treenigheden
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 00:46

Findes treenigheden i bibelen?

Spørgsmål:

Hei

Jeg hadde ikke tenkt å bry deg mer i denne omgang, men din respons var så
positiv at jeg drister meg frem med noe som opptar meg -- nemlig
treenighetslæren. Jeg ser at Jehovas Vitner mener at treenighetslæren er
ubibelsk ved at de mener å kunne motvise at Jesus er like "evig og
allmektig" som Faderen. Har du noe overbevisende å si om treenigheten ? A.R.
Norge

Svar:

Kære A.R.

Nej, jeg har ikke noget overbevisende at sige om treenigheden. Treenigheden
er ikke, som så mange andre læresætninger, behandlet direkte i Bibelen. Den
er en følgeslutning af Bibelens tale, og er alligevel godt grundet i
Skriften.

Teenighedslæren er én af de mest grundlæggende trossandheder for kirkerne,
og man skal tænke sig grundigt om, inden man begynder at pille ved den.
Nogle har kaldt den for kirkens "centraldogme".

Som regel kan det accepteres, at man har nogle mærkelige udlægninger af
Skriften, men begynder man at pille ved de tre søjler:

1) Forsoningen
2) Kristologien (Hvem Kristus er) og
3) treenighedslæren

Treenigheds læren lyser ud af bibelen lige fra 1 Mose bog, men det er
selvføligt betinget af om man vil forstå de ord man læser som f.eks 1 Mos 18
v1 Hvor Gud åbenbarede sig for Abraham som de tre personer, treenigheden
består af.

V1 Engang viste Herren sig ved Mamres Ege for Abraham, mens han sad i
teltåbningen på den varmeste tid af dagen. v2 Han så op og fik øje på tre
mænd, som stod der, og da han så dem, løb han dem i møde fra teltåbningen og
kastede sig til jorden for dem. v3 Han sagde: »Herre, hvis jeg har fundet
nåde for dine øjne, så gå ikke din tjener forbi.

Og i Joh 14 v 15-16-17 er treenigheden beskrevet i mindste detalje og
funktion:

Joh 14v15 Elsker I mig, så hold mine bud; v16 og jeg vil bede Faderen, og
han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: v17
sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller
kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer.

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-05-02 01:26

Erik Engelbrecht Larsen wrote:
> Findes treenigheden i bibelen?

Johannesprologen?

"I Begyndelsen var Ordet.
Ordet var hos Gud,
og Ordet var Gud..."

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-05-02 06:53

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> mælte sligt:

>"I Begyndelsen var Ordet.
>Ordet var hos Gud,
>og Ordet var Gud..."

Treenigheden omfattende Ordet, Gud og?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 07:26

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> mælte sligt:

> Treenigheden omfattende Ordet, Gud og?

Ja lige det "OG" er en visdom der kun kan opklares ved overgivelse til Gud.

> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Ja det skrev du også Mon, 07 Jan 2002 01:30:23, Men hvem har interesse i
det???

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : morten boesgaard

Dato : 24-05-02 08:09

fra kirkeleksikon : http://www.folkekirken.dk/leksikon.htm

Treenighedstroen er troen på, at Gud er den ene, som vi kender som Fader,
Søn og Helligånd. Den findes ikke udformet i Det nye Testamente, men dér
findes grundlaget, fx i dåbsbefalingen om at døbe i Faderens og Sønnens og
Helligåndens navn (Matt. 28,19) eller i Johannes-evangeliets første kapitel.

Dogmet om treenigheden er endeligt udformet i det fjerde århundrede og
siger, at Gud er et væsen men tre personer. Den udtrykker sig i en
sprogbrug, som stammer fra den græske begrebsverden, men har til formål at
fastholde kristendommens egenart i forhold til den græske hedenske og
filosofiske opfattelse. Kristendommen dyrker ikke flere guder, som i den
græske religion. Gud er heller ikke et abstrakt væsen, højt ophøjet over og
uberørt af verden og mennesker.

Gud er den højt ophøjede, som ville fællesskab med mennesker.
Treenighedstroen er troen på, at det er Gud selv, der åbenbarede sig i
mennesket Jesus Kristus.

I nutidens religiøse verdensbillede kan vi sige, at treenighedsdogmet er
det, som adskiller kristendommen fra både polyteismen (troen på flere
guder), som den findes i fx hinduismen og fra troen på Gud som den højt
ophøjede, der kun tager kontakt til mennesker gennem sit ord (fx i Koranen i
Islam).

Treenighedsdogmet fastholder, at den ophøjede Gud også er den medlidende,
den som deler liv og død med os i Jesus Kristus.

venligst
--
Morten B. Boesgaard

Fra : vagn torup

Dato : 24-05-02 10:32

"morten boesgaard" <mobo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filosofiske opfattelse. Kristendommen dyrker ikke flere guder, som i den
> græske religion. Gud er heller ikke et abstrakt væsen, højt ophøjet over

God gennemgang, men du slipper lidt for elegant hen over at man må give
Jehovas Vidner og andre ret i at treenighedslæren er ubibelsk i og med at
den er menneske/kirke skabt under endnu en kirkestrid hvor man ønskede at
skelne mellem de rettroende der underkastede sig den ægte romerske katolske
moderkirke og så de vantro der ikke kunne tro på den tolkning eller som
gjorde korstes tegn fra højre mod venstre i stedet for venstre mog højre
eller som holdt sabbath ligesom jøderne. Jeg ved ikke om det er vigtigt for
Gud, men for os mennesker er det vigtigt at vide, hvem de 10 bud gælder for,
hvem man må slå for panden og hvem man ikke må
Vagn

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-05-02 13:16

..
> [...]

> Gud er den højt ophøjede, som ville fællesskab med mennesker.
> Treenighedstroen er troen på, at det er Gud selv, der åbenbarede sig i

Du får det til at lyde som der kun er Treenighed hvis vi vil tro det? Jeg
mener at Gud forbliver tre personer uanset om vi tror det eller ikke?

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre