VPC 4.0
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-02-01 14:18

Hej allesammen. Jeg har for nyligt fundet denne opskrift på en meget
hurtigere måde at afvikle VPC 4.0 på. Jeg synes dog at det lyder meget
risikabelt og vil derfor gerne vide om der er andre som har prøvet det
eller som muligvis ville prøve det?

If you need to REALLY run Windows 95 at it's fastest on your Mac, do
this with VPC:
On another partition create a bare bones System (sorry, without another
partition, this will not work), remove EVERY extension except the
Appearance extension, and every control panel except the Appearance
control panel. Then move the VPC preference file into the new System's
preference folder. Also move the VirtualPC app itself into the System
folder. Remove the Finder from the System, throw it in the trash and
delete it. Use ResEdit to change the VPC app's 'creator' code to MACS
and 'type' to FNDR. Then rename VirtualPC™ to Finder. Then reboot
holding down "Shift-Option-Command-Delete", this will force your Mac to
boot from a System other than your startup disk. !!DO NOT CHANGE THE
STARTUP DISK IN THE STARTUP DISK CONTROL PANEL!! If you do, it will be
murder trying to get it to boot back to MacOS.
Now what you have is Windows 95 booting instead of MacOS, and the
performance increase is more than double! Alas, you will not be able to
use the MacOS while you are running VPC like this, but you WILL still be
able to share ANY Mac folder!, but if you NEED to use Win95, this is the
best way to do it!
Now to get back to the MacOS, just quite VPC as normal, saving it where
you left off, and then once it has saved the data to the disc, you just
force-restart "Control-Command-PowerKey", and your Mac will safely boot
back to MacOS.
BTW, all networking is STILL available from the PC using it this way,
it's great!
On my 8500/180 I am getting speeds that my PC loving friend says are
faster than his 200MMX, so believe me, it kicks ass! If you want to
play games on VPC, this is the way to do it.

Håber nogle har nogle råd.

Mark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-01 16:14

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> On my 8500/180 I am getting speeds that my PC loving friend says are
> faster than his 200MMX, so believe me, it kicks ass! If you want to
> play games on VPC, this is the way to do it.
>
> Håber nogle har nogle råd.

Det er en and - og at en emuleret 180MHz 604e skulle svare til en 200Hz
MMX er en lodret løgn. På en 300MHz G3 kan man ikke nå mere end ydelsen
fra en en 60MHz Pentium _uden_ MMX.

Tricket han beskriver, går bare ud på at eliminere Finder som
baggrundsprogram der bruger recuser, det er lang lettere at quitte
Finder, enten med eksempelvis Peak-a-Boo eller med et Applescript som
eks. følgende:

tell application "Finder"
quit
end tell

Gem scriptet som complied script i mappen "Scripts" i samme mappe som
som programmet "Virtual PC". Dermed får du adgang til at eksekvere det
inde fra VPC's scrpts-menu.

Lav ved samme lejlighed følgende script:

tell application "Finder"
activate
end tell

Så kan du genstarte din Finder, uden at lukke alle åbne programmer.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 11-02-01 20:52

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det er en and - og at en emuleret 180MHz 604e skulle svare til en 200Hz
> MMX er en lodret løgn. På en 300MHz G3 kan man ikke nå mere end ydelsen
> fra en en 60MHz Pentium _uden_ MMX.

Jeg ved ikek specifikt med hastigheden, men dem jeg har talt med, som
har lavet dette trick udtaler, at emuleringen er blevet rundt regner
dobbelt så hurtig. Selvfølgelig subjektivt, men...

> [...]
> baggrundsprogram der bruger recuser, det er lang lettere at quitte
> Finder, enten med eksempelvis Peak-a-Boo eller med et Applescript som

Det undgår altså ikek alle de udvidelser men også eleminerer i processen
- og det gør en forskel!

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 23:18

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jeg ved ikek specifikt med hastigheden, men dem jeg har talt med, som
> har lavet dette trick udtaler, at emuleringen er blevet rundt regner
> dobbelt så hurtig. Selvfølgelig subjektivt, men...

....tro kan flytte bjerge - Der _er_ en lodret løgn, vil du væde en
iBook?

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 16:37

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ...tro kan flytte bjerge - Der _er_ en lodret løgn, vil du væde en
> iBook?

Jeg har ikke en iBOok at vædde, så nej.

Jeg kan kun referere, hvad jeg er blevet fortalt. Af folk der selv har
prøvet det, vel at mærke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 18:36

> Jeg har ikke en iBOok at vædde, så nej.

Den er ellers støjsvag

> Jeg kan kun referere, hvad jeg er blevet fortalt. Af folk der selv har
> prøvet det, vel at mærke.

så ved du jo hvor lille disse folks troværdighed er.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 21:49

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Den er ellers støjsvag

Utvivlsomt.

> så ved du jo hvor lille disse folks troværdighed er.

Åh, lad dog være med at være så påståelig. Hvad ved du om mine venner?!

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-01 22:03

In article <1eou9vh.3fgxdxv0mvr4N@110.ppp1-31.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Hvad ved du om mine venner?!

Sidste gang du nævnte dem, var de PC-brugere, der brugte timevis på at
få et nætværksspil til at køre.
Det siger vel lidt om dine venners niveau

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-01 00:44

> Åh, lad dog være med at være så påståelig.

Påståelig?

Hvis "folk" har fortalt dig ovenstående, er de enten fulde af løgn eller
lider af selvbedrag. At jeg betegner "folk's" troværdighed som værende
lav på baggrund af ovenstående udtalelse, har da intet med påstålighed
at gøre - Det er en simpel konstatering på baggrund af facts.

> Hvad ved du om mine venner?!

intet og jeg har heller ikke påstået at jeg vidste noget om dem, men
"folk" derimod...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 23:18

> Det undgår altså ikek alle de udvidelser men også eleminerer i processen
> - og det gør en forskel!

Uddyb venligst, jeg forstår ikke din kommentar.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 16:37

> Uddyb venligst, jeg forstår ikke din kommentar.

Kort sagt, jo færre udvidelser du har loadet på din Mac, des hurtigere
kører Mac'en.

Simpelt kære Watson.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-01 23:11

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Kort sagt, jo færre udvidelser du har loadet på din Mac, des hurtigere
> kører Mac'en.
>
> Simpelt kære Watson.

Kort sagt. Finder + diverse udvidelser lægger beslag på op til 50% af
processor tiden hvis man tager VPC forslaget alvorligt. Dvs at et
hvilket som helst program ville kunne fordoble sin ydelse efter samme
opskrift, f.eks PhotoShop.

Vist ikke helt så simpelt. Apple ville, i programør kredse, være til
grin hvis dette er tilfældet!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 13-02-01 14:06

> [...]
> opskrift, f.eks PhotoShop.
>
> Vist ikke helt så simpelt. Apple ville, i programør kredse, være til

OK, nu skal det siges at de var på ældre maskiner (hovedsaligt høje
604'ere og lave G3'ere) at testen er baseret på.

Starter jeg min maskine uden udvidelser, kan jeg da også mærke at mange
ting går væsentligt hurtigere.

Desuden, det med folk der holder Apple for nar - dem kan du uanset
realiteterne altid kunne finde nogen af. Der er altid nogen der vil
nedgøre noget de ikke kender, fordi de ellers får for lidt på den dumme.
Mennesker, PAH!

Fra : Jan Jonasen

Dato : 13-02-01 19:23

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> OK, nu skal det siges at de var på ældre maskiner (hovedsaligt høje
> 604'ere og lave G3'ere) at testen er baseret på.

Det lille "trick" har aldrig virket på hverken en 7200, 7300, G3/400
eller en G4/350. VPC er og bliver ulideligt langsomt, og kan derfor ikke
anbefales med mindre, det er pinedød nødvendigt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 13-02-01 19:33

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det lille "trick" har aldrig virket på hverken en 7200, 7300, G3/400
> eller en G4/350. VPC er og bliver ulideligt langsomt, og kan derfor ikke
> anbefales med mindre, det er pinedød nødvendigt.

Det kører da OK på min G4...?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-01 19:52

> [...]

> eller en G4/350. VPC er og bliver ulideligt langsomt, og kan derfor ikke
> anbefales med mindre, det er pinedød nødvendigt.

Jeg synes nu, at det er pænt hurtigt. Det er ingen erstatning for en
ægte maskine, hvis man laver tungt arbejde, men alm. websurfing og
Office-arbejde kører altså helt fint.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 18:36

> [...]

> eller en G4/350. VPC er og bliver ulideligt langsomt, og kan derfor ikke
> anbefales med mindre, det er pinedød nødvendigt.

Her er et par tips der _kan_ mærkes er:

Slå alle de netværksprotokoller der ikke bruges fra - NetBIOS er en stor
synder.

Brug VPC3/4's mulighed for at route TCP/IP fra mac'ens PPP forbindelse
frem for at lade windows stå for PPP.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 18:36

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> OK, nu skal det siges at de var på ældre maskiner (hovedsaligt høje
> 604'ere og lave G3'ere) at testen er baseret på.

det vil stadig ikke gøre nogen forskel. testen er et falsum.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 18:36

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Starter jeg min maskine uden udvidelser, kan jeg da også mærke at mange
> ting går væsentligt hurtigere.

og nogen går meget langsommere - bla. pga manglende diskcache,
sharlibrary manager osv.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 21:49

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> og nogen går meget langsommere - bla. pga manglende diskcache,
> sharlibrary manager osv.

Hvis du starter maskinen med alle udvidelser slået fra, bortset fra
ShLibMan og måske Appreaens kan du se bort fra disse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-01 00:44

> Hvis du starter maskinen med alle udvidelser slået fra, bortset fra
> ShLibMan og måske Appreaens kan du se bort fra disse.

disse = ?

Vær venlig at udtrykke dig klart og tydeligt.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på hvorledes dine heroglypher skal
tydes, men hvis du mener at der kun indlæses sharedlibraries fra
systemmappen er du forkert på den.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 12:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> disse = ?
>
> Vær venlig at udtrykke dig klart og tydeligt.

De sløvhedstilfælde du nævnte.

> Som sagt er jeg ikke helt sikker på hvorledes dine heroglypher skal
> tydes, men hvis du mener at der kun indlæses sharedlibraries fra
> systemmappen er du forkert på den.

Suk. Shared Library Manager er selvfølgelig nødvendig for at kunen
indlæse shared libraries. ShLibMan = Shared Library Manager.

Jeg tror vi stopper her, for debatten er allerede på vej over i
mudderkastning. :p

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-01 00:44

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Kort sagt, jo færre udvidelser du har loadet på din Mac, des hurtigere
> kører Mac'en.

ikke nødvendigvis.

Elsker du at misforstå?

> Simpelt kære Watson.

simple as spelling, Holmes? Dit indlæg var faktisk præget af så mange
slåfejl at jeg ikke forstod det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-01 18:22

> [...]

> hurtigere måde at afvikle VPC 4.0 på. Jeg synes dog at det lyder meget
> risikabelt og vil derfor gerne vide om der er andre som har prøvet det

[snip]

Det er et gammelt råd, som allerede dukkede op med de første versioner
af Virtual PC. Jeg har været med siden version 1.0 og har lavet mange
hastighedstests med alle versioner. Som Morten skriver, så er det
fuldstændigt det samme som at quitte finderen, så det er noget nemmere.

Der findes faktisk en program, som kan automatisere denne process, men
de forlanger lige lovlig mange penge for det.

Virtual PC er et herligt produkt, men træerne vokser altså ikke ind i
himlen. Hastigheden svinger rigtigt meget, alt efter hvad du foretager
dig. IE5 kører rigtigt godt og hurtigt, mens f.eks. tunge processor som
f.eks. Photoshop er umuligt at arbejde med.

Spil kørte engang rimeligt, men nu er PC-spil blevet så utroligt
krævende, at det er fuldkommen umuligt at køre dem på en emulator -
altså hastighedsmæssigt, for Virtual PC er næsten kompatibelt med al
Windows-software. Ret imponerende!

--
René

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-02-01 20:54

René Frej Nielsen wrote:

> Der findes faktisk en program, som kan automatisere denne process, men
> de forlanger lige lovlig mange penge for det.

Kan du sige mig hvad det hedder for så kender jeg "metoder" hvorpå jeg kan
skaffe det :).

Mark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-01 21:47

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Kan du sige mig hvad det hedder for så kender jeg "metoder" hvorpå jeg kan
> skaffe det :).

Skriv dog det applescript jeg postede - du skal bare åbne programmet
"Script Editor", kopiere texten ind, gemme scriptet i den korrekte mappe
- og færdig.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-02-01 22:21

Hehe, jeg er doven... Ej, jeg skal nok skrive scriptet.

Mark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-02-01 17:12

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Kan du sige mig hvad det hedder for så kender jeg "metoder" hvorpå jeg kan
> skaffe det :).

VPC Helper, mener jeg...

--
René