Tomgang - choker - varm - kold??
Fra : D@lby

Dato : 23-05-02 21:47

Hej NG,

Min GS500 har det mærkeligt.
Når jeg starter med fuld choker, starter den også men står kun med 1200 Rpm
(Faktisk som en varm MC i tomgang) Skal den ikke fise op i omdrejninger med
det samme? Hvis jeg skruer ned for chokeren, går den ud.

Når jeg så har kørt lidt - enten med lidt choker, eller ved at holde den i
live med gassen, kan den stadig ikke holde tomgang uden choker. Først hvis
den har fået tæsk et par gange (6000-10000 Rpm) og når den er RIGTIG varm
holder den tøffende tomgang. (1000 Rpm). MEN... Hvis jeg ikke hjælper den
ned i omdrejninger med gearene, bilver den sgu oppe på 3000-4000 Rpm.

Der sidder en LAZER carbon potte på den, og ham jeg købte mc'en af havde
"lært at køre med den sådan".

Kan det være at den skal "omdysses" eller hvad det nu hedder?
Hvis jeg er et kvaj til at formulere mig, så må i sige til, så skal jeg
prøve på anden vis!

Håber i kan hjælpe
--
-=D@lby=-
Suzuki GS500E '98

Fra : Carsten

Dato : 24-05-02 07:35

> [...]
med
> det samme? Hvis jeg skruer ned for chokeren, går den ud.

Den skal ikke med det samme drøne op på 3-4.000 omdr. Min nuværende
CBR 600 og min gl. GS 500 skal/skulle begge have fuld choker ved koldstart.
Herefter står den med fuld choker i ca. 1 minuts tid hvorved omdr. stiger
fra
ca. 1500 til omkring 2500. Imens den stiger skrues langsomt ned for choker
indtil chokeren efter ca. 2-3 minutter helt kald slåes "fra". Jeg kører IKKE
før MC'en kan holde tomgang (ca. 12-1500 omdr) uden choker !!

> den har fået tæsk et par gange (6000-10000 Rpm) og når den er RIGTIG varm
> holder den tøffende tomgang. (1000 Rpm).

Hvor lang tid snakker vi om her fra du starter til den er "rigtig" varm ?
2 minutter ? 20 minutter ?

> Kan det være at den skal "omdysses" eller hvad det nu hedder?

Det skal den nu nok når du har fået Laser udst. på, men det påvirker som
regel ikke tomgangen - så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong).

Hvor i landet bor du, det kunne lyde som om en kyndig kunne høre eller
se hvad der er galt umiddelbart.

Carsten (KBH)

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 23:41

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> Det skal den nu nok når du har fået Laser udst. på, men det påvirker
som
> regel ikke tomgangen - så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong).

- - - - And I'll do:
Hvis en friere udstødning fordrer omdysning til federe blanding, kan
chokeren godt tænkes at erstatte denne opdysning i en vis grad!
Derved vil der kunne gå et forholdsvis længere tidsrum førend at
chokeren kan fjernes efter koldstart!!

--
Armand.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 24-05-02 16:28

> [...]
> holder den tøffende tomgang. (1000 Rpm). MEN... Hvis jeg ikke hjælper den
> ned i omdrejninger med gearene, bilver den sgu oppe på 3000-4000 Rpm.

Hej D@lby

Jeg kører også en gs500 fra 1998. Det er jo en dejlig cykel, men sørg for,
som Carsten siger, først at køre på den, når den kan gå selv uden choker. På
det tidspunkt ligger min på ca 1000 rpm (og tager kun ca 1-2 min). Det er
endnu bedre, hvis du venter til den står på ca 1400-1500 rpm, da det er her
tomgangen skal ligge for en gs'er. Ikke 1000 - det er for lavt. Tag evt
tøjet på, mens den står og varmer op - det plejer jeg at gøre...
Prøv også at lade være med at give den for meget gas, før den er rigtig varm
(når den ligger på 14-1500rpm). Lige så snart den er der, kan du bare fyre
den af, og trække den helt op til begrænseren. Det tager normalt ca 5-10 min
for min at nå "fyre af" temperaturen, og indtil da, kan man godt give den en
smule, men jeg har hørt, at man gerne skal holde den under 6000 i hvert fald
indtil den er varm - så holder motoren meget meget længere.
Det med at den bliver oppe i omdrejningerne selvom den er varm, kan tyde på
at du skal have et nyt koblingskabel. Det koster ca 70 kr mener jeg. Jeg
havde selv det samme problem på min gs'er da jeg købte den. Det er
simpelthen chokerkablet der sætter sig fast, hvilket gør det meget (!!!)
svært at finde den rigtige tomgang, da man aldrig er sikker på at chokeren
er helt af. Få det skiftet med det samme - det gør det meget lettere at
starte den op.....tro mig

mvmch
christian
gs500

Fra : Jonas Holt

Dato : 24-05-02 22:57

> Det med at den bliver oppe i omdrejningerne selvom den er varm, kan tyde

> at du skal have et nyt koblingskabel.....

> Det er
> simpelthen chokerkablet der sætter sig fast...

Nu er jeg ikke helt med - skal den arme motorcyklist købe et nyt
koblingskabel fordi chokerkablet hænger?!??!?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Christian Knudsen

Dato : 25-05-02 14:26

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
> på

> Nu er jeg ikke helt med - skal den arme motorcyklist købe et nyt
> koblingskabel fordi chokerkablet hænger?!??!?

Hov, det var vidst en fejl, fra min side. Det rigtige er at han skal have et
CHOKERkabel, og ikke et koblingskabel....det er vidst gået lidt for
hurtigt....hehe

mvh
christian