Matrox Marvel G400 TV og mangel på lyd!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-05-02 11:31

Jeg har en Fujitzu/Siemens PIII 600 MHz maskine stående i stuen til at
afspille Div-X og DVD film på Tv'et med.
Grafikkortet i den er et Matrox Marvel G400 TV med breakoutboks indbygget
tv-tuner og hele halløjet.
Lydkortet er et gammelt SB16-kompabibelt kort med højtt. ud line in og
mic.in ind og udgange.

Jeg vil også gerne bruge maskinen til at optage tvudsendelser på, men jeg
kan ikke få lyden med ved optagelserne.

Forbinder jeg pcen til anlægget eller tv'et med et minijack til phono kabel,
fungerer lyden perfekt under afspilning.

Jeg har forbundet pc til fjernsynet via marvel breakoutboksen og tv'ets 2.
scartindgang med et særligt scartstik med tilhørende kabler til composite in
og out og tilhørende audio (højre og venstre). Billederne er perfekte, men
lyden mangler helt.
der er 2 ledninger fra breakoutboken til lydkortet - audio in og audio out.
Jeg har forsøgt mig med både line in og mic indgangene.
Jeg har rodet lidt med opsætningen af lydkortets indgange ved at lukke for
alle andre end den, der skulle være i brug (CD-line-mic-og en til) uden
held.
Jeg har konstateret ved at optage via marvelboksen og afspille igen via
direkte forbindelse til anlægget, at der hverken kommer lyd med under
optagelse eller afspilning via breakoutboksen.
Det kan selvfølgelig også være et problem med Matrox PC2VCD programmet, men
jeg har checket, at muten er slået fra på remoten!
Afspiller jeg en Div-Xfilm via PowerDVD med lyden over breakoutboks til
Scart på Tv'et, er der heller ingen lyd!
Lydkortets udgang direkte til anlæg eller TV's audio-indgang virker perfekt!

Er der nogen, der har et kvalificeret bud på, hvad der er galt?
Jeg overvejer pt. at købe et minijack til Phonohunstik-kabel for at koble
audio-in helt uden om breakoutboksen.
Men det er en lidt dyr måde at fejlfinde på

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-05-02 20:08

Jeg har selv et Matrox Marvel G450eTV, det er godt nok ikke helt det
samme kort, men de er da lidt i familie med hinanden, så det kan godt
være jeg kan hjælpe.

G450eTV benytter sig ikke af en breakoutboks, men af et breakoutkabel
til A/V-ud og et til A/V-ind (jeg ved ikke lige om det sidste bør kaldes
et breakinkabel...). I alt har jeg følgende ind-/udgange:

Composite out
S-video out
Audio out
Composite in
S-video in
Audio in

Der er desuden mulighed for at få et RGB-video output, men det har jeg
(med hjælp her fra gruppen) fundet ud af at min video ikke understøtter,
den understøtter heller ikke S-video, så jeg må nøjes med composite...
nå, nok om det - det var lyden der var problemet.

Når jeg i det følgende skriver om 'in' og 'out' fra grafikkortet, er det
via breakoutkablerne. Tilslutningen til min video sker gennem et
scartstik, jeg har selv lavet kablet, mne en input/output-adapter kan
også bruges.

Jeg har forbundet 'audio out' fra grafikkortet til 'line in' på mit
lydkort, 'line out' fra lydkortet går videre til min video (og
forstærker). Lyden fra videoen gå ind i computeren via 'Audio in' på
grafikkortet.

Med ovenstående tilslutninger har jeg ingen problemer med lyden, hverken
når jeg optager video fra tuneren eller fra min video. Selv om jeg har
valgt 'mute' på remoten, kan jeg stadig optage med lyd (uden at høre den
mens jeg optager) - jeg kan endda se en anden film (med lyd)(ikke fra
tuneren, men en jeg har optaget tidligere) samtidig med at jeg optager,
uden at lyden fra filmen kommer med på det jeg optager.

I den software der fulgte med mit kort (der heder 'Matrox PC-VCR', er
der under 'Recording Settings' en mulighed for at optage 'video and
Audio' og 'Video Only' jeg ved ikke om du har en ligendende mulighed,
prøv at se efter.

Jeg ved godt at jeg ikke har svarret direkte på det spørgsmål, men jeg
har skrevet hvordan det virker for mig, og så håber jeg du kan bruge det
til noget.

Der er selvfølgelig også den mulighed at det er din breakoutboks der er
død, det kunne faktisk godt lyde lidt sådan, med de 'tests' du har lavet
med indspilning og afspilning - du har vel ikke bidt for meget i
ledningen eller ligende :) ?

- Held og lykke med det.

Thomas

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-06-02 10:07

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kabel,
> fungerer lyden perfekt under afspilning.

Til information!

Jeg fik løst alle mine problemer ved at skifte lydkortet til SB live player
1024 bulk, som jeg købte brugt for 175 kroner.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger