Diskstørrelse forkert OS8.6
Fra : simon

Dato : 24-05-02 14:49

Hej ng

Når man sætter store diske på eksempelvis G3 desktop fylder de gamle data
lige pludselig urimeligt meget på den nye disk. Jeg er klar over, at det
formentlig har noget med nogle blokstørrelser at gøre, men findes der noget
middel, som kan få data til fylde mere behersket? Jeg har formatteret med
det originale Apple Diskværktøj på OS8.6 cd'en. (Udvidet MacOS.)

vh simon

Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 17:24

simon <simonix@FJERNpost8.tele.dk> wrote:

> [...]
> middel, som kan få data til fylde mere behersket? Jeg har formatteret med
> det originale Apple Diskværktøj på OS8.6 cd'en. (Udvidet MacOS.)

Apples Diskværktj formattere MacOS Udvidet (HFS+) med 4 KB blokke. Hvis
du har ekstremt mange filer på disken, f.eks. 100.000 filer vil dit
pladsspild være 200.000 KB eller 195,3 MB

Derudover skal du være opmærsom på at en gigabyte ikke bare er en
gigabyte. I hvertfald ikke hvis man er harddiskproducent.

Hvis du har købt en 80 KB HD, så opfatter HD producenten det som at du
har krav på 80.000.000.000 bytes, men der går altså 1024 bytes på 1 KB,
1024 KB på 1 MB og 1024 MB på 1 GB, derfor ser regnskabet sådan ud:

80.000.000.000
1024 x 1024 x 1024

--
Jesper. EmaiI -> pinebox {a} myreabox (.) com