Brok!
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 24-05-02 14:27

Hmmm... måske er det fordi det er eksamenstid, eksamensopgaverne driller, og
især word x. er lige så (u)stabil som jeg er i en kap-kajak osv.

(heldigvis kører min iBook da rigtig godt med OS X!)

Men i hvert fald faldt jeg lige over noget Apple-brok, som jeg egentlig
synes er ... ret problematisk:

<http://www.macnyt.dk/forum/?action=read&tid_id=20020524123502>

<http://www.mediamac.dk/index.php3?page=forum:show,message_id=42963#42963>

Hvad siger/synes/mener dk.edb.mac?

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-05-02 20:06

In article <B9140C31.75C0%jmfink@mac.com>, Jesper Møller-Fink
<jmfink@mac.com> wrote:

> Hmmm... måske er det fordi det er eksamenstid, eksamensopgaverne driller, og
> især word x. er lige så (u)stabil som jeg er i en kap-kajak osv.

Word var bygget til Mac OS X 10.0 - og mon ikke de var under hårdt pres fra
Apple for at frigive programmet. MS har lovet at de i slutningen af denne
måned/begyndelsen af næste vil frigive en opdatering med over 1000 rettelser
- hvilket må siges at være ret ærligt. Der skulle også være nye funktioner.
[http://www.microsoft.com/presspass/events/svspeaker/04-10browne.asp]

> Men i hvert fald faldt jeg lige over noget Apple-brok, som jeg egentlig
> [...]

Tjoeh - hvis man er glad for mac, og synes det er en super måde tingene kører
på i Mac OS X, så er der ting, man må lære at leve med.

Men til tider ser man langt efter 2,5 GHz processorer, 533 MHz front bus, USB
2.0, DDR-RAM med 333 MHz, AGP 8x, VGA stik (whoa!), tænd/sluk knap på fronten
(dobbelt whoa for iMac brugerne), nVidia GeForce Ti4600 og maskiner hvor
gigabit ethernet og DVD brænder er valgfri. Ikke at pc'ere er gennemtænkte,
innovative eller elegante - man kan desværre ikke få begge dele.

//Peter Gersmann

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 26-05-02 01:48

On 24/05/02 21:05, in article
moof.nospamforme-F8D83A.21090824052002@news.easynews.com, "Peter Gersmann"
<moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> [...]
> gigabit ethernet og DVD brænder er valgfri. Ikke at pc'ere er gennemtænkte,
> innovative eller elegante - man kan desværre ikke få begge dele.

Jeg mener at Apples hardware stinker i øjeblikket. Desværre. Intel kommer ud
med en 3 Ghz inden nytår......

Min stedfar har lige købet en dual AMD 1.8 Ghz. 1 Gb. DDR ram, raid osv. Jeg
må indrømmer den køre meget meget hurtigt, og til halvdelen af prisen på
Apples dual 1 Ghz. Jeg har ikke prøvet Apples dual 1 Ghz, men jeg tror nu
nok, at jeg vil sætte mine penge på Pc'en.

Det kommer vil og mærke fra en datamatiker, som må hører og kæmpe for sit
liv som Macbruger hverdag. Vi er 2 på hele studiet. Jeg må desværre også
indrømme, at jeg bliver nødt til også at gå over til "the darkside", da
studiet er så fokuseret på M$. Jeg vil dog beholde og bruge min mac, ved
siden af. Jeg elsker OS X.

Det mest sørgelige er, at man skulle have med professionelle IT folk at
gøre, og at de er så fokuseret på en platform. De tænker ikke "Noget jeg
ikke har prøvet før, iii hvor spænede. Hvilke muligheder ligger der der ?".
Nææ det er Microsoft Visual Studio, Microsoft Visio, Microsoft bla bla
bla....

Med opgivende hilsner
Jens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-05-02 21:16

"Jens H. Nielsen" <Jens@ichiban.dk> writes:

> [...]
> indrømme, at jeg bliver nødt til også at gå over til "the darkside", da
> studiet er så fokuseret på M$. Jeg vil dog beholde og bruge min mac, ved

Det er ikke værktøjets pris, men hvad værktøjet kan gøre, der er det
relevante, og jeg har fået et indtryk af at en datamatiker ikke får
lært ret meget om _bredde_ og alternativer til det traditionelle.

Derfor vil du - alene i det at du har en Mac - være bedre kvalificeret
i en jobsituation bagefter. Synes jeg.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 26-05-02 22:55

On 26/05/02 22:15, in article kkznymll6v.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

--snip ---
> [...]
> lært ret meget om _bredde_ og alternativer til det traditionelle.
>
> Derfor vil du - alene i det at du har en Mac - være bedre kvalificeret

Helt enig. Mit argument, som de ikke har kommet med et svar på, endnu er:

"I min daglig dag bruger jeg 5 forskellige OS'er ( *nix, Win, Mac OS 9.2, OS
X og et mainframe OS af IBM.) og jeg har en Mac kørerne OS X derhjemme."

Og de bruger Wintel hele tiden, der kun en enkel, som har en linuxbox
stående som server derhjemme.....

Jens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-05-02 23:43

> [...]

> X og et mainframe OS af IBM.) og jeg har en Mac kørerne OS X derhjemme."
>
> Og de bruger Wintel hele tiden, der kun en enkel, som har en linuxbox

Hvad er det præcist dit problem er?

Du burde da være henrykt over at stå bedre end dem når I skal ud og
slås om de få job der er til datamatikere. Du anbefales iøvrigt
seriøst at putte noget mere uddannelse i hatten, eller at få nogen
gode udtalelser på de ting du beskriver ovenfor. Det vil stille dig
bedre til den tid.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 27-05-02 00:02

On 27/05/02 0:42, in article kkn0umr0o0.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> seriøst at putte noget mere uddannelse i hatten, eller at få nogen
> gode udtalelser på de ting du beskriver ovenfor. Det vil stille dig

Jeg kan jo egentligt være ligeglad med de andre. Jeg syntes bare det er så
sørgeligt, at de er så snæversynet.

Jeg har bestemt også tænkt mig at læse videre efter datamatikeren. Jeg har
vidst, hele tiden, at en datamatiker uddannelse sikkert ikke er nok til den
type job, jeg gerne vil ende i. Jeg vil gerne ende som udvikler. Jeg
arbejder ved siden af, som programmør hos Berlingske. Så når i får jeres
reklamer og opkald fra Berlingske, så er det pga. mine programmer. Ups det
skal man nok ikke sige højt, der kan jo være nogle, som er træt af at få en
avis sælger i røret.

Jens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-05-02 00:22

> [...]

> skal man nok ikke sige højt, der kan jo være nogle, som er træt af at få en

Berlingske ringer ikke til os. Det gør JP til gengæld og, ja, vi ER
trætte af dem.

Hvis du arbejder som programmør, ER du jo allerede udvikler. Hvad er
det så du synes du mangler? Uddannelse kan kun give dig formel
baggrund og nogen praktiske øvelser, så du er klar til at løse
virkelige problemer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 27-05-02 00:41

On 27/05/02 1:21, in article kk8z66qyuq.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Berlingske ringer ikke til os. Det gør JP til gengæld og, ja, vi ER
> trætte af dem.

Du kan ringe til JP, og bede dem om at stoppe, også skal de stoppe med at
kontakte dig. En lov der kom sidste år.

> [...]
> det så du synes du mangler? Uddannelse kan kun give dig formel
> baggrund og nogen praktiske øvelser, så du er klar til at løse

Berlingske database system er MEGET gamle, der er ikke andre, så vidt jeg
ved, der bruger det i DK. Jeg ser ikke en fremtid hos Berlingske. Jeg er i
gang med at lære C++. Det er et sprog, som jeg godt kunne tænke mig at
udvirke i i fremtiden. Men jeg har da lært en masse, mens jeg har været hos
Berlingske. Jeg skal bla. lære Oracle i sommerferien.
Jeg godt kunne tænke mig at arbejde for et rigtigt software firma, eller
starte mit eget. Jeg har en par ideer i skuffen, som måske skal afprøves.
Desuden har jeg nogle gode kontakter rundt om i verden, og der tror jeg ikke
at en ufaglært programmør fra Berlingske i DK kommer langt.

Jens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-05-02 02:24

> [...]

> udvirke i i fremtiden. Men jeg har da lært en masse, mens jeg har været hos
> Berlingske. Jeg skal bla. lære Oracle i sommerferien.

Det bedste du kan gøre, når du lærer nye ting, er at bruge det til at
løse "rigtige" opgaver fra din dagligdag.

Både med C++ og med Oracle. De to ting vil være godt for dig.

> [...]
> Desuden har jeg nogle gode kontakter rundt om i verden, og der tror jeg ikke
> at en ufaglært programmør fra Berlingske i DK kommer langt.

Næppe. Datamatiker er dog næppe nok til at give tilstrækkeligt med
tyngde.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-05-02 07:31

On 27.5.2002 1:02, in article B917361E.5707%Jens@ichiban.dk, "Jens H.
Nielsen" <Jens@ichiban.dk> wrote:

> [...]
> skal man nok ikke sige højt, der kan jo være nogle, som er træt af at få en

Ah, Berlingske. Den bedste internet avis efter min mening. Der er bare noget
med deres nyhedsbreve. Jeg har gentagne gange gjort dem opmærksom på, at
deres url'er (det blå) fortsætter over i de stjerner, de bruger som
skilletegn, og gør, at man ikke kan klikke linket. Normalt reagerer de
prompte, men her hører jeg ingenting. Gad vide, om de ikke kan se det i
deres windblows emailere?
- David
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 27-05-02 07:39

On 27/05/02 8:30, in article B9179F43.1BFC1%david@blangstrup.dk, "David
Blangstrup" <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> skilletegn, og gør, at man ikke kan klikke linket. Normalt reagerer de
> prompte, men her hører jeg ingenting. Gad vide, om de ikke kan se det i

Nu ved jeg ikke, om deres nyhedsbrev bliver lavet i et Microsoft e-mail
program, men standarden hos Berlingske er Lotus Notes.

Jens