flødeboller
Fra : Morten Kristiansen

Dato : 24-05-02 20:22

Hej

Er der en der ligger inde med en opskrift på flødeboller

Venlig hilsen
Bettina

Fra : Tina

Dato : 24-05-02 22:53

"Morten Kristiansen" <mokogbel@mail.dk> skrev i
> Hej
>
> Er der en der ligger inde med en opskrift på flødeboller
>
> Venlig hilsen
> Bettina

FLØDEBOLLER - 25 STK

Bunde:
3 del mel
100 g. margarine
3/4 dl. sukker
Udstikkes til 25 stk. Bages 10 minutter ved 200 g.

Fyld:
6 æggehvider
4 dl. sukker

Sættes på kolde bunde. Bages ved 150 g. til de har den rigtige
konsistens (minimum 5 minutter, nok mere).

Overtræk:
300 g. smeltet chokolade duppes på.

God fornøjelse

Tina

Fra : Annika P

Dato : 24-05-02 21:17

> FLØDEBOLLER - 25 STK
Ihhh tak, dem vil jeg prøve en af dagene..
Sidste gang jeg prøvede, var det med en opskrift med husblas, uden
bunde og utrolig besværlig..

Går ud fra at der er begrænset holdbarhed på disse og at køl er
bedst??

--
Annika Pedersen
http://annika.dk

Fra : Tina

Dato : 25-05-02 09:30

"Annika P" <newsgroup@annika.dk> skrev i
> [...]
> bunde og utrolig besværlig..
>
> Går ud fra at der er begrænset holdbarhed på disse og at køl er

Ja til begge dele. Hvor lang holdbarheden er, ved jeg ikke, for de når ikke
at stå ret lang tid her i huset, før de er væk.

Hilsen

Tina

Fra : Annika P

Dato : 27-05-02 21:18

> [...]
> 4 dl. sukker
>
> Sættes på kolde bunde. Bages ved 150 g. til de har den rigtige
> konsistens (minimum 5 minutter, nok mere).

Og så sidder jeg og studser lidt dagen før jeg vil lave dem...
Går ud fra at hviderne piskes med sukker til de er stive og sættes på
de afkølede bunde.
Når de så skal bages til rette konsistens, er det så fordi de "hæver"
i den perioder eller???
Og hvor sarte er de når der skal duppes chokolade på?? (1. tanke var
at lade smeltet chokolade rende ned over, men det er nok en dum ide
så)

Ja, vil bare gør det perfekt 1. gang - da manden er vild med
flødeboller :)

--
Annika Pedersen
http://annika.dk

Fra : Tina

Dato : 27-05-02 23:29

> Og så sidder jeg og studser lidt dagen før jeg vil lave dem...
> Går ud fra at hviderne piskes med sukker til de er stive og sættes på
> de afkølede bunde.

Bingo. Selvfølgelig skal de piskes stive med sukkeret og sættes på
velafkølede bunde.

> Når de så skal bages til rette konsistens, er det så fordi de "hæver"
> i den perioder eller???

Sukker og æggevide = marengs, hvis det tørrer længe nok i ovnen. Da der ikke
er noget i en marengsdej der har en hævende effekt, hæver de altså ikke.
Men massen "sætter sig", så det ikke er flydende guf (som kendes fra
isvafler).

> Og hvor sarte er de når der skal duppes chokolade på?? (1. tanke var
> at lade smeltet chokolade rende ned over, men det er nok en dum ide
> så)

Prøv dig frem. En god, blød, ren madpensel, god mørk chokolade (jeg bruger
TOMS mørke chokolade), og så ellers i gang med dupningen.
Da flødeboller er luftige, er det en rigtig dårlig idé at vælte varm
chokolade i hovedet på dem.

> Ja, vil bare gør det perfekt 1. gang - da manden er vild med
> flødeboller :)

Forståeligt.

Husk at bruge pasteruserede æggehvider

God fornøjelse

Tina

Fra : Ben Knudsen

Dato : 30-05-02 12:05

newsgroup@annika.dk writes:
>Ja, vil bare gør det perfekt 1. gang - da manden er vild med
>flødeboller :)

Hvis du vil snyde og ikke har noget imod at betale en formue, så
forhandler Amokka nogle aldeles guddommelige flødeboller fra Summerbird.
De koster 14 kr stykket, har marcipanbund og smager fælt godt.

Mvh Ben