Pant?
Fra : Niels

Dato : 23-05-02 23:03

Hvis man har en andelslejlighed og der står i vedtægterne at den ikke kan
sættes i pant og man gør dette alligevel. Hvad er så gældende?

Niels

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-02 06:38

Niels <niels@nowwaybiggs.dk> skrev:

> Hvis man har en andelslejlighed og der står i vedtægterne at den ikke kan
> sættes i pant og man gør dette alligevel. Hvad er så gældende?

Panthaver har ingen sikkerhed, jf. princippet i Gældsbrevslovens § 27.
Pantsætter er erstatningsansvarlig over for panthaver, jf. princippet i
Gældsbrevslovens § 9.

Så vidt jeg sådan lige husker....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Emil

Dato : 24-05-02 17:08

On Fri, 24 May 2002 00:02:55 +0200, Niels wrote:

>Hvis man har en andelslejlighed og der står i vedtægterne at den ikke kan
>sættes i pant og man gør dette alligevel. Hvad er så gældende?

Er vedtægterne retsgyldige (lovlige)?

m.v.h. Emil

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-02 17:12

Emil <emilsen@image.dk> skrev:

[klip]

> Er vedtægterne retsgyldige (lovlige)?

Ja da.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Emil

Dato : 24-05-02 19:31

On Fri, 24 May 2002 18:11:33 +0200, Peter G C wrote:

>Ja da.

Efter at have læst bogen 'Ejerlejliger - i praksis' af Andreasen,
kan jeg kun være imponeret over dit (skråsikre?) svar.

m.v.h. Emil

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-02 19:52

Emil <emilsen@image.dk> skrev:

[klip]

> Efter at have læst bogen 'Ejerlejliger - i praksis' af Andreasen,
> kan jeg kun være imponeret over dit (skråsikre?) svar.

Ikke helt forstået.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Emil

Dato : 24-05-02 21:28

On Fri, 24 May 2002 20:52:13 +0200, Peter G C wrote:

>Ikke helt forstået.

Man skal sikre sig at en ejerforenings regler ikke er
lovstridige.
I dit svar (ja da) giver du en 'blanco-check' til de regler i
foreningen som du end ikke har læst.

Du svarer således (afgørende?) på noget som du (måske?) ikke har
nogen viden om (altså foreningens regler).

For nu at holde os til sagen: Kan en ejerforening lovligt fratage
ejerne at tage pant i deres lejlighed (ejendom)?

m.v.h. Emil

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-02 21:36

Emil <emilsen@image.dk> skrev:

[klip]

> For nu at holde os til sagen: Kan en ejerforening lovligt fratage
> ejerne at tage pant i deres lejlighed (ejendom)?

Ja - parterne kan *aftale* noget sådant.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning

Dato : 24-05-02 20:31

On Fri, 24 May 2002 20:30:42 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Efter at have læst bogen 'Ejerlejliger - i praksis' af Andreasen,
>kan jeg kun være imponeret over dit (skråsikre?) svar.

Der er stor forskel på andel og ejer! Er et sæt vedtægter vedtaget på
en generalforsamling er de gældende

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Emil

Dato : 24-05-02 21:36

On Fri, 24 May 2002 21:30:54 +0200, Henning wrote:

>Der er stor forskel på andel og ejer! Er et sæt vedtægter vedtaget på
>en generalforsamling er de gældende

Øv. Jeg har kun tænkt på ejersituationen!

Tak til dig og til Peter G. for udvist tålmodighed.

m.v.h. Emil

Fra : Niels

Dato : 24-05-02 21:45

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Der er stor forskel på andel og ejer! Er et sæt vedtægter vedtaget på
> en generalforsamling er de gældende

Vil det sige at hvis man får et lån hvor der bliver gjort pant i en
andelslejlighed hvor i der i vedtægterne står at lejligheden ikke kan sættes
i pant, så gælder panten ikke?

Niels

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-02 21:55

> [...]

> Vil det sige at hvis man får et lån hvor der bliver gjort pant i en
> andelslejlighed hvor i der i vedtægterne står at lejligheden ikke kan

Ja - du kan ikke overdrage en rettighed, du ikke har.

Du kan jo heller ikke sælge naboens bil.

Er du med på det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peder Porse

Dato : 24-05-02 22:12

Pantet kan jo heller ikke sikres ved tinglysning.
pp

Fra : pgc75

Dato : 25-05-02 08:32

"Peder Porse" skrev d. 24-05-02 22:12 dette indlæg :
> Pantet kan jo heller ikke sikres ved tinglysning.
> pp

Hvis nu pantet kunne stilles - skulle det så overhovedet tinglyses? Er
det en ret over en fast ejendom?

/Peter G C

--
http://www.grauslund.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Peder Porse

Dato : 24-05-02 22:11

Drejer den her sag sig ikke om ANDELSBOLIGER.

De er omfattet af lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.

den har en § 6 a, der lyder således. Der kan ikke foretages arrest og
udlæg i en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er
knyttet retten til en bolig, når det i vedtægten for
andelsboligforeningen er fastsat, at andele i andelsboligforeningens
formue ikke kan gøres til genstand for arrest eller eksekution, og at
andelene ikke kan pantsættes

pp

Fra : pgc75

Dato : 25-05-02 08:30