Apple lukker sharewareproducents hjemmesid~
Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 19:10

Jeg fik en mail fra Ian Page via Mactracker mailinglisten med følgende
ordlyd:

"Dear Mactracker Users,

As a number of you have noticed, the mirror site mentioned in my
previous
email (http://homepage.mac.com/mac tracker/) has been suspended by Apple
due
to "excessive bandwidth consumption"."

Ikke nogen særligt god service fra Apple overfor sharewareproducenterne,
i dette tilfælde er der endda tale om freeware.

--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-05-02 19:19

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> [...]
>
> Ikke nogen særligt god service fra Apple overfor sharewareproducenterne,
> i dette tilfælde er der endda tale om freeware.

Og det er endda ikke et enestående tilfælde; jeg er stødt på problemet 3
- 4 gange inden for de seneste par uger, når jeg har prøvet at hente
share-/freeware der er lagt på forskellige mac.com sider.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-05-02 19:23

In article <1fcpemt.14mqiq638rekgN%in.sig@email.invalid>,
in.sig@email.invalid (Jesper) wrote:

> Ikke nogen særligt god service fra Apple overfor sharewareproducenterne,
> i dette tilfælde er der endda tale om freeware.

enig, der er vist mange der ahr fået lukket deres idisk i de seneste pa
uger - i går frigav apple oplysninger (postet på macfixit for dem der
har abonnement) om hvornår de anser brugen for "exsessive": 600 hits på
en time og din site lukkes i 12 time, lidt mere hvis man køber ekstra
plads - Stve Jobs's idisk er dog ikke omfattet....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-02 05:22

Hej Morten, Jesper & Kaj

Det er faktisk helt lovligt, det Apple gør. Læs betingelserne for brugen af
Mac.com og iDisk. - Man må under normale forhold ikke bruge Mac.com til
kommercielle formål.

'mvh. Erik Richard

Morten Reippuert wrote:

> [...]
> en time og din site lukkes i 12 time, lidt mere hvis man køber ekstra
> plads - Stve Jobs's idisk er dog ikke omfattet....

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper

Dato : 25-05-02 06:00

> [...]
> Mac.com og iDisk. - Man må under normale forhold ikke bruge Mac.com til

Hvordan vil du kunne argumenterer for at distributionen af freeware er
'kommercielt'? Der er i al fald ingen penge i det!

En ting er hvad der er lovligt og hvad de evt. måtte have ret til at
gøre.

Noget andet er at det er moralsk forkasteligt. Apple burde aktivt støtte
softwareudviklerne og ikke lukke deres hjemmesider.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-02 07:42

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Hvordan vil du kunne argumenterer for at distributionen af freeware er
> 'kommercielt'? Der er i al fald ingen penge i det!

Jeg kan ikke huske den nøjagtige formulering, men det er noget med, at sålænge
man bruger sin Mac.com site til at give fuldt offentlig adgang til hosting +
download af software, som Apple ikke har givet tilladelse til, og/eller som kan
være i modstridende interesse med Apples egne sites, så kan de gribe ind og
lukke for sitet. Og man kan jo godt sige, at Mafdtracker er i konkurrence til /
modsætning til Aooles egen 'Apple Spec database', - så det vil blive en
'interessekonflikt'.

Mens reglerne er lidt anderledes, hvis man køber sig serverplads hos Apple.

> [...]
> Noget andet er at det er moralsk forkasteligt. Apple burde aktivt støtte
> softwareudviklerne og ikke lukke deres hjemmesider.

'Sagen' virker en smule analogt til sagen omkring udviklingen af 'DoubleScroll
til OS 71-9.1. DS blev udviklet af en tidligere tilknyttet programmør hos Apple.
Han blev tvunget til at fjerne DS fra samtlige de sites, hvor den lå med undt.
af ver. til System 7.x. Dette er / var igen en interessekonflikt mellem det, som
Apple selv var igang med med de dobbelte pile og så DS.

Og igen, hvis du er 'betalende' bruger af Mac.com, så er det en kommerciel
aftale mellem dig og Apple, og ikke en 'service', der stilles gratis til
rådighed.

Og mht. om det er moralsk forkastelig eller ikke, og at Apple bør støtte
softwareudviklere? hmm, det kan man måske godt sige, men der er så mange
interesser, der skal tages hensyn til, - bl.a. - Er Apple selv igang med noget
tilsvarende, Er det software, der udv. af ansatte i deres fritid, hvor de
udnytter deres 'inside' viden, - kan denne viden føre til en kommerciel
udnyttelse af et stykke shareware, der går mod Apples egne udviklinger
osv.osv.... Jeg synes ikke, det er helt så enkelt endda.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 24-05-02 20:03

> [...]

> Ikke nogen særligt god service fra Apple overfor sharewareproducenterne,
> i dette tilfælde er der endda tale om freeware.

Er det ikke meget standard procedure?

Jeg mener det er trods alt en gratis tjeneste, og som Morten skriver er
600 vel også en del 'gratis' trafik... selvfølgelig en skam når det nu
netop er share/freeware der bruger dem, men Apple har vel tabt penge på
det, og reagerer derfor nu.

anr

"I can't believe it! I'm still not among the hundred most popular
billionaires! I'm behind Adam Sandler, for god's sake!
-Montgomery Burns

Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 21:14

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> 600 vel også en del 'gratis' trafik... selvfølgelig en skam når det nu
> netop er share/freeware der bruger dem, men Apple har vel tabt penge på

Et godt udvalg af OS X software kan kun være til Apples fordel. Derimod
kan jeg godt forstå hvis en MP3 eller pornoside med stor trafik bliver
lukket. Dette her er en for Apple billig hjælp til softwareudviklere.