Sænkes forbrænding med alderdommen?!?!
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 24-05-02 23:17

Hejsa!

(jeg starter lige en ny tråd... da det jo er et interessant emne!)

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man forbænder minde jo ældre man bliver?

kvinder:
661 + (8,76 x vægt i kilo) + (1,72 x højde i cm) - (4,7 x alder)

Mænd:
67 + (12,48 x vægt i kilo) + (5 x højde i cm) - (6,9 x alder)

ser man på denne formel kan det jo læses som om at kroppen simpelthen
nedsætter forbrændingen efter hånden som man bliver ældre....

Er dette tilfældet eller skyldes det helt andre faktorer?

Mvh Mette

OBS OBS! hjemmeside ejer!!!! vil du være sød at lave et linkt til dette
forum??
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=6105

Fra : Bettina Madsen

Dato : 25-05-02 12:42

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om man forbænder minde jo ældre man
bliver?

Efter man er fyldt 30 år vil ens forbrænding blive mindre med årene. En af
årsagerne er at at vores muskelmasse lige så stille bliver mindre. Om der er
flere faktorer kan jeg ikke huske.....men det er der måske andre der kan?

Bettina

Fra : Ninett Green

Dato : 25-05-02 13:53

> [...]

flere faktorer kan jeg ikke huske.....men det er der måske andre der kan?

Jamen hvad kommer først ægget eller hønen? Mon ikke det er lige omvendt,
nemlig at muskelmassen svinder, fordi den ikke længere bruges så aktivt?
Musklerne er heldigvis noget af det, der med held kan optrænes hele livet
igennem, men til gengæld svinder store muskler hurtigt ind, når de ikke
bruges.

Jeg tror simpelthen ikke på, at vi er født med et indbygget ur, der
fortæller, at nu skal kroppen nedsætte sin forbrænding, musklerne skal
skrumpe etc. Derimod er jeg overbevist om det modsatte. Da musklerne som
bekendt i allerhøjeste grad er medbestemmende for vores forbrænding, vil jeg
vove den påstand, at man livet igennem kan opretholde den samme forbrænding,
hvis man opretholder den samme muskelmasse og det samme aktivitetsniveau.

I min verden er alt andet undskyldninger for at tage det lidt mere med ro,
når alderen begynder at kunne mærkes. Og det er da ok, hvis nogen har brug
for at geare lidt ned. Jeg er bare ikke sikker på, at der kan laves
statistik ud fra det. Alder behøver ikke betyde, at det er nødvendigt at
geare ned på den fysiske aktivitet. Jeg dyrker ca 6 timers fitness om ugen
og min forbrænding er stadig sådan, at jeg tilbagelægger ca 1 kilo om ugen
(glemte jeg at fortælle, at jeg lige er fyldt 50? *SS*)
Kærligst Ninett

www.GreensHus.dk & www.Qvinderne.dk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 25-05-02 16:38

> [...]
> og min forbrænding er stadig sådan, at jeg tilbagelægger ca 1 kilo om ugen
> (glemte jeg at fortælle, at jeg lige er fyldt 50? *SS*)

Hej Ninett

Nu har jeg lige rodet lidt rundt med mine bøger og fandt følgende sammendrag
som tildels understøtter det du skriver:

"Under hele voksen alderen- fra ca. 30 års alderen- sker der faktisk en lang
tilbage gang med mange funktioner - muskelkraft, arbejdsevne,
reaktionsevne - men først efter ca. 60 års alderen når forringelsen en sådan
størrelse at den får praktisk betydning. Årsagen er tiltagende atrofi
(svind) af mange væv f.eks. muskelvæv og nervevæv. Som følge af dette er
alderdommen karakteriseret ved en aftagende mental og fysisk
præstationsevne. Erfaring, og vedligeholdt fysisk og mental aktivitet, kan
dog stærkt forsinke og opveje aldersfænomenernes praktiske udslag. Den
nedsatte totale vævsmængde medfører nedsatte krav tilkosten kvantitative
energiindhold. Men den nedsatte fødemængde skærper på den anden side kravene
til kostens kvalitative egenskaber, f.eks. dens indhold af vitaminer og
mineraler. Med atrofien følger oftest en en degeneration af forskellige væv,
f.eks. i form af forkalkninger og fedtaflejringer. Hvis de finder sted i
karvæggene mister disse deres elasticitet og blodtrykket vil derfor stige.
Dette indebærer i sig selv en fare for karbristninger og dannelse af
blodpropper(hjerneblødning og hjertesvigt). Aldersforandringerne skyldes
tildelsen generel nedslidning af væv, hvis evne til at forny sig selv
aftager med alderen, men tildels er de måske "programmeret" i den genetiske
kode."
(Grundbog i fysiologi, Nukleus)

Håber det gav LIDT afklaring

Bettina

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-05-02 05:31

> Håber det gav LIDT afklaring

Det gjorde det i hvert tilfælde her! *S*

Mette

Er du klar over at det nu koster 20 øre at sende en sms fra internettet????
Send din klage:
http://nustopperde.zapto.org/

Fra : JS

Dato : 25-05-02 21:02

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message

Det er vel det sædvanlige problem med definitionen 'Normal'.
Betyder normalt blot typiskt eller betyder det naturligt ?
Pga af manglende aktivitet vil man sikkert se en nedgang i muskelmasse og
forbrænding hos en typisk dansk sofakartoffel.
Men er det en normal tilstand ?
På samme måde er det også 'normalt' for ældre at lide af konstant
forstoppelse....

Mener at have læst at hvis man holder sig igang får man ikke problemer med
muskelmassen før man er over 60, og så burde forbrændingen følge med.

/JS