Hei alle sammen,jeg trenger noen råd.
Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 13:05

Hei!
Jeg håper at alle har det bra.

Jeg ønsker noen gode gudegitte råd når det gjelder debatter på news.
Jeg har laget en tråd på no.samfunn.relgion og evangelisert litt.Nå har jeg
fått mange ateister etter meg og de kaller meg "kristen apekatt,amøbe,troll
osv.

Vi har diskutert kreasjonismen som jeg tror på, versus darwinismen.Nå er de
litt sure på meg og håner og spotter og skal belære meg som de synes er så
dum
Skal jeg trekke meg ut av tråden, ellerr skal jeg fortsette og svare dem?

Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer meg og
gjør meg sint.

Guds fred.

Vennlig hilsen
Grethe
Vennlig hislen Grethe

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 24-05-02 13:19

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev i en meddelelse

Kære Grete. Lidt visdom fra Gud er altid godt . bed om det.
Jeg er også blevet kaldt både det ene og andet. Men Gud er trofast.
Han velsigner når vi velsigner den der forfølger os for at stå fast på
sandheden om Jesus Kristus.
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-05-02 13:56

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev...

> Jeg har laget en tråd på no.samfunn.relgion og evangelisert litt.

Uhada.

> Nå har jeg
> fått mange ateister etter meg og de kaller meg "kristen
apekatt,amøbe,troll
> osv.

Det var forventeligt, skulle jeg mene.

> [...]
er så
> dum
> Skal jeg trekke meg ut av tråden, ellerr skal jeg fortsette og svare

Så længe du selv synes, diskussionen er interessant, og at du får noget
ud af den, synes jeg, du skal fortsætte.

> Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer
meg og
> gjør meg sint.

Men hvis du virkelig lider under deres svar og angreb, er det nok bedre
for dig at stoppe diskussionen.

Christina

Fra : Niels

Dato : 24-05-02 15:56

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> meg og
>
> Men hvis du virkelig lider under deres svar og angreb, er det nok bedre

Efter min mening en dårlig løsning da satan jo så vinder, så er det langt
bedre at ignorere den slags indlæg, personligt plonker jeg den slags
mennesker uden at fortælle dem det, når folk bliver ignoreret forsvinder de
efter en tid.

På dem måde kan man fortsætte dialogen med dem man er interesseret i at
snakke med uden de forstyrende og støjende elementer.

Niels

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 18:22

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i melding
> [...]
>
> På dem måde kan man fortsætte dialogen med dem man er interesseret i at
> snakke med uden de forstyrende og støjende elementer.

Takk.
Mvh

Grethe

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 18:28

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i melding
> [...]
> meg og
>
> Men hvis du virkelig lider under deres svar og angreb, er det nok bedre

Takk Christina, jeg finner på noe annet å gjøre som er mer fredelig.
Mvh
Grethe

Fra : Live4Him

Dato : 24-05-02 14:17

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> wrote in message
> Skal jeg trekke meg ut av tråden, ellerr skal jeg fortsette og svare dem?
>
> Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer meg og
> gjør meg sint.

Jeg er enig med Christina i at det nok er bedst at stoppe når man bliver
meget såret og vred. Usenet kan være et grimt sted, og poster man
evangelistiske kristne indlæg i en ikke-kristen gruppe kan man være 100 %
sikker på at der er nogen som svare tilbage med hånlige og ubehagelige
personangreb.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-05-02 16:23

Live4Him wrote:
> [...]
> man evangelistiske kristne indlæg i en ikke-kristen gruppe kan man
> være 100 % sikker på at der er nogen som svare tilbage med hånlige og

Nu ved jeg ikke hvor strenge reglerne er deroppe, Grethe, men jeg har vist
advaret dig imod at evangelisere i ikke-kristne grupper, da det i ekstreme
tilfælde kan betyde klager til din udbyder og eventuelt koste dig din
internetforbindelse.

Nu er det en religonsgruppe, du skriver i, så det burde nok ikke være
problematisk. Men tjek alligevel fundatsen.

Jeg har indtryk af at i er meget polariserede deroppe, dvs. enten er man
dybt religiøs, eller også brænder man stavkirker af? Der er ikke nogen
gensidig respekt mellem troende og ikke-troende?

Hvis du skal evangelisere, så overvej at skrive om et andet emne end
kreationisme, for det er ganske enkelt for svært at få nogen til at tro
alvorligt på. Du maler dig selv op i et hjørne som "fanatiker" og
"fundamentalist" hvis du ytrer tro på Skabelsesberetningen.

Prøv istedet at diskutere livssyn og kristen etik eller noget
Nytestamentligt stof. GTs myter kommer man ikke langt med.

Anders Peter Johnsen

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 18:24

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Prøv istedet at diskutere livssyn og kristen etik eller noget
> Nytestamentligt stof. GTs myter kommer man ikke langt med.

Takk Anders for gode råd.
Mvh
Grethe

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 18:23

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i melding

> [...]
> evangelistiske kristne indlæg i en ikke-kristen gruppe kan man være 100 %
> sikker på at der er nogen som svare tilbage med hånlige og ubehagelige

Jeg trekker meg ut nå.
Mvh
Grethe

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-05-02 16:25

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> mælte sligt:

Hej Grethe,

>Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer meg og
>gjør meg sint.

Slemme dem. Men måske kunne du overveje, om du ville have fået en mere positiv
respons, dersom du ikke havde lagt ud med at beskylde andre for at være "drita
full" og påstå, at ikke-kreationister skulle tro, at deres bedstefædre var
aber. Den slags risikerer nemlig at gøre andre mennesker "sinte", skal du se.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 17:54

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> aber. Den slags risikerer nemlig at gøre andre mennesker "sinte", skal du

Litt fart har det nok vært,men så har jeg også bedt om unnskyldning når jeg
har gått for langt.
Mvh
Grethe

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 17:57

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 18:00

> [...]
> aber. Den slags risikerer nemlig at gøre andre mennesker "sinte", skal du

Skal man "pippe" hvis ikke????

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-05-02 18:11

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> mælte sligt:

>Skal man "pippe" hvis ikke????

Nej.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 18:28

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> mælte sligt:

> [...]

Walrusactually works for a living, He is the biggest as*hole of the group.

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 24-05-02 17:01

On Fri, 24 May 2002 12:04:41 GMT, "Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no>
wrote:

> [...]
>fått mange ateister etter meg og de kaller meg "kristen apekatt,amøbe,troll

Det er slik det er på no.samfunn.religion, og som kristen på den
gruppa må du rett og slett bare forvente at du får de underligste
fordommer og kallenavn kastet over deg. Jeg vil på det sterkeste
fraråde deg enhver form for evangelisering på den gruppa.

> [...]
>dum
>Skal jeg trekke meg ut av tråden, ellerr skal jeg fortsette og svare dem?

Trekk deg gjerne ut av tråden, men fint om du forblir på gruppa.

>Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer meg og
>gjør meg sint.

Alle troende mennesker på den gruppa blir behandlet på samme måte.
Hvis du føler at måten du blir behandlet på plager deg unødvendig, så
forlat gruppa. Men hvis du føler at du kan takle skjellsord og
latterliggjøring, er det fint om du blir på gruppa. Det er snart ikke
kristne deltakere tilbake.

mvh Knut

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 17:44

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@online.no> skrev i melding

> [...]

> forlat gruppa. Men hvis du føler at du kan takle skjellsord og
> latterliggjøring, er det fint om du blir på gruppa. Det er snart ikke

Hei Knut,er du her????
Vennlig hislen
Grethe

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 25-05-02 11:47

On Fri, 24 May 2002 16:43:36 GMT, "Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no>
wrote:

>Hei Knut,er du her????

Jau, jau ... har vært her i noen år.

mvh Knut

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-05-02 04:03

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev i melding

> "Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@online.no> skrev i melding

> jeg
> apekatt,amøbe,troll

> de
> så

> og

> Hei Knut,er du her????
> Vennlig hislen
> Grethe

Tordenskjolds soldater, Grethe.

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 24-05-02 18:26

> [...]

> forlat gruppa. Men hvis du føler at du kan takle skjellsord og
> latterliggjøring, er det fint om du blir på gruppa. Det er snart ikke

Takk skal dy Anders,værst er det vel med denne læreren min, som bare ønsker
å kverulere.
Jeg får finne på noe annet å gjøre en periode,ser at det er kommet en ny
kristen der som heter Karl
Takk for støtte og jeg ønsker deg en riktig god sommer.
Vennlig hilsen
Grethe

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-05-02 20:28

Grethe Juuhl wrote:
> "Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@online.no> skrev i melding

> Takk skal dy Anders

Det er vist din landsmand Knut, du svarer her...

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-05-02 03:53

"Grethe Juuhl" <g.juuhl@online.no> skrev i melding
> Hei!
> Jeg håper at alle har det bra.

Eg har fulgt den debatten, men eg er mest bekymra.

> Jeg ønsker noen gode gudegitte

Du bør ikkje lita på at dei råda du får i denne fruppa (heller) er
gudegitte. Her også finnes ekstremister og fanatikkerer. Du er for ung til å
skilja dei ifrå.

> råd når det gjelder debatter på news.

På news gjeld: Når du legg nakken fram for hogg, så skal du venta at mange
høgg.

> Jeg har laget en tråd på no.samfunn.relgion og evangelisert litt.

Du må rekna med å møta mange vetuge mennesker på nettet, derfor bør innlegga
vera gjennomtenkte. Evengalisering på nettet krev svært mykje meir en "enkel
barnetru" og evnen til bibelsitering. Her på nettet blir du imotsagt, og det
er faktisk nytt med nettet! Evang- - -, nei, det ordet var for vanskelig, vi
seier misjonærer på nette har ikkje opplæring i å bli motsagt.

> Nå har jeg
> fått mange ateister etter meg og de kaller meg "kristen
apekatt,amøbe,troll
> osv.

Nå trur eg ikkje du skal "podda". Eg synes at du stort sett har bedt om slik
omtale, og det kjem ikkje bare frå ateister. Nøsta opp heile tråden og gå
igjennom på nytt. Du har ein god anledning til å læra mykje om
komunikasjon, - og det er litt av pensumet ditt!

> [...]
de
> litt sure på meg og håner og spotter og skal belære meg som de synes er så

Nei. Der er ting du ikkje har forstått.
Når du er ferdig med værnepleierskulen, skal du ut i arbeid, og du får makt
over forsvarslause mennesker. Pensumet, er fastlagd fordi du skal bruka
kunskapen i arbeidet ditt. Personlig syntes eg at den som refsa deg var for
mild. Det grøsser i meg ved tanken på at du går ut som vernepleier med den
minimale kunskapen som skulen har gitt deg, og at du meir eller mindre
bytter ut kunskapen med eitkvart som ikkje går isaman med "trua"di. Du
leverer ikkje den "varen" du er betalt for. Det er set Lutter kalla - -
falske varer og anna svik. Det er å stela frå dei svakaste, forsvarslause.

> Skal jeg trekke meg ut av tråden, ellerr skal jeg fortsette og svare dem?

Nei, du skal fortsetta, men du bør legga bort stoltheten og skråsikkerheten,
og framfor alt, tenk pådet, har du alt vetet?

> Takk,venner for gode råd.Disse her er nemlig ganske slemme,de sårer meg og
> gjør meg sint.

Skulen burde ha lært deg at det å bli sint er ein uvane. Legg bort den
uvanen.