Findes der nogen domme?
Fra : Søren Friberg

Dato : 24-05-02 21:03

Findes der nogen domme for forkert lygteføring på motorvej, hvor en billist
har kørt med fjernlys og IKKE blendet nogen forankørende i samme
kørselsretning?

På forhårhånd mange tak!

Søren Friberg

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-05-02 21:50

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote:

>Subject: Findes der nogen domme?

Hvis du endelig vil rive diskussionen over i en ny tråd, synes
jeg, at du burde finde på en overskrift, der gav et hint om, hvad
tråden handler om.

Ovenstående virker i denne gruppe lige så intetsigende som
overskriften "Hjælp!" i en edb-gruppe.

Nåja, vedr. dit spørgsmål:
Beklager. Jeg kender hverken domme eller eksempler på, at der er
givet bøder.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-05-02 17:55

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote:
>
> Ovenstående virker i denne gruppe lige så intetsigende som
> overskriften "Hjælp!" i en edb-gruppe.

Fuldstændig rigtigt, men jeg har bare undret mig over i hvor høj grad
diskutionerne er følelsesmæssigt baserede fremfor diskution af fakta. Så
overskriften er ikke helt forkert alligevel

/ Søren Friberg

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-05-02 10:03

> [...]

>diskutionerne er følelsesmæssigt baserede fremfor diskution af fakta. Så
>overskriften er ikke helt forkert alligevel

Min indvending gik på, at du i stedet kunne have brugt en meget
mere sigende overskrift som f.eks. "Domme om brug af fjernlys på
motorvej?".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Claus MC

Dato : 25-05-02 09:35

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der nogen domme for forkert lygteføring på motorvej, hvor en
billist
> har kørt med fjernlys og IKKE blendet nogen forankørende i samme
> kørselsretning?

I så fald skulle vedkommende blænde en *modkørende* !

Du må jo gerne benytte det lange lys uden for by-zone i lygtetændingstiden,
og i øvrigt må man (i teorien) ikke benytte hastighedsbegrænsningen på 110
km/t med nærlys, da du skal kunne bremse op i din "lyskegle".

/Claus

Fra : Finn

Dato : 25-05-02 11:41

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og i øvrigt må man (i teorien) ikke benytte hastighedsbegrænsningen på 110
> km/t med nærlys, da du skal kunne bremse op i din "lyskegle".

Belive it or not, men lyskeglen stopper ikke fordi du bremser op

Finn

Fra : Claus MC

Dato : 25-05-02 15:51

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Belive it or not, men lyskeglen stopper ikke fordi du bremser op

Er det rigtigt ?

/Claus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-05-02 11:22

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote in message
> [...]
billist
> har kørt med fjernlys og IKKE blendet nogen forankørende i samme

Der står i teoribogen at man ikke skal blænde ned for modkørende på en
motorvej!

//Jesper

Fra : Emil

Dato : 25-05-02 12:04

On Sat, 25 May 2002 12:22:09 +0200, Jesper Nielsen wrote:

>Der står i teoribogen at man ikke skal blænde ned for modkørende på en
>motorvej!

Hvilken myndighed har skrevet/udgivet Teoribogen?

Og så kan man jo spørge sig selv, hvorfor den *ikke* hedder
'Lærebog i færdselsloven'.

m.v.h. Emil

Fra : Peter G C

Dato : 25-05-02 14:56

Emil <emilsen@image.dk> skrev:

[klip]

> Hvilken myndighed har skrevet/udgivet Teoribogen?

Så vidt jeg husker de danske kørelærer sammen med Justitsministeriet....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-05-02 12:21

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev:

> Der står i teoribogen at man ikke skal blænde ned for modkørende
> på en motorvej!

Hvilken teoribog? I min teoribog fra Dansk Kørelærerunion står der ikke
noget om emnet derudover er det stort set uden betydning, hvad der
måtte stå i en teoribog. Det er meget vigtigere, hvad der måtte stå i
Færdselsloven og eventuelle domstolsafgørelser, forarbejder mv.

Det man skal gå efter i forbindelse med nedblænding af fjernlyset er om
det kan være til ulempe for de modkørende, hvis der ikke bliver blændet
ned.

At man i teorien mener, at folk ikke kan blive blændet ved anvendelse
af fjernlys på motorvejen er meget fint men når teorien ikke er i
overensstemmelse med virkeligheden må man nødvendigvis få teorien til
at stemme overens med virkeligheden.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-05-02 12:51

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> Redegørelse Over Pesticidproblematikken
> Effektundersøgelse af Genmodificerede Organismer Gennem To Case Studies

Jeg gider ikke til at finde den gamle bog frem da det efterhånden er længe
siden vi sidst har haft behov for den her i huset. Men hvis det står i den
bog som benyttes som godkendt undervisnings materiale så må man vel formode
at man ikke gør noget forkert når man retter sig efter den?? Både teorien og
praksis viser jo at såfremt man kører med 110 KM/T på motorvej i mørke og
blænder ned til nærlys så har man ikke det fornødne udsyn til at kunne se
forsvarligt fremad. Dermed øges risikoen for påkørsel med mere. Dette
sammenholdt med den relativ lille gene det er at "blænde" modkørende opvejer
vel til fulde den gene? Man kan jo som altid kigge ned i vejen og ikke i
lygterne

//Jesper

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-05-02 15:14

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Så vidt jeg husker de danske kørelærer sammen med
> Justitsministeriet....

Der findes flere forskellige teoribøger. Det er ikke alle, der anvender
teoribogen fra Dansk Kørelærer Union som nok er den du tænker på.

Fra : peter volsted

Dato : 25-05-02 16:38

hi

jeg har længe fulgt den interessante tråd om det subjektive fænomen blænding.
det nærmeste færdselsjuridiske jeg har kunnet finde i retning af en definition
er udstyrsbekendtgørelsens beskrivelse af nærlysets "blændende kærnestråler".
En del af deltagerne arbejder med den definition, at blænding er en
overmætning af øjets centralesynsfelt, som medfører at synligheden af mindre
lysgivende/reflekterende omgivelser mindskes/ophæves; d.v.s den situation vi
alle kender, når vi stirrer direkte på solen.
En anden gruppe indregner derudover i større eller mindre grad den
synsforringelse vi kender fra en ikke-nyrenset forrude der rammes af en
lavthængende aftensol. Dette svarer nogenlunde til virkningen af grå stær, og
er så vidt mig bekendt den eneste aldersafhængige øgning af øjets
blændingstendens, så de der påberåber sig alderen burde måske besøge øjenlægen
.
medmindre nogen graver en definition af begrebet frem vil det næppe indgå i
særlig mange domsgrundlag.

--
good luck

peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-05-02 14:51

> [...]

> hvis det står i den bog som benyttes som godkendt undervisnings
> materiale så må man vel formode at man ikke gør noget forkert når

En teoribog er ikke nødvendigvis et udtryk for gældende ret.

> Både teorien og praksis viser jo at
> såfremt man kører med 110 KM/T på motorvej i mørke og blænder ned
> til nærlys så har man ikke det fornødne udsyn til at kunne se
> forsvarligt fremad.

Korrekt.

> Dette sammenholdt med den relativ lille gene det er at "blænde"
> modkørende opvejer vel til fulde den gene?

Under ingen omstændigheder. Hvis en modkørende blændes, så kan den
modkørende intet se og bliver nødt til at stoppe helt op.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-05-02 15:39

> En teoribog er ikke nødvendigvis et udtryk for gældende ret.

Næh men det siger jeg vist heller ikke noget om... Men det virker ikke helt
troværdigt at man underviser fra et medie der ikke holder sig til gældende
ret??
Det ville jo være lidt det samme som at der i teoribogen stod at det er
iorden at køre 130 KM/T på motorvejen!?

//Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-02 16:20

Jesper Nielsen skrev:

>Det ville jo være lidt det samme som at der i teoribogen stod at det er
>iorden at køre 130 KM/T på motorvejen!?

Nej. Om lys blænder er en vurderingssag, også for den ramte. Men
hastigheden kan måles.

--
Bertel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-05-02 17:28

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej. Om lys blænder er en vurderingssag, også for den ramte. Men
> hastigheden kan måles.
>
> MIn påstand var, at hvis lærebøgerne siger at man SKAL! Der er ikke noget
at vurdere der....

//Jesper

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-05-02 17:37

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev:

> MIn påstand var, at hvis lærebøgerne siger at man SKAL! Der er
> ikke noget at vurdere der....

Hvad lærebøgerne siger er tæt på at være 100% irrelevant.

Fra : Peter G C

Dato : 27-05-02 20:16

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Hvad lærebøgerne siger er tæt på at være 100% irrelevant.

Der er altså ikke korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-05-02 23:33

> Der er altså ikke korrekt.

Jeg er rimelig sikker på, at Jesper ikke snakker om juridiske
lærebøger, som i sagens natur er ret så relevante i jurasammenhænge,
men derimod om en teoribog fra en køreskole.
En sådan bog vil jeg ikke umiddelbart anse som en særlig god kilde til,
hvad gældende ret måtte være, og slet ikke, hvis den nævner, at man
ubetinget må køre med langt lys på motorvejen og, at man under ingen
omstændigheder skal blænde ned for modkørende.

Fra : Peter G C

Dato : 28-05-02 06:26

> [...]

> lærebøger, som i sagens natur er ret så relevante i jurasammenhænge,
> men derimod om en teoribog fra en køreskole.

Det er vi enige om.

> [...]
> ubetinget må køre med langt lys på motorvejen og, at man under ingen
> omstændigheder skal blænde ned for modkørende.

Jeg tror rent faktisk, at teoribøgerne giver et godt billede af gældende
ret, også på dette område.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gregers Petersen

Dato : 28-05-02 13:10

> Jeg tror rent faktisk, at teoribøgerne giver et godt billede af gældende
> ret, også på dette område.

Jeg blev lidt nysgerrig og slog lige op hvem der har stået for Dansk
Kørelærerunions teoribog:

Dansk Kørelærerunion
Foreningen af bilinspektører i Danmark
Køreprøvesagkyndiges landsforening.

Altså dem der lærer folk at køre, dem der ved hvordan bilen skal være
indrettet og dem der ved hvordan man skal køre*

Så det danner vel et rimeligt grundlag for at man må antage at teoribogen
giver et godt billede af ret og uret.

*: Eller i det mindste bør vide det...

--
MvH