Praktiserer vi Nåden??
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-05-02 07:41

Joh 14v15 Elsker I mig, så hold mine bud; v16 og jeg vil bede Faderen, og
han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: v17
sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller
kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. v18
Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. v19 Endnu en kort
tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal
leve. v20 Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og
jeg i jer. v21 Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker
mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske
ham og give mig til kende for ham.«

2 Pet 1v3 Alt, hvad der behøves til liv og gudsfrygt, har hans guddommelige
kraft skænket os gennem erkendelsen af ham, der kaldte os med sin herlighed
og styrke; v4 og dermed har han også skænket os sine store, dyrebare
løfter, så I ved dem kan slippe fri af forkrænkeligheden i denne verden med
dens begær og få del i guddommelig natur. v5 Sæt netop derfor al jeres iver
ind på, at I til jeres tro føjer dyd, til dyden erkendelse, v6 til
erkendelsen selvbeherskelse, til selvbeherskelsen udholdenhed, til
udholdenheden gudsfrygt, v7 til gudsfrygten brodersind, og til brodersindet
kærlighed. v8 For når alt dette findes og vokser hos jer, kan I aldrig være
uden flid og uden frugt i erkendelsen af vor Herre Jesus Kristus; v9 men
den, som ikke har det, er så kortsynet, at han intet kan se, og har glemt,
at han er blevet renset for sine tidligere synder. v10 Derfor, brødre, skal
I arbejde med endnu større iver på at befæste jeres kaldelse og udvælgelse;
gør I det, vil I aldrig snuble. v11 For så vil døren til vor Herres og
frelsers, Jesu Kristi, evige rige stå på vid gab for jer.

Der er nogen de kristne kalder for "Ordets Magt", Det vil sige at når man i
handling praktiserer Guds befalingerne og "Prøver på" at holde budene gennem
de Nådegave vi er tildelt personlig og til brug i menighedsarbejde, viser
Gud at vi elsker Ham og den lydighed imod Guds kærligheden vil også bringe
vidne til de mennesker vi kommer i berøring med.

Guds Ord kan ikke være tomt, men kraftfuld på grund af at vi praktiserer
Nåden i henhold til de befalinger Gud har pålagt os.

Gud har forberedt os et nemt sygdomsfrit liv der føre til frelse og har
endda givet os en ekstra kraft i Helligånden til Hjælp, så vi er i stand til
at holde nogle få befalinger.

Men sådan er mennesket ikke, de begynder allerede at skændes ved Guds første
befaling ApG 2v38, hvorfor???

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : morten boesgaard

Dato : 25-05-02 16:50

Hej

Jeg tror det er fordi vi er mennesker, med alt hvad dertil hører, dvs. en
flok hævngærige grådig egoistiske ædemaskiner. Nogle mere og nogle mindre,
at vise nåde / tilgivelse i vores verden opfattes ofte som et svaghedstegn.
Tænk engang hvis USA havde vist nåde/tilgivelse efter 11 september
katastrofen, ja det ville jo være patetisk og utænkeligt. Men det kunne
havde været et vendepunkt i den vestlige måde at tænke på.

tænkt eksempel ( nærmest utænkeligt ), istedet for George Bush havde man
indsat Jesus Kristus som præsident for U.S.A. så kommer de der tossehoveder
og flyver ind i de 2 bygninger, hvad ville Jesus, som præsident havde gjort
? personligt tror jeg han ville have beklaget det dybt både over for sine
egne men også overfor "fjenden", han ville dog også vide at han var langt
rigere og stærkere end fjenden, ville derfor sende skadeserstatning til de
af terristernes familier der havde mistet et medlem. Hvordan ville Bin Laden
så havde stået ? Jeg tror ikke at han ville fremstå som den helt store helt
og forebillede for de fundamentalister der tilbeder ham idag.

og igen, hvis George Bush, havde været i Jesus sted, da denne blev
korsfæstet, hvad ville George Bush havde gjort, DET VED JEG ! han ville
hoppe ned af korset og forvandle hele banden af syndere til saltstøtter,
bang tju, sådan. Så kunne han bagefter åbne en salon

-------------------------------------
"Salon Bush"
helbredelse af blindhed $100
helbredelse af spedalskehed $ 150
alt andet efter aftale

børn 1/2 pris, muslimer ingen adgang.
--------------------------------------

forrykt ? ja, men det er sådan vi gør, nåde og tilgivelse det er der ikke
meget af, det er et svaghedstegn, desværre.

kan vi som moderne samfund leve efter Jesus budskab ? NEJ, ikke som det er
idag og måske er det som menneske umuligt, måske var det, det Jesus indså,
at det var umuligt, at vi ikke ville være mennesker hvis vi kunne, derfor
blev han hængende til han døde. Han kunne ikke vende verdenen til det gode,
det kan Gud heller ikke, derfor er vi tilgivet og kan bare fortsætte, hvis
vores samvittighed tillader det....

hilsen

Morten

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-05-02 17:23

Det var ikke lige hvad jeg tænkte på! Om Bush tilgiver muslimerne eller
ikke, kommer faktisk ikke den Guds nåde ved jeg taler om og indeholder slet
ikke den kraft jeg påpeger de kristne skulle praktisere.

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : morten boesgaard

Dato : 25-05-02 21:20

ups sorry - så misforstod jeg den

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-05-02 09:59

Erik Engelbrecht Larsen wrote:
> [...]
> eller ikke, kommer faktisk ikke den Guds nåde ved jeg taler om og
> indeholder slet ikke den kraft jeg påpeger de kristne skulle

Hvad er det så du taler om? Tungetale, mirakler og andet "hokus-pokus", som
praktiseres i frikirker?

Nåden er i hverdagen da i lige så høj grad denne mirakuløse, irrationelle og
biologisk ulogiske Næstekærlighed? Den er da om noget en central pligt, det
andet kan man være MEGET heldig for at modtage...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 26-05-02 13:08

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det så du taler om? Tungetale, mirakler og andet "hokus-pokus",
som
> praktiseres i frikirker?

Jeg mener at alle kristne skulle praktisere Tungetale, mirakler og andet
"hokus-pokus", for disse ting er ganske naturlige for kristne og ganske
Bibelsk, ligesom det vil være at naturligt at praktisere lydighed, fordi Gud
har givet hver kristen kraft til at udøve lydighed, f.eks hvorfor
praktisere de kristne ikke den retfærdighed de har fået ved Jesus død og
opstandelse noget mere?

> [...]
det
> andet kan man være MEGET heldig for at modtage...

Ja, Næstekærligheden til alle mennesker 2 Pet 1v3 bør vi for andres skyld
praktisere, der stå i peters brev at udøvning af næstekærligheden gør og
frugtbare. Denne retfærdigheds udøvelse eller kærlighedens udøvelse har vel
ingen set noget til siden den del af den Økumeniske kirke der kalder sig for
herlighedsteologien kom brusende frem?

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-05-02 16:42

> [...]
> har givet hver kristen kraft til at udøve lydighed, f.eks hvorfor
> praktisere de kristne ikke den retfærdighed de har fået ved Jesus død og

Jeg mener selv at det er en udbredt misforståelse at alle kristne konsekvent
skulle modtage disse Nådegaver. Det er frelsen ved troen, det drejer sig om,
ikke at troen gør os til guddommelige overmennesker eller engle...

> [...]
vel
> ingen set noget til siden den del af den Økumeniske kirke der kalder sig

Jeg er da temmelig overbevist om at herlighedsteologien er et frikirkeligt
anliggende - og derfor ikke har noget med økomeni at gøre.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 27-05-02 10:00

> [...]

om,
> ikke at troen gør os til guddommelige overmennesker eller engle...

Der er kun og udelukkende frelse ved troen jeg påpeger, f.eks "vi TROR og
lader os døbe", da praktisere vi lydighed til den tro vi har, for vi tror at
Gud har givet os trosretfærdighed, nådegaverne og praktisere vi den Guds
Nåde, som Gud har givet til menigheden, altså til alle dem der vil tro på
det.

> [...]
>
> Jeg er da temmelig overbevist om at herlighedsteologien er et frikirkeligt
> anliggende - og derfor ikke har noget med økomeni at gøre.

Man kan som herlighedsteologien prøver på, tvinge Guds kærlighed frem ved at
forlange at Gud skal holde sine løfter. Løfterne bliver overguldt den dag
de kristne er i overenstemmelse med Guds Ord og ikke før.

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : morten boesgaard

Dato : 26-05-02 17:28

Hej

Jeg mener det er individuelt, jeg mener ikke man behøves at gå specielt
meget op i kirke og kristendom for, at være en god kristen, faktisk tror jeg
på at nogle mennesker kan være rigtigt gode kristne uden egentligt at kende
noget til troen. Jeg tror også at det er det, at Gud lægger mest vægt på,
ikke at vi hylder ham, men at vi lever vores liv i harmoni med det kristne
budskab, om vi så kender til og tilbeder det eller ej, er totalt
underordnet. Det er handling der tæller ikke tanke.

Om Gud tilgiver nogen kommer i høj grad min tro ved. Det er faktisk hele
omdrejningspunktet i min tro, det er meget vigtigt hvordan Gud ser og
dømmer - ikke kun mig men også resten af verdenen. Jeg tænker ikke mindst på
arvesynden, hvordan skulle et barn der er født i et ikke kristent land nogen
sinde have chanche for at tillegne sig det kristen budskab ? er det barnets
skyld at det voksede op og blev fundamentalistisk muslim eller anden
hokuspokus fordømmende trosretning. mit svar er Nej.

vi skal som kristne ikke forkynde tungtaler, mirakler osv. vi skal vise vi
er kristne gennem handling, ikke ved at råbe hallelulja, det gør alle de
andre ikke kristne tros retninger også.

venligst

Morten B. Boesgaard

Fra : Niels

Dato : 26-05-02 19:21

"morten boesgaard" <mobo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> budskab, om vi så kender til og tilbeder det eller ej, er totalt
> underordnet. Det er handling der tæller ikke tanke.

Det er humanisme, ikke kristendom

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 27-05-02 17:57

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "morten boesgaard" <mobo@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
> kende
>
> Det er humanisme, ikke kristendom

HMMM, er det ikke håre ord fra en af Pavens Økumeniske forkæmper????

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 27-05-02 10:17

> [...]
> budskab, om vi så kender til og tilbeder det eller ej, er totalt
> underordnet. Det er handling der tæller ikke tanke.

Jeg kan kun sige Ammen til, at hver person skal sørge for sin egen
kristendom og i sin egen kristendom elske dem Gud har befalet ham at elske.
Men der er f.eks. Salme 133, hvor Gud lover os salvelse hvis vi praktisere
den Kærlighed til brødrene.

Sl 133v1 Valfartssang. Af David.
Hvor er det godt og herligt, når brødre sidder sammen! v2 Det er som den
gode olie på hovedet, der flyder ned over skægget, over Arons skæg, ned over
kjortlens halsåbning. v3 Det er som Hermons dug, der falder på Zions
bjerge. For dér giver Herren velsignelsen, livet i al evighed.

> [...]

> er kristne gennem handling, ikke ved at råbe hallelulja, det gør alle de

Guds Ord er et mirakel i sig selv og er talt fra et sandt hjerte også også
den kaft Gud har givet til sit Ord (alt magt på himmelem og på jorden),
Derfor skulle vi praktisere at tale Guds Ord i renhed og fromhed så Ordet
(Jesus) kan frelse mennesker der høre det. Som der ståe skrever Tro kommer
af det der høres, så Høre di Guds Ord kommer du til tro på Gud, men høre du
noget sluder kommer du til tro på noget sluder.

Jeg mener at Tungetalen er til at opbygge sig selv med og skulle omtales i
menigheden og ikke forkyndes for udeforstående mennesker.

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt