OS X Kernel Panic
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-02 23:44

Hejsa,

Jeg ville bare lige fortælle, at jeg netop har oplevet min første
kernel-panic i OS X. Lyden gik på maskinen (en Cube med USB højtalere)
og da jeg pillede stikket ud og satte det tilbage, crashede maskinen med
tekst ud over det hele.

Én kernel-panic efter ét år med intenst brug er der ikke så ringe...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-05-02 00:24

In article <rfn-5D8B3A.00435224052002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Én kernel-panic efter ét år med intenst brug er der ikke så ringe...

så /er/ livet åbenbart værd at leve

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-02 16:14

In article <sltjca.171.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> så /er/ livet åbenbart værd at leve

Yep. OS X er lækkert, ligemeget hvad andre så påstår!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 05:33

> [...]

> tekst ud over det hele.
>
> Én kernel-panic efter ét år med intenst brug er der ikke så ringe...

Jeg må med skam melde at jeg har haft en masse besøg af Panik Obersten,
da jeg installerede Norton Internet Security 2.0. Norton Personal
Firewall var skurken, den lavede kernel Panic når jeg forsøgte at gå på
internettet, så jeg måtte deinstallere den.
--
Jesper. EmaiI -> pinebox {a} myreabox (.) com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-05-02 14:34

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> [...]
> Firewall var skurken, den lavede kernel Panic når jeg forsøgte at gå på
> internettet, så jeg måtte deinstallere den.

Det kan man da kalde effektiv Internet Security! Iøvrigt har jeg også
haft et par panics og det har altid været i forbindelse med USB.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-02 16:16

In article <1fcoy2w.1g22kme2fbligN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Det kan man da kalde effektiv Internet Security! Iøvrigt har jeg også
> haft et par panics og det har altid været i forbindelse med USB.

Apple er vist også gået bort fra USB-højtalere igen. Det har åbenbart
være for bøvlet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-02 16:15

In article <1fcocqn.zk0es9s7dpx6N%in.sig@email.invalid>,
in.sig@email.invalid (Jesper) wrote:

> [...]
> Firewall var skurken, den lavede kernel Panic når jeg forsøgte at gå på
> internettet, så jeg måtte deinstallere den.

Lyder ikke så rart. Har du fundet ud af, hvad problemet er? Det virker
underligt, at Symantec vil frigive en pakke, som giver den slag
problemer.

Selv bruger jeg Norton Antivirus og Firewalk X som firewall.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 17:09

> [...]

> problemer.
>
> Selv bruger jeg Norton Antivirus og Firewalk X som firewall.

Norton Antivirus giver ingen problemos. Jeg bruger ellers Integos
NetBarrier X
--
Jesper. EmaiI -> pinebox {a} myreabox (.) com

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-05-02 22:57

Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> kernel-panic i OS X. Lyden gik på maskinen (en Cube med USB højtalere)
> og da jeg pillede stikket ud og satte det tilbage, crashede maskinen med

(; Join the club. Mine panikker har altid faldet ved opvågning, når mit
USB modem forsøger at få kontakt med centralen.

OS X overraskelse til mig da jeg kom hjem her til aften:
http://verture.net/panic/

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jesper

Dato : 24-05-02 23:58

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> http://verture.net/panic/

Ja, klassisk Panik Oberst.

Jeg plejer altid at kører fsck efter jeg har haft besøg af Obersten.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-05-02 00:04

In article <1fcprxu.c1tk81qpopogN%in.sig@email.invalid>, Jesper
<in.sig@email.invalid> wrote:

> Ja, klassisk Panik Oberst.
>
> Jeg plejer altid at kører fsck efter jeg har haft besøg af Obersten.

"fsck" det, det må jeg hellere prøve.

Boot i single-(l)user mode?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jesper

Dato : 25-05-02 06:36

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> "fsck" det, det må jeg hellere prøve.
>
> Boot i single-(l)user mode?

Boot i singleuser mode (Ævle-S under opstart) eller login i loginvinduet
som <console med blank adgangskode.

Og så skriver du /sbin/fsck -y <retur> og så skal du være opmæksom på at
single user mode ikke bruger dansk mactastatur, / har holdt flyttedag
til - tasten og - der kan du bruge minus på det numeriske tastatur.

Så får du beskeden " The system files were modefied" hvis der var fejl,
så gentager du /sbin/fsck -y <retur> indtil du år beskeden "The disk
appears to be OK" Så genstarter du ved at skrive reboot <retur>

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-05-02 19:30

In article <1fcq8t0.9ebszn163vruoN%in.sig@email.invalid>, Jesper
<in.sig@email.invalid> wrote:

> [...]
> så gentager du /sbin/fsck -y <retur> indtil du år beskeden "The disk
> appears to be OK" Så genstarter du ved at skrive reboot <retur>

Tak for gennemgangen, jeg forsøgte mig lige med at give den en omgang
fsck, og der var ingen problemer.

Til gengæld lader det til at det _er_ driverne til mit modem der er
noget i vejen og som forårsager at den god Oberst Panik kommer på besøg
så hyppigt.

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12841&db=mac>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-02 22:28

> [...]

> så gentager du /sbin/fsck -y <retur> indtil du år beskeden "The disk
> appears to be OK" Så genstarter du ved at skrive reboot <retur>

Fra man fsck:

-y Assume a yes response to all questions asked by fsck; this
should be used with great caution as this is a free license to continue
after essentially unlimited trouble has been encountered.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 28-05-02 05:31

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> should be used with great caution as this is a free license to continue
> after essentially unlimited trouble has been encountered.

I praksis reparerer fsck ét lag fejl af gangen og så skal man gentage
processen og i praksis er det problemfrit at anvende -y.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-05-02 07:21

sig@email.invalid (Jesper) writes:

> I praksis reparerer fsck ét lag fejl af gangen og så skal man gentage
> processen og i praksis er det problemfrit at anvende -y.

Det afhænger af hvilket filsystem der bruges. Jeg har været ude for
seriøse datatab på ufs og ext2 filsystemer.

Jeg vil personligt mene at Apple burde have lavet et filsystem der
ikke krævede traditionel fsck førend de lavede en servermodel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-05-02 22:42

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> Jeg plejer altid at kører fsck efter jeg har haft besøg af Obersten.

Fsck - hvad går det ud på?

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-02 23:54

In article <1fctdoe.14hryf615an3q9N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Fsck - hvad går det ud på?

Det er fordi, at hvis man skriver det rigtige ord, hvor "s" erstattes af
bogstavet to numre længere henne i alfabetet, så bliver ens indlæg
filtreret fra på mange news-servere. Amerikanere er jo så bange for
"grimme" ord og sjofle hjemmesider. Man er derfor begyndt at skrive fsck
i stedet for. Det er simpelthen det ord, man siger, når man får en
kernel panic.
Jeg kan i øvrigt se, at vi har fået en oberst, men det er jo ikke så
fint som i Windows. De har en general: General Failure, der nogle gange
læser harddisken.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-05-02 00:26

"Henrik Münster" <muenster@mac.com> writes:

> [...]
> "grimme" ord og sjofle hjemmesider. Man er derfor begyndt at skrive fsck
> i stedet for. Det er simpelthen det ord, man siger, når man får en

Velærværdige Dr. Mõnster, De tager fejl.

Se fx http://campuscgi.princeton.edu/man?fsck

fsck er et program til reperation af filsystemer. Det af Dem
beskrevne fænomen er dog også set af mange andre, og eftersom fsck
sædvanligvis er foranlediget af et systemnedbrug, er det gået over til
at blive en slags systemadministratored.

De kan selv kontrollere ved at åbne Terminal.app og skrive "man fsck".
Det frarådes selv at eksperimentere med aggregatet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-02 22:24

In article <kk4rguqyo4.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> De kan selv kontrollere ved at åbne Terminal.app og skrive "man fsck".
> Det frarådes selv at eksperimentere med aggregatet.

OK. Jeg er lige stået af. Der må findes et købeprogram med GUI, der kan
det samme.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-05-02 22:58

In article <muenster-4B4001.23235127052002@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> OK. Jeg er lige stået af. Der må findes et købeprogram med GUI, der kan
> det samme.

Disc utility's reperations funktion er blot en frontend til fsck - Boot
fra din 10 CD og vælg Disc Utility fra ævle menu'en. Ofte er det dog
lettere at boote fra HD i single usermode og køre fsck fra komanolinien.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-05-02 02:25

"Henrik Münster" <muenster@mac.com> writes:

> OK. Jeg er lige stået af. Der må findes et købeprogram med GUI, der kan
> det samme.

Jaja, det hedder OS X og den gør det automatisk når du bundvender
maskinen (hvis du er lidt ufin med det).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper

Dato : 27-05-02 05:16

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Fsck - hvad går det ud på?

Se min vejledning i <news:1fcq8t0.9ebszn163vruoN%in.sig@email.invalid> i
denne tråd

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-05-02 12:53

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> Se min vejledning i <news:1fcq8t0.9ebszn163vruoN%in.sig@email.invalid> i
> denne tråd

Jamen den har jeg skam også gemt til evt. senere brug, men den siger
ikke så meget om hvad det hele skal gøre godt for. (Jeg er en ren Unix
analfabet, så undskyld mig hvis jeg spørger dumt.)

Martin

Fra : Jesper

Dato : 27-05-02 15:19

> [...]

> ikke så meget om hvad det hele skal gøre godt for. (Jeg er en ren Unix
> analfabet, så undskyld mig hvis jeg spørger dumt.)

fsck er et reparationsprogram a la Diskførstehjælp eller Scandisk i
Windows og hvis dit system bliver beskadiget er fsck en meget god ting
at bruge.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-05-02 16:01

Jesper <in.sig@email.invalid> wrote:

> fsck er et reparationsprogram a la Diskførstehjælp eller Scandisk i
> Windows og hvis dit system bliver beskadiget er fsck en meget god ting
> at bruge.

Takker!

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-05-02 01:35

In article <240520022357039731%spamthis@verture.net>,
> [...]

> USB modem forsøger at få kontakt med centralen.
>
> OS X overraskelse til mig da jeg kom hjem her til aften:

Er det noget du oplever tit? Det er som sagt første gang jeg oplever det
på ét år.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-05-02 02:12

In article <rfn-D9D925.02343725052002@dtext.news.tele.dk>, René Frej
Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er det noget du oplever tit? Det er som sagt første gang jeg oplever det
> på ét år.

Jeg har haft tre, og jeg tror de alle har været relateret til mit USB
modems tvivlsomme gemyt. Kanske man skulle prøve at geninstallere
driverne?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-05-02 13:01

In article <250520020311420935%spamthis@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Jeg har haft tre, og jeg tror de alle har været relateret til mit USB
> modems tvivlsomme gemyt. Kanske man skulle prøve at geninstallere
> driverne?

Det virker lidt som om, at Apple har lidt problemer med deres
USB-drivere. I tidliger udgaver af OS X var jeg rimeligt ofte ude for,
at lyden forsvandt i mine højtalere, som jo er af USB-typen. Det sker
sjældent nu, men at højtalerne kan foresage en kernel-panic, beviser
vist at noget ikke er helt i orden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-05-02 19:27

In article <rfn-47796D.14004025052002@dtext.news.tele.dk>, René Frej
Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> at lyden forsvandt i mine højtalere, som jo er af USB-typen. Det sker
> sjældent nu, men at højtalerne kan foresage en kernel-panic, beviser

Tillod mig lige at slå et smut forbi VT og lede efter driverne til mit
Alcatel modem, og jeg tror vist roligt man kan konstatere at jeg ikke
er den eneste der har panikker pga. netop det modem:

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-05-02 23:58

In article <250520022027150553%spamthis@verture.net>,
> [...]

> Alcatel modem, og jeg tror vist roligt man kan konstatere at jeg ikke
> er den eneste der har panikker pga. netop det modem:

Jeg fik minsandte lige to kernelpanics til i dag, da jeg ville lave
backup af en PC'er på min Mac via Dave. Det viser sig, at hvis man
vælger for mange filer af gangen, så laver Dave kuk i det og der kommer
en kernet panic... Dårlig software må man sige og man tænker på, om det
virkeligt er nødvendigt for dem at lave kernel extensions, for at deres
software skal fungere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen