over 240 km/t
>
> MVH
> Peter
> CBR 1k

Meget fornemt, men også meget misvisende... Tag eksemplet med mit dæk...
160/60 ZR 17 (69W). Hvad er gældende, Z'et i ZR, eller W'et i (69W)? Ikke
fordi det betyder så meget, min SV'er når aldrig hverken 240 eller 270 km/t.

Mvh
Freddy
SV 650 S (som desværre "kun" kan præstere 227 på klokken)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-05-02 06:08

> Meget fornemt, men også meget misvisende... Tag eksemplet med mit dæk...
> 160/60 ZR 17 (69W). Hvad er gældende, Z'et i ZR, eller W'et i (69W)?`

Z'et i ZR.

Mvh
Steen

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-05-02 12:13

On Sat, 25 May 2002 12:19:06 +0200, "Freddy Lang"
> [...]

>dækket til noget der omregnet ligger på omkring 1080,- DKK, og det er jo

Det er det ja,men der synes undertiden at være noget lange
leveringstider,det bør du måske også indregne.

>. Nu har jeg så set en tråd ang.
>noget der hedder sport-mc.dk, og var lige inde og kigge på det. De har
>åbenbart ikke Metzeler, men derimod Michelin og Pirelli.

Sports-MC kan vist godt levere andre dæk også,men lister kun nogle få
af dem,send en mail,men husk igen at spørge til leveringstid.

En anden mulighed er også :

http://www.motorradtechnik.de/

De er ret billige,har stort set alt eller kan skaffe det og leverer
hurtigt til DK efter de har modtaget betalingen,fragt er ca. 80-120
kr. for 1-2 dæk

> Hos begge disse
>mærker er der adskillige dæk, som svarer til mit originale Metzeler (jeg går
>ud fra, at betegnelsen (69W) egentlig er det afgørende

Nej - det er er blot et "load"-tal = belastningstal og er ikke
specielt afgørende.

> Hvilke/t ville modsvare et Metzeler ME Z3?

Z3 er en efterhånden lidt gammel sportsmodel som nok ikke så mange
bruger mere som førhen,der findes et hav af gode sportsmodeller og
hvert mærke har som regel et par stykker.Jeg vil ikke remse dem alle
op,men nøjes med at anbefale et par stykker som du nok ikke går galt i
byen med.Metzelers nyt sportsmodel Sportec M1 vil du nok føle som en
klar forbedring i forhold til Z3,har fået god kritik og dem jeg kender
med monteringen er meget tilfredse med det.Det er vistnok også
"afløseren" for Z3 hvor de kritikpunkter der har været rettet mod Z3
er taget op.Michelin Pilot Sport er en (efterhånden) god gammel
kending som mange er glade for,Bridgestone BT010 noget i samme
boldgade...
Tilsvarende for de andre mærker som har noget lign. på hylderne,der er
små nuanceforskelle på de enkelte dæk,men dels vil det nok føre for
vidt at komme ind på det og dels er det også i nogen udstrækning
indviduelt hvorledes man opfatter dem.Min anbefaling vil være et
Sportec M1.
De mere raceorienterede som Rennsport/Supercorsa/D207GP og lign. er
IMHO ikke gode gadevalg udfra en totalbetragtning af egenskaber.

> Fælles for både
>Michelin og Pirelli er at de er billigere end Metzeler, nogle af dem med så
>meget som en plovmand, hvilket jo så rigeligt ville kunne dække monteringen.

Metzeler-DK er ret dyre ja,men køber du i D. kan du få et Sportec M1
til ca. 1040,- i 160/60 ZR17

>Så er der nogen som har erfaringer med nogle af de nævnte dæk? Kan jeg med
>fordel gå væk fra Metzeler, eller mister jeg noget, kvalitets- eller
>kørselsmæssigt, ved at gå over til et af de andre mærker?

Nogen fordel tror jeg ikke lige du får for Metzeler har andre og bedre
end Z3 ),på den anden side så mister du heller ikke rigtigt
noget.Dog skal du være opmærksom på at for- og bagdæk er matchet i
modelserierne og det kan godt have nogen betydning specielt i regn og
ligeledes er det normalt,specielt til frisk kørsel,ønskeligt at
fordækket har mere grip end bagdækket ( hovedregel:blødere) - Det er
værd at at have i tankerne hvis man vælger 2 forskellige modeller for
og bag.

> [...]
>jeg mener jeg har brug for en blødere gummiblanding á là Metzelers Compound

Det er der også meget få der har til gadebrug (om nogen),man skal være
noget forsigtig når man vælger race eller raceorienterede dæk,idet
nogle af disse har en arbejdstemp. som man ikke kan holde på gaden og
de vil således være et ringere valg (med mindre grip) end "normale"
sportsdæk til gadebrug uanset hvor frisk man ellers mener man kører.

-M

Fra : Freddy Lang

Dato : 25-05-02 14:26

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

<cut>

> Z3 er en efterhånden lidt gammel sportsmodel...

Jeg tog jo fejl... min SV'er er monteret med Z4, ikke Z3... Z4 er vel
nogenlunde tidssvarende?

<cut>

> [...]
> med monteringen er meget tilfredse med det.Det er vistnok også
> "afløseren" for Z3 hvor de kritikpunkter der har været rettet mod Z3

Vil Sportec M1 også være en god afløser for Z4?

<cut>

> [...]
> fordækket har mere grip end bagdækket ( hovedregel:blødere) - Det er
> værd at at have i tankerne hvis man vælger 2 forskellige modeller for

Ville det ovenstående have nogen betydning, hvis jeg satte et Sportec M1 på
mit baghjul, og bibeholdt Z4 på forhjulet? Mit fordæk fejler ikke noget, der
er næsten mere mønster på det end på et knopdæk!!!

Mange tak for et ellers meget tilfredsstillende og fyldestgørende
svar-indlæg.

Mvh
Freddy
SV 650 S (som snart får nye såler)

P.S. Der findes, i hvert fald i størrelsen 160/60 ZR 17, en variant af ME
Z4, nemlig ME Z4 Y. Hvad er forskellen på de to? De ser ud til at være ens,
hvad angår specs. Metzeler skriver ikke noget om det på deres hjemmeside...

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-05-02 15:12

On Sat, 25 May 2002 15:25:38 +0200, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tog jo fejl... min SV'er er monteret med Z4, ikke Z3... Z4 er vel
>nogenlunde tidssvarende?

Ja det gør jo nogen forskel,men er ikke nødvendigvis afgørende,Z4 er
så blot Metzelers noget bedagede sportstouringmodel,har på samme måde
som Z3 været genstand for nogen kritik fra nogle,blot varierer
kritikpunkterne lidt.

>Vil Sportec M1 også være en god afløser for Z4?

Det kommer lidt an på hvor tilfreds du har været med Z4,Sportec M1 er
mere et decideret sportsdæk til sportslig kørestil og om du har brug
for dæk i den kaliber ved kun du,prøv at evaluere din kørestil
ærligt.Umiddelbart hvis du ved du er mest til frisk kørsel og bruger
det meste af dækbredden på de snoede veje,evt. også påregner at skulle
prøve noget banekørsel på det så ja,ellers er det måske i
overkanten,men det er ikke sådan lige til at afgøre herfra .

Sportstouringdæk er nu ikke så ringe endda og i virkeligheden også
rigeligt og bedste valg til en del, men dækvalg er jo også i nogen
grad (for nogle) et spørgsmål om signalværdi.Du kunne f.eks overveje
det nye Pilot Road eller et BT020 som et sportstouring alternativ,det
er stadigvæk fine dæk.Har du ellers været tilfreds med Z4 kunne du jo
også tage et mere af dem og så skifte sættet samlet næste gang...

>Ville det ovenstående have nogen betydning, hvis jeg satte et Sportec M1 på
>mit baghjul, og bibeholdt Z4 på forhjulet? Mit fordæk fejler ikke noget, der
>er næsten mere mønster på det end på et knopdæk!!!

Ja,men problemets størrelse er igen noget som er svært at give et
absolut svar på.Problemet opstår når man bruger sine dæk til
grænsen,hvis du så har en bagende der står bedre fast end fronten vil
det der først forsvinder være fronten og den er noget sværere at redde
end bagenden , derfor vælger man normalt en marginalt blødere front
og ikke omvendt,så en sportstouringfront og sportsbagende er måske
ikke lige den bedste combo.Du vælger selv,men jeg ville ikke gøre det.

Problemet i regn er at mønsteret er udviklet sammen så dræneringen er
optimeret til et sæt dæk samlet,og det siger sig selv at med 2
forskellige dæk er resultatet uvist,det kan være okay,men bliver lidt
et skud i blinde.

> [...]
>hvad angår specs. Metzeler skriver ikke noget om det på deres hjemmeside...

Uden at være 100 % sikker på lige netop Y'et,så er det tit sådan at
dækket får en sådan bogstavbetegnelse når det er std.montering på en
given model og således forhåndsgodkendt.Det har i langt de fleste
tilfælde ingen betydning og man kan trygt vælge den alm. type.Men prøv
at se på dit eget,måske det har en tilsvarende betegnelse når det nu
netop er std.montering.

-M

Fra : Freddy Lang

Dato : 25-05-02 14:11

Som den opmærksomme læser måske har bemærket, er jeg jo fuld af løgn...
standardmonteringen på min SV'er er ME Z4...

Sorry 'bout that.

Freddy

Fra : Kenneth T

Dato : 25-05-02 16:53

> [...]
> svarer til 145,- DKK i forsendelse. Hvilket giver en total på... regne,
> regne... 1225,- DKK. Godt og vel 400 sparet.

Så meget har jeg ikke givet i forsendelse.

For en måned købte jeg et bagdæk, det kostede 7,7euro (58kr) i forsendelse.
For en uge siden købte jeg så 3 dæk mere derfra, det kostede 11,6euro (88kr)
i forsendelse.

Begge gange er mine dæk blevet leveret knap en uge efter jeg bestilte, med
vognmand forstås. Monteringen klarer den lokale cykelhandler for 80-100kr pr
hjul incl afbalancereing, når jeg kommer med hjulet afmonteret og rengjort
(de cykelhandlere der laver service på scootere har som regel en dækmaskine,
ellers kan man jo prøve det lokale dækcenter)

Med hensyn til hvilke dæk du skal vælge, kan jeg kun sige at jeg er glad for
Pilot Sport, men det er jo en smags sag.

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Jørgen Winther

Dato : 25-05-02 17:02

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote in message
> [...]
> i forsendelse.
>
> Begge gange er mine dæk blevet leveret knap en uge efter jeg bestilte, med

Lignende historie herfra: For- og bagdæk kostede ialt 9 euro i forsendelse.
Ikke dyrt, men på ordrebekræftelsen stod der nu godt nok 0 (nul) euro! Men
jeg gider ikke brokke mig.

Levering skete indenfor en uge (jeg var bortrejst, så jeg ved ikke præcis
hvor hurtigt).

--
Jørgen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-05-02 18:58

Freddy Lang wrote:

> Hej gruppe
>
> Bagdækket på min SV'er er ved at have aftjent sin værnepligt (efter kun
> 6kkm). ...
> Så er der nogen som har erfaringer med nogle af de nævnte dæk?

Du har fået nogle gode svar, så jeg vil nøjes med at fortælle at jeg er
meget tilfreds med mine nye Pilot Sport efter de første 250 km. Stoppies på
sjaskvåd halvdårlig asfalt er ikke noget problem, hvilket imo er lidt sejt
Med Pilot Sport går du ikke galt i byen. Ellers kan du jo også prøve
Road-modellen som Jørund foreslår, der burde være lidt fler km i dem.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk