Er der en Realkreditmand m/k tilstede?
Fra : Michael

Dato : 24-05-02 14:00

Hejsa,

jeg er faldet over en ejerlejlighed som trænger til en del
istandsættelse og jeg har løseligt regnet ud at hvis jeg køber den,
istandsætter den og sælger den igen til lidt under markedspris - kan
jeg tjene ca. 60.000 kr.

(den er regnet ud og jeg er istand til at lave 80% af arbejdet selv)

Mit spørgsmål går så på:

Hvad siger realkredit institutter til at man køber sådan en lejlighed.

a) skal man sige at det er til eget brug? (jeg har i forvejen en stor
ejerlejlighed som er belånt i samme kreditinstitut) - hvad vil de
sige til det?

b) skal man være ærlig (selvfølgelig skal man det!!!) og sige det er
til
investering og vedlægge investeringsbudget foruden årsopgørelse og
lønsedler?

c) hvordan med restfinancieringen.... ??

Håber der er en der kan hjælpe mig... der er en flaske rødvin til den
der kommer med nogle guldkorn jeg kan bruge.....

- Michael -

Fra : Henrik A

Dato : 24-05-02 17:02

> a) skal man sige at det er til eget brug? (jeg har i forvejen en stor
> ejerlejlighed som er belånt i samme kreditinstitut) - hvad vil de
> sige til det?

Hvad du bruger lejligheden til, er sådan set dit eget valg - så længe den
ikke skifter status. Du må fx. ikke begynde at drive købmandsbutik fra den!

Om dit institut vil låne til det er en vurderingssag. De skal jo tage med i
deres vurdering, at du har "2 huslejer" - og om du har råd til dette.

> b) skal man være ærlig (selvfølgelig skal man det!!!) og sige det er
> til
> investering og vedlægge investeringsbudget foruden årsopgørelse og
> lønsedler?

Næææ... Det kan jeg ikke lige se, at du skulle. Man kan sige groft at en
enhver ejendomshandel på den ene eller anden måde er en investering.
Instituttet forholder sig til her-og-nu prisen på lejligheden.

> c) hvordan med restfinancieringen.... ??

Hvilken restfinansiering? Den fra de 80-100% eller finansieringen af
forbedringen??

Mvh
Henrik

Fra : Michael

Dato : 27-05-02 08:24

Hej Henrik mange tak for dine svar...
Jeg har lige lidt flere spørgsmål..

> [...]
>
> Om dit institut vil låne til det er en vurderingssag. De skal jo tage med i
> deres vurdering, at du har "2 huslejer" - og om du har råd til dette.

Hvad er din erfaring? - jeg har kun 2 "huslejer" i 1.. max 2 måneder.
Lejligheden er jo til videresalg efter istandsættelse.

> Næææ... Det kan jeg ikke lige se, at du skulle. Man kan sige groft at en
> enhver ejendomshandel på den ene eller anden måde er en investering.
> Instituttet forholder sig til her-og-nu prisen på lejligheden.

Så er der ikke noget problem... her og nu prisen er 800.000 efter 14 dage
er den 950.000 med en god portion arbejde og nyt køkken/bad

> Hvilken restfinansiering? Den fra de 80-100% eller finansieringen af
> forbedringen??

Ja jeg mener de 80-100%, kravene er vel lidt større ....
finansieringen af forbedringen kan jeg selv klare...

-------
Jeg går ud fra at du sidder i en finansiel stilling af en
eller anden slags... hvilke krav ville du/dit firma stille?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-02 08:38

> Så er der ikke noget problem... her og nu prisen er 800.000 efter 14 dage
> er den 950.000 med en god portion arbejde og nyt køkken/bad

150.000 kr ryger vel hurtigt, når der skal arbejdstid + nyt bad/køkken!
Og samtidig skal du tænke låneomkostninger, ejensdomsmægler osv. osv.!

mvh
Johan

Fra : Michael

Dato : 28-05-02 10:36

> 150.000 kr ryger vel hurtigt, når der skal arbejdstid + nyt bad/køkken!
> Og samtidig skal du tænke låneomkostninger, ejensdomsmægler osv. osv.!
>
> mvh
> Johan

Tak for det velmente råd - der er dog sat rigeligt af til
istandsættelse.
Det er en mindre lejlighed og det er derfor begrænset hvor mange
fliser/køkkenskabe m.m. der kan sættes op - og da min partner og jeg
kan
lave 80-90% af arbejdet selv kan vi holde rimelig styr på
omkostningerne.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-06-02 23:00

Michael skrev i meddelelsen ...
>fliser/køkkenskabe m.m. der kan sættes op - og da min partner og jeg
>kan
>lave 80-90% af arbejdet selv kan vi holde rimelig styr på
>omkostningerne.

Husk nu at regne med finansieringsomkostninger, tinglysning m.m.
(15-20.000,- ?) Herudover en evt. ejendomsmægler (30.000,- ?). Du skal måske
også påregne med lidt liggetid.? Hvis du selvfølgelig ikke har solgt den på
forhånd. Hvis du ikke har haft fast bopæl på stedet skal du herudover betale
ejendomsavanceskat.

Mvh - Martin