Andet multimedie
bentjuul 3670
Sølvfarve i Photoshop
Fra : Claus Bach Mogensen

Dato : 08-02-01 14:02

Hvordan laver jeg en metalfarve / sølvfarve i Photoshop (5.5)?
Nogen der kender et website med tutorials for dette ?

På forhånd tak
Christopher

Fra : Brian Poulsen

Dato : 08-02-01 14:55

On Thu, 8 Feb 2001 14:02:15 +0100, "Claus Bach Mogensen"
<claus@odderpro.dk> wrote:

>Hvordan laver jeg en metalfarve / sølvfarve i Photoshop (5.5)?
>Nogen der kender et website med tutorials for dette ?

Altså, det er svært at lave en konstant sølvfarve, jeg vil sige stort
set umuligt. Jeg har dog stødt ind i et par tutorials som indeholder
hvordan man laver sølv overflader. Jeg kan dog ikke lige huske hvor
jeg så det, men skal da nok skrive igen hvis jeg støder på den.
Jeg poster her et par links til nogle fede tutorials sider.

http://www.designsbymark.com
http://www.wastedyouth.org

Fra : Madsen

Dato : 08-02-01 17:30

"Claus Bach Mogensen" <claus@odderpro.dk> skrev:

> Hvordan laver jeg en metalfarve / sølvfarve i Photoshop (5.5)?
> Nogen der kender et website med tutorials for dette ?

Det der er så svært ved sølv, guld og blanke overflader i det
hele taget, er at effekten somregel kræver at noget spejler
sig i overfladen. Hvis noget spejler sig i en lysegrå overflade,
så ligner det sølv. Photoshop har dog nogle værktøjer hvor
sølveffekten er lavet for dig i forvejen.
Gradient/Farveforløbs-værktøjet har denne effekt indbygget.

Hvis du dobbeltklikker på dette værktøj, så skulle du gerne
få en dialogboks op hvor du har mulighed for at vælget et
farveforløb. Nu kan jeg ikke huske om det ligger der i forvejen,
men hvis det ikke gør, så skal du ind og hente/loade det
forløb der kaldes Metals. Her ligger bla. en der hedder Silver.
Den kan lave noget ala det her:

Det kan jo også tildels bruges, men hvis du virkelig skal få
sølveffekten frem, så giver lidt spejlninger somsagt det sidste
lille pift! Se evt. her:
Dette er lavet med et plugin, så det er jo i virkeligheden lidt
snyd, men meget hurtigere end hvis man selv skulle lave det.
Det plugin jeg har brugt til den sidste hedder KPT Gel og er
inkluderet i den pakke der hedder KPT 6.0.
Man kan lave en del variationer fordi man kan hente og selv
lave såkaldte Environment Maps. Det er disse maps som
giver spejlningseffekten.

Nu har Brian Poulsen allerede givet dig nogle links og hvis
du går ind på den der hedder Design by Mark, så har du her
en metode til at lave reflektioner i overflader på, uden brug af
plugins. Det er godt nok krom han prøver at lave, men med
lidt fantasi kan det sagtens laves om til sølv.
Den direkte vej er her:

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Claus Bach Mogensen

Dato : 09-02-01 12:59

tak for svarene - de kunne bruges.

Christopher

Fra : Soeren Staun-Pederse~

Dato : 08-02-01 19:31

> Hvordan laver jeg en metalfarve / sølvfarve i Photoshop (5.5)?
> Nogen der kender et website med tutorials for dette ?

Hvis det er til bogtrykkeri, hvor der f.eks. enkelte steder skal lægges
sølv på skal du benytte en spot kanal (det er rimeligt standard for
trykkerier).

Soeren Staun-Pedersen - Staun@SunSITE.dk
------
"Internettet er fyldt, skrid"
- Mig.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 08-02-01 20:55

Jeg har ganske vist ikke lavet sølv, men guld.
Find et foto med en god gengivelse af en sølvoverflade, eller lav et selv. klip det bedste ud, og brug det som fil/baggrund, eller hvad det nu heder.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.