Træning hjælper !
Fra : Aleks Danmark

Dato : 24-05-02 12:45

Jeg undrer mig over, at så mange stiller spørgsmål omhandlende, hvilke
former for madvarer de må spise, hvis de vil tabe sig.

Et godt råd, træn mere og spis hvad du har lyst til. Jeg har altid trænet
meget og altid spist som jeg behager.

At slanke sig gennem pulverkure eller sultning er ikke vejen frem. Motion er
sjov og giver glæder en pulverkur ikke kan konkurrer med.

Hilsen Aleks

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 24-05-02 13:56

> Jeg undrer mig over, at så mange stiller spørgsmål omhandlende, hvilke
> former for madvarer de må spise, hvis de vil tabe sig.

Det synes jeg ikke er underligt... for spiser man ikke det rigtige så er man
sulten hele dagen og dermed plumper man i og spiser noget forkert!.. Det er
langt fra alle der kan spise hvad de vil!

> Et godt råd, træn mere og spis hvad du har lyst til. Jeg har altid trænet
> meget og altid spist som jeg behager.

Hvad sker der så på det tidspunkt hvor du pga. alder bliver nødt til at
nedsætte dig forbrug af kcal. efterhånden som man bliver ældre nedsættes
forbrændingen... eller den dag du bliver nødt til at stoppe med at træne?!?

> At slanke sig gennem pulverkure eller sultning er ikke vejen frem. Motion
er
> sjov og giver glæder en pulverkur ikke kan konkurrer med.

Jeg synes ikke motion er sjovt!!! kunne jeg da bare finde det sjove i at
dyrke motion ja så var jeg nok også en supersild.... Når først man er blevet
overvægtig tror jeg at det er de færeste der synes det er sjovt at
konkurrere på motionsplan.. for det er da åbenlyst hvem taberen er så!

Men jeg vil give dig fuldt ud ret i at pulverkur ikke er nem at konkurrere
med! *G* og sikkert heller ikke sundt.. og det smager ikke godt og så
videre! Der er vi helt enige.. men der er bare så mange andre aspekter end
blot motion når man taler om overvægt.. og var det bare så simpelt som du
sætter det op her... ja så var jeg blevet model for længe siden! *S*

MVH Mette

Fra : WebWoman

Dato : 24-05-02 17:02

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> efterhånden som man bliver ældre nedsættes
> forbrændingen...

Gør den?
På grund af alder eller på grund af nedsat aktivitetsniveau?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 24-05-02 18:16

> Gør den?
> På grund af alder eller på grund af nedsat aktivitetsniveau?

På grund af alder vil jeg mene... er dette ikke korekt?!?!? efter lotte rye
arndals bog er formlem for udregning af ens basale forbrænding:

kvinder:
661 + (8,76 x vægt i kilo) + (1,72 x højde i cm) - (4,7 x alder)

Mænd:
67 + (12,48 x vægt i kilo) + (5 x højde i cm) - (6,9 x alder)

Ud fra det vil jeg da mene at forbrædningen falder jo ældre man bliver.. jeg
mener altså også at være stødt på det før.. men kan ikke hukse hvor.

Mette

Fra : Ninett Green

Dato : 24-05-02 20:18

> Gør den?
> På grund af alder eller på grund af nedsat aktivitetsniveau?

: På grund af alder vil jeg mene... er dette ikke korekt?!?!?:

Jeg tror simpelthen på at det er en skrøne. Men jeg tror at det måske bliver
lidt sværere at bevæge sig med alderen, og at tempoet og forbrændingen
derfor nedsættes.
Men at kroppen automatisk nedsætter forbrændingen med alderen? Hmm....den
køber jeg altså ikke! Det samme som at kvinder i og efter menopausen får
sværere ved at komme af med overflødige kilo? Det er jeg sikker på, også
hænger sammen med mindre aktivitet.
Jeg siger ikke at det er den endegyldige sandhed, kun at det er hvad jeg
tror og har erfaret.

Kærligst Ninett

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-05-02 14:29

"Aleks Danmark" <adan00@i4.auc.dk> wrote in message
> Jeg undrer mig over, at så mange stiller spørgsmål omhandlende, hvilke
> former for madvarer de må spise, hvis de vil tabe sig.

hvorfor undrer det dig??
hvis nogen nu har en tendens til at spise fede sovse og stege fordi det
smager dejligt.... vil det så ikke være rart for dem at vide at hvis de
smider 300 g grøntsager ved siden af så vil det for det første hjælpe på
forbrændingen men også give en muligheden for at nyde maden uden dårlig
samvittighed?

> Et godt råd, træn mere og spis hvad du har lyst til. Jeg har altid trænet
> meget og altid spist som jeg behager.

jeg spiser hvad jeg har lyst til... og træner ikke...
jeg ville reelt gerne.... men mit sind og min krop er bare ikke "trænings
minded"...
jeg synes motion er kedeligt... jeg dyrker ikke holdsport og synes i det
hele taget al sport er kedeligt..... selv ikke bowling synes jeg er
sjovt.....
jeg er ikke voldsomt overvægtig... jeg ligger i toppen af min BMI og er hvad
jeg foretrækker at kalde "erotisk buttet" eller "blød og dejlig"....
reelt ville jeg gerne tabe mig 3-4 kg... min kropsbygning gør at jeg ikke
ser tyk ud, da jeg har store bryster og brede hofter.....
jeg har dog diverse fysiske problemer der gør at jeg ikke kan træne
kontinuerligt..... feks har jeg i januar været igennem en voldsom operation
og skal igennem yderligere en om kort tid.... en hvor de skærer mig op på
langs og jeg ikke må træne og bære i lang tid efter.... en hvor jeg sidder
tilbage med en stomi på maven......

og hvorfra ved du at det du reelt kan lide og spiser, ikke er det som
hjælper forbrændingen??
du kan jo være en af dem der elsker salat og grønt.... spiser minimalt med
smør og sovs helt naturligt....
at prikke til andre fordi de har svært ved at tabe sig og sige at man "bare
kan dyrke mere motion" er for nemt......
det er måske løsningen for dig.... men du er ikke mig..........

> At slanke sig gennem pulverkure eller sultning er ikke vejen frem. Motion
er
> sjov og giver glæder en pulverkur ikke kan konkurrer med.

nej du har ret...... pulverkure og sultning er ikke vejen frem..... god mad
er!!!........ motion er IKKE sjovt, og giver mig reelt ingen glæder......

undskyld jeg lyder lidt sur.... men jeg synes det var for plat at fyre det
af.......
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Aleks Danmark

Dato : 24-05-02 14:32

I er for dovne, let røven og træn. Jeg hader overvægtige som brokker sig
bare fordi de ikke gider at dyrke motion.

Hilsen Aleks

Fra : Karen

Dato : 24-05-02 15:07

On Fri, 24 May 2002 15:32:24 +0200, "Aleks Danmark" <adan00@i4.auc.dk>
wrote:

>I er for dovne, let røven og træn. Jeg hader overvægtige som brokker sig
>bare fordi de ikke gider at dyrke motion.
>

>Hilsen Aleks

Nå nå, men hvis du regner ud hvor meget man forbrænder i kalorier, så
er det ikke den vej man taber sig allermest på, hvis man stadig spiser
for fedt og er overvægtig.

Jeg skal med glæde senere taste regnestykket ind, når jeg har fundet
det frem af mine notater, som jeg har fået af en biokemiprofessor på
sundhedsvidenskabeligt fakultet Kbh.

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Katrine

Dato : 26-05-02 08:09

Og jeg hader selvretfærdige slanke mennesker, der mener det er SÅ let at
tabe sig. Du har jo aldrig selv været i den situation, at du pludselig stod
og vejede 5, 10, 15 (måske mere) kg. for meget, så hvad ved du egentlig om,
hvor svært det er (eller ikke er) at tabe sig?

Det er rigtigt, at motion er en del af at tabe sig, men den måde du får det
sagt på er bestemt ikke den måde, der kunne hjælpe mange af de folk, der
skriver i denne gruppe.

Så ta' og tænk dig om før du lukker luft ud næste gang. Måske er det en dag
dig, der sidder og vejer for meget og er ude af dig selv, fordi de ikke vil
f igen.

Mvh
Katrine

Fra : Steen F.

Dato : 26-05-02 12:42

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om,
> hvor svært det er (eller ikke er) at tabe sig?
[SNIP]

Enig, men nu er der vel ingen der sådan LIGE PLUDSELIG står og vejer 15 kg
for meget??
Min overvægt skyldes klart overspisning over en længere periode (BMI=31), og
den eneste vej ned i vægt er motion og kostomlægning, efter min mening,
hvilket jeg nu er igang med. Jeg har prøvet pulverkure og Letigen osv., men
man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at bruge disse midler.
Man kommer ikke sovende til overvægt, men kan kommer heller ikke sovende til
en slankekur. Så igang med motionscyklen eller motionscentret, og spis noget
ernæringsrigtigt. Hvis ens læge ikke vil hjælpe med at planlægge dette, så
skift læge.

MVH
Steen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-05-02 13:05

"Steen F." <feedback56@hotmail.com> wrote in message
> Enig, men nu er der vel ingen der sådan LIGE PLUDSELIG står og vejer 15 kg
> for meget??

jo... det er der faktisk.....
billede... 1 februar 2000, lille sød nipsting på 64 kg, 164 cm høj.....
indlagt en uge og sat i intensev prednisolonbehandling... 100 mg om
dagen.....
hjemme en uge, fortsat i behandling..
indlagt yderligere en uge med nyresten, påbegyndt nedtrapning med 5 mg om
ugen.....
den dag jeg kommer hjem vejer jeg 75 kg.... og dem kunne jeg ikke komme af
med i over et år efter.

så jo... nogen står altså PLUDSELIG (efter 3 ugers medicinering) med 10-15
kg's overvægt........

> [...]
men
> man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at bruge disse midler.

det er fint du ahr fundet den metode der fungerer for dig... men som du selv
siger har du prøvet disse andre ting.....
skal vi ikke alle sammen gøre vores egne erfaringer??
jeg kunne feks ikke tabe mig via kostomlægning da mit stofskifte var
fuldkommen ødelagt af prednisolonen.... derfor brugte jeg letigen med god
effekt.....

> [...]
noget
> ernæringsrigtigt. Hvis ens læge ikke vil hjælpe med at planlægge dette, så

hvorfor skal det lige være motionscyklen eller centeret??
kan det ikke lige så vel være et par lange gode ture ud i naturen??
men det ernæringsrigtige... det har du helt ret i......

Fra : Steen F.

Dato : 26-05-02 15:55

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> billede... 1 februar 2000, lille sød nipsting på 64 kg, 164 cm høj.....
> indlagt en uge og sat i intensev prednisolonbehandling... 100 mg om
> dagen.....
[SNIP]

Okay, jeg er ked af at høre, at din vægtforøgelse skyldes sygdom og medicin.
Men jeg tænkte mere på overvægt grundet forkert ernæring, da hovedparten af
overvægt skyldes forkert ernæring og for lidt - eller ingen - motion.
Ikke for at bagatelisere dit problem, men din vægtforøgelse skyldes særlige
omstændigheder mht. sygdom og medicinering som har haft indflydelse på bl.a.
dit stofskifte. Og derfor kan du selvfølgelig ikke nikke genkendende til det
som jeg beskev. Hvis der ikke var tale om sygdom, ville man kunne tabe de
ekstra kilo igen, men der er åbenbart specielle forhold i dit tilfælde som
gør, at det ikke er muligt.

Letigen hjalp skam også mig - for nogle år siden tabte jeg 17 kg på ca. 4
måneder med disse piller. At jeg så totalt ændrede personlighed og var
umulig at omgås, havde svedeture og hjertbanken, søvnbesvær, ekstreme
humørsvingninger, vanvittige despressioner og manglende sexlyst bør jeg
måske også lige nævne for god ordens skyld! Over ½ år efter at jeg var
stoppet med pillerne, havde jeg en kunstig høj forbrænding som også
bevirkede, at bivirkningerne fortsatte i den periode. Uhyggeligt at tænke
på, hvilke stoffer man har proppet i sin krop, når de har så lang virkning
efter at man er stoppet med dem...

> det er fint du ahr fundet den metode der fungerer for dig... men som du
selv
> siger har du prøvet disse andre ting.....
> skal vi ikke alle sammen gøre vores egne erfaringer??

Jeg er enig i, at man skal gøre sine egne erfaringer. Men ved overvægt som
ikke skyldes sygdom, da vil motion og kostomlægning være løsningen til en
vægtreduktion. Det håber jeg, at vi er enige i

> hvorfor skal det lige være motionscyklen eller centeret??
> kan det ikke lige så vel være et par lange gode ture ud i naturen??
> men det ernæringsrigtige... det har du helt ret i......

En lang gåtur i skoven er også bedre end sidde i sofaen. Men kostrådgivere
og trænere anbefaler "fedtforbrænding" som værende mest effektivt hvis man
vil af med de overflødige kilo. Det kan dog for mange overvægtige (inkl.
undertegnede) være svært at omlægge sin kost samtidig med at man skal til at
knokle r*ven ud af bukserne i et motionscenter, og det kræver næsten militær
disciplin at gennemføre sådan et program. Men mig og 4 af mine venner har
gjort den erfaring, at det er SÅ effektivt man næsten tror det er løgn, HVIS
man altså overholder kostplanen samtidig med motionsplanen, og ikke render
rundt og æder alle de forbudte ting. Ellers er man jo lige vidt. Viljestyrke
er vigtig, og når de første kilo begynder at rasle af efter kort tid pga.
denne motionsform, så motiverer det og man får større lyst til at fortsætte
selvom det er hårdt.

MVH
Steen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-05-02 12:04

> [...]
af
> overvægt skyldes forkert ernæring og for lidt - eller ingen - motion.

jeg er godt klar over hvad du tænkte på... men at generalisere og sige at
ingen står pludselig med overvægt det ville jeg blot gøre opmærksom på at
det ikke er tilfældet.......

> [...]
> ekstra kilo igen, men der er åbenbart specielle forhold i dit tilfælde som

og dog.. min vægt er nemt påvirkelig af ydre omstændigheder... første gang
jeg tog på var det pga graviditet... så tabte jeg mig pga at kæresten
skred... så tog jeg på pga medicin.. og tabte mig på letigen......

> [...]
> på, hvilke stoffer man har proppet i sin krop, når de har så lang virkning

jeg brugte "min egen" opskrift da jeg brugte letigen....
dvs i stedet for at starte på en pille, brugte jeg kun en ½... det gjorde
jeg i 1½ uge.... derefter trappede jeg op til to halve om dagen i 1½ uge...
og sådan fortsatte jeg.... jeg havde ingen svedeture, ingen hjertebanken,
ingen søvnbesvær.... lidt humørsvingninger i forbindelse med PMS.... ingen
depressioner og ingen manglende sexlyst..... så alt i alt var det mest
positivt.... og jeg har ikke taget på siden.....
jeg ligger tværtimod og svinger naturligt igen som kvinder nu gør.... mellem
66 og 68 kg..... lidt i overkanten for min størrelse men ikke voldsomt....

> Jeg er enig i, at man skal gøre sine egne erfaringer. Men ved overvægt som
> ikke skyldes sygdom, da vil motion og kostomlægning være løsningen til en
> vægtreduktion. Det håber jeg, at vi er enige i

absolut.... men nogle har stadig brug for et boost... noget til at
motivere... og hvad motiverer mere end at mærke at man taber sig??
hvis man laver en langsom start med kostomlægning og så videre er man jo
disponeret for at ryge i et dødvande og falde tilbage....

> En lang gåtur i skoven er også bedre end sidde i sofaen. Men kostrådgivere
> og trænere anbefaler "fedtforbrænding" som værende mest effektivt hvis man
> vil af med de overflødige kilo.

nu er det jo også individuelt hvor meget og hvor hurtigt man vil tabe
mig..... jeg vil feks gerne tabe mig 3-4 kg.... men jeg står og skal
opereres om 14 dage hvor mit tarmsystem bliver braklagt i 3 dage og jeg
"mister" brugen af 50 cm af min tyndtarm midlertidigt( jeg har i forvejen
ingen tyktarm)... derfor vil jeg hellere have mine 3-4 kg "at stå imod med"
indtil mine operationer er overstået.... frem for at træne dem væk nu og
blive mager efter operationerne.....

> [...]
militær
> disciplin at gennemføre sådan et program.

det har du ret i.... mange har gode erfaringer med at starte med kosten....
få lagt nogle gode vaner den vej igennem og derefter når vægten lander et
sted hvor man ikke føler sig som en elefant, at begynde at træne...

> [...]
> man altså overholder kostplanen samtidig med motionsplanen, og ikke render
> rundt og æder alle de forbudte ting. Ellers er man jo lige vidt.

nemmerli*G*

> [...]
> er vigtig, og når de første kilo begynder at rasle af efter kort tid pga.
> denne motionsform, så motiverer det og man får større lyst til at

det er jo igen individuelt...... hvis jeg dyrker hård motion bliver jeg
lynhurtig dehydreret.... jeg drikker i forvejen mere vand end gennemsnittet,
samt spiser mere salt pga min manglende tarm...... derfor mener jeg det for
mig er langt mere effektivt at bruge moderat motion og rigtig kost til at
slippe af med mine ekstra kilo....'
det samme kan være tilfældet for folk med dårlige knæ eller andre fysiske
skavanker der besværliggør hård motion.....

Fra : WebWoman

Dato : 26-05-02 15:15

> [...]

> og vejede 5, 10, 15 (måske mere) kg. for meget, så hvad ved du egentlig
> om, hvor svært det er (eller ikke er) at tabe sig?

Ehmm... hvad ved du/vi egentlig om det?

Og hvem siger egentlig, at det er tykke eller forhenværende ditto, der ved
bedst, hvordan man taber sig eller holder sig slank? Jeg vil da bestemt
mene, at den altid slankes erfaringer er værd at lytte til. (Medmindre man
foretrækker at bilde sig ind, at den slanke bare har været et heldigt skarn
*S*)

Du får problemer med at finde en bedemand, hvis du forventer, at han skal
have været død, for at kunne hjælpe dig med en begravelse!

Mvh. Lisbeth

Fra : Steen F.

Dato : 24-05-02 15:55

"Aleks Danmark" <adan00@i4.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> sjov og giver glæder en pulverkur ikke kan konkurrer med.

Jeg er enig i, at motion (især decideret fedforbrænding) hjælper meget når
man skal ned i vægt, fremfor KUN at lægge sin kost om. Jeg taber mig ikke
ret meget ved kun at omlægge min kost, men det siger derimod spar to hvis
jeg træner 1 time 4-5 gange om ugen. Og min erfaring er, at man godt kan
spise bøf med sovs og kartofler og chokolade til dessert ENGANG IMELLEM uden
at tage på, hvis man f.eks. lige har trænet en time forinden måltidet. Andre
der har samme erfaringer?

Men jeg synes ikke du kan opfordre til at spise hvad man har lyst til, bare
man træner. Sådan et stofskifte og forbrændning m.m. som du har, render vi
ikke alle sammen rundt med!
Om motion er sjov, er vel en smagsag. Men ingen tvivl om at det hjælper
mere, end hvis man lader være.

MVH
Steen

Fra : Erna Andersen

Dato : 26-05-02 06:36

Aleks, du mobber folk i den bedste mening.
Og jeg er også træt af at læse om pulverkure og andet underligt, når jeg
mangler opbakning til at fortsætte mit nye liv med bedre motion og mad.

Men der er flere niveauer i denne gruppe, og begynderne bliver udsat for
folk, som vil tjene penge på usunde kure, som har den gode virkning, at der
bliver smidt nogle andre usunde fødevarer ud af de danske køkkener.

Vi bliver fede af et nedsat aktivitetsniveau i forbindelse med sygdom,
skader o.l., og alder, forstået på den måde, at man bliver regnet for gammel
og uinteressant når man er ked af det.

Mindre omsætning kræver at kosten optimeres, og det har de færreste forstand
på.
Der er ikke andet at gøre end at få omsætningen op igen og droppe de tomme
kalorier en tid, men det er altså ikke sjovt.

Nu vil jeg gå mig en morgentur i det fine vejr,
Hilsen Erna

Fra : WebWoman

Dato : 26-05-02 15:10

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Aleks, du mobber folk i den bedste mening.

Sludder. Undskyld mig! Men det mener jeg! Der er tale om at Aleks mener
noget - ikke mobber nogen!

Mvh. Lisbeth