Kirken bør aldrig kritisere
Fra : Bo Warming

Dato : 24-05-02 11:06

Kirken bør aldrig kritisere

Da Folkekirken smed menighedsrådsmedlem Steen Ribers varigt ud af kirken for
at bruge sin ytringsfrihed vedr reinkarnation, syntes jeg at jeg ville snuse
til supplerende kirkelige græsgange og fra Guido Kreienbuhl forstod jeg, at
nordeuropæisk katolicisme er mindst lige så anti-gerningsretfærdig som
lutheranismen, så jeg søgte og fik optagelse i Sakramentskirken.

Guido nævnte siden for mig, at pastor Nibber måske er mere min kop te, og
det er han - men jeg har travlt med på luthersk vis selv at "være præst" på
internettet, så sognebåndsløsning har jeg først søgt om nu, da jeg ser en
grim hetz mod ham.

"Vrisne Viktor" som forbedrede Ekstrabladet, har en tidligere katolsk
datter, folkekirkepræst Birgitte Andreasen, som jeg var i debat med, og da
hun hørte, at jeg havde fået oliekors i panden efter knap et års
undervisning, og da hun vist syntes, at jeg virker mere ateistisk end
katolsk (jeg har lidt Spinoza og Nietzsche i blodet) så ringede hun til min
katolske kirke og vrissede og rapporterede tilbage i diskussionsgruppen, at
hun havde fået at vide, at jeg ikke var rigtig katolik, og gruppen smed mig
ud!

Jeg tog en supplerende snak med Sakramentskirkepræsten og han erklærede
overraskende, at han aldrig havde ment, jeg var seriøs - men snarere
sindsyg! - så jeg var slet ikke registreret i kirkebogen trods menighedens
varme velkomst til mig efter indmeldelsesceremonien.

Jeg brokkede mig konstruktivt til Bredgade og fik omsider papir på, at jeg
er fuldgyldigt medlem af sognet - men da jeg gerne vil støtte de
trivselsskabende og langsigtet kloge eksperimenter, der sker i Knud Lavard
Kirken, så håber jeg, at jeg kan snarest bliver sognebåndsløst til dennes
dynamiske præst, der ligesom jeg har gået på Metropolitanskolen, og som har
oplysningsfilosofi i blodet, på bedste vis. Dem der er til traditioner og
næsegrus orientalsk underkastelse, vil der stadig være kirker nok til, så
der bør være plads til Nibbers og helst en ligesindet afløser, når hans
alder kræver udskiftning.

Med venlig hilsen Bo Warming , cand.scient. gymnasielærer, Bjelkes Alle 46,
2200 N, 35861000

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-05-02 20:15

On Fri, 24 May 2002 12:06:28 +0200, "Bo Warming"
<Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>dynamiske præst, der ligesom jeg har gået på Metropolitanskolen, og som har
>oplysningsfilosofi i blodet, på bedste vis.

Du skal nok skynde dig med den sognebåndsløsning, hvis du vil nå
Nibler i aktion i Lyngby:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/nytomkirke/artikel:aid=21604

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld