Bandit600, som født på ny.
Fra : Morten Dahl

Dato : 24-05-02 20:47

Verden er gået at lave!

Som nogle nok ved står min 2-hjulede besiddelse stadig på en Euro-Palle ude
i firmaet

Og jeg har derfor set mig nødsaget til på bedste Armand maner, at tigge mig
til låns i min nærmeste omgang´s kreds. Lau min makker var ikke sen til at
bedyre at jeg til enhver tid kunne låne hans GSF600SY ´00.

Meeget flinkt, ja næsten den største tillid og venlighed nogen har vist mig.

Og har efterhånden tilbagelagt 4-5Kkm på denne cykel, som mildest talt er
forskellig fra min egen ´98 GSX-R600.

Egentlig en rar cykel, specielt prisen taget i betragtning har jeg svært ved
at finde en bedre all-round cykel.

Meen inspirerende det var (ja var!) den sku ikke. Forgaflen kan bedst
beskrives ved at citere Mads Luns´s udsagn om samme på en GS750 "det ikke
andet end en hjul holder".
Siddestillingen er for meget lokumslæser til mig, men ikke det store at gøre
ved det, og egentlig behageligt på lange ture med konen bagpå.
WingRacket, stor kluntet, men helveds praktisk når man holder nede ved
mutter Pøtzt med 6rammer dåsebajer der gerne skulle fortæres i DK.

Alt i alt må jeg nok indrømme at jeg sku egentlig var på nippet til at blive
helt glad for banditten, hvis bare det for helvede ikke havde været for den
totale mangel på køreegenskaber!!

Vi diskuterede det (over en flok bajere og fandt frem til at det som
udgangpunkt var følgende punkter..

1) forgaflen slaskede (ved hård gasgivning, med mindre vægt på forhjulet,
føltes det som om hjulet hoppede)
2) var ekstrem urolig under nedbremsninger, forgaflen dykkede næsten i bund.
(kunne ved hårde opbremsninger finde på at hoppe hen af vejen)
3) inspirerende kørsel fik cyklen til at gå i selvsving/miste følingen med
sporet, og under "gode" nedlægninger kunne den pludselig finde på at ikke
spinde, men slå med baghjulet.
4)ved slalom mellem striberne på en hovedvej var det som om cyklen ved
"flip-over" dykkede helt i bund i affjedringen, og så var svær at få flippet
en gang til. og gentog man seancen kontinuerligt føltes det som om
bagsvingeren hoppede helt af.. og der kom en masse sort mærker på asfalten
hvis man forsøgte at give gas under "flippet"

Nå men så i eftermiddags kom Lau ud med cyklen og så var der dømt forsøg.
Forgaflen havde ikke fået skiftet olie siden den var ny. Så det var klart
det skulle gøres. Og da forgaflen ikke har nogle indstillingsmuligheder til
dæmpning, valgte jeg at lave en 40/60 blanding olie af henholdsvis 15W/10W
olie, desuden ville vi fylde 5-8% mere olie i for at undgå de dybe dyk under
opbremsning.

Bagdæmperen stod til1 ud af 4 mulige på kompresionsdæmpning og en
fjederforspænding på 2 ud af 7. Den blev ændret til 4/4 og 5/7 på fjedren.

Og samle samle forgaffel, og så ellers ud at prøve, min (sparsomme) teori,
sagde mig at den tykkere viskositet skulle afhjælpe den nervøse forgaffel
ved min vægt på forhjulet, og den mere olie skulle styrke gaflen mod den
lange vandring under opbremsninger.

Bagdæmperen´s mere fjedreforspænding skulle afhjælpe at cyklen under
G-påvirkningen føltes "sat" og den mere dæmpning ville afhjælpe at cyklen
blev så let under acc.

Og hvilken aha (tm -?) oplevelse det var. cyklen var nu meget mere stabil
under nedbremsning, samt ikke så "let forunder" under acc. og blev den
provokeret føltes det ikke som om forgaflen faldt af længere. Den laver
heller ikke så nemt nummeret med at "trippe" bagunder ved
nedlægning/gasgivning.
Det eneste jeg faktisk ikke lige fik lødt var den tendens til at "falde" ind
i svingene, men det kan måske skylde topboksen der forhøjer tyngdepunktet?

Alt i alt, er banditten som en heeelt anden cykel at køre på nu, meget mere
rolig og ja stabil under nedlægninger. Så alt i alt en rigtig god oplevelse
af hvor lidt/billigt der skal til at gøre en cykel bedre.

En længere smøre (men konen har en veninde på besøg). Men er der andre der
har erfaringer med noget lignende på en bandit/ eller anden cykel med lign
svagheder. Nu er det første gang jeg sådan har prøvet at rode rundt med
affjedring sådan drastisk. Min gixxer har jeg ikke pillet så meget ved da
dewn passede godt til mig.

Men er der nogen der kan kommentere om det jeg har gjort rent faktisk (nok
egentlig teoretisk) skulle kunne afhjælpe de problemer jeg/vi har haft?
nogen sider der i dybden forklarer afjedring på en mc, og hvad de enkelte
justeringer kan betyde for cyklen´s håndtering.

-
Morten Dahl
næsten daglig GSF600SY bruger

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-02 21:18

"Morten Dahl" <morten@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
> Verden er gået at lave!

Velkommen til virkeligheden.

> Men er der nogen der kan kommentere om det jeg har gjort rent faktisk (nok
> egentlig teoretisk) skulle kunne afhjælpe de problemer jeg/vi har haft?

Joh, det lyder faktisk fornuftigt nok, endda punkt for punkt. Jeg justerer
meget på affjedring på mine cykler, det er lissom noget man gør, hvis man
vil køre race på motocross eller enduro-cykler, og ved nervøs forende vil
jeg straks gå op i viskositet. For store dyk afhjælpes med mere olie, men
hvis den ikke dykker for meget under bremsning, men bunder alligevel, så
skal fjedrene strammes op istedet.

Hvis du skal forbedre mere på affjedringen er du nok bare nødt til at have
adgang til en bane eller til nød en stor, afsides parkeringsplads hvor du
kan køre samme kurver igen og igen for at mærke forskellen - ellers kan du
kun lave grovjusteringer.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 19-06-02 23:26

> [...]
Euro-Palle ude
> i firmaet
> Og jeg har derfor set mig nødsaget til på bedste Armand maner, at

Ja! Man danner nok skole - Hva'?

--
Armand.