|
| Telia-trivia Fra : Chuke Mimergolf |
Dato : 23-05-02 14:21 |
|
Hej,
To spørgsmål:
1. Selvom jeg for længst er sluppet ud af mit forhold til Telia, har jeg (og
en lang række andre tidligere kunder) i dag modtaget en faktura fra Telia,
hvor jeg er blevet krediteret en række beløb og debiteret de næsten samme
beløb. Imidlertid udgør forskellen 10 kroner, og fakturaens "totalbeløb incl.
moms" udgør således -10 kroner. Kan jeg gøre krav på de 10 kroner, som Telia
åbenbart vil give mig?
2. Hvor lang tid efter et abonnements ophør må Telia beholde kundeoplysninger
i deres system?!
mvh
Peter
| |
Jakob Paikin (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 23-05-02 14:28 |
|
On Thu, 23 May 2002 15:21:26 +0200, "Chuke Mimergolf"
<spam@nej.for.pokker> wrote:
>moms" udgør således -10 kroner. Kan jeg gøre krav på de 10 kroner, som Telia
>åbenbart vil give mig?
Når du åbenbart ved, at du ikke har noget tilgodehavende, tror du så
virkelig at du har et juridisk krav på beløbet?
Svaret er i hvert fald nej - når du er klar over at
fakturaen/kreditnotaen er udsted ved en fejl kan du ikke støtte ret på
den.
--
Jakob Paikin
| |
Allan Olesen (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 23-05-02 14:43 |
|
Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote:
>Når du åbenbart ved, at du ikke har noget tilgodehavende,
Gør han det?
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
Jakob Paikin (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 23-05-02 15:04 |
|
On Thu, 23 May 2002 15:43:16 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:
>>Når du åbenbart ved, at du ikke har noget tilgodehavende,
>
>Gør han det?
Sådan læste jeg i hvert fald indlægget ("for længst sluppet ud af").
--
Jakob Paikin
| |
Henrik Stidsen (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 23-05-02 16:59 |
|
Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote in
news:eltpeuotj1vldjnq53v1f0p20dttasnmns@4ax.com
>>>Når du åbenbart ved, at du ikke har noget tilgodehavende,
>>
>>Gør han det?
>
> Sådan læste jeg i hvert fald indlægget ("for længst sluppet ud
> af").
Jeg har for nylig modtaget en regning fra Tiscali på 16 kr, jeg havde
da ingen anelse om at jeg skyldte dem de penge - det var fra en 1049
jeg ikke har brugt i snart 2 år. Hvis det havde været "penge tilbage"
havde det egentlig slet ikke undret mig, hvis det var en fejl ville
jeg sikkert heller ikke have opdaget det.
--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie
| |
Bertel Lund Hansen (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-05-02 18:49 |
|
Henrik Stidsen skrev:
>Jeg har for nylig modtaget en regning fra Tiscali på 16 kr, jeg havde
>da ingen anelse om at jeg skyldte dem de penge -
Det er heller ikke sikkert at du gør det. Min datter fik en regning
fra dem for telefoni. Da hun skrev og forklarede at hun ikke var
kunde hos dem og aldrig havde været det, svarede de med en
bekræftelse på at hun ville blive tilmeldt automatisk 1010-forvalg.
--
Bertel Læst i en debatgruppe:
Jeg fik en regning fra Telia på 180 kr, men jeg har aldrig været
kunde hos dem. Da jeg ringede og gjorde påmærksom på fejlen, sagde
en meget venlig stemme: "Vi krediterer den bare til en anden."
| |
Allan Olesen (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 23-05-02 17:34 |
|
Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote:
>Sådan læste jeg i hvert fald indlægget ("for længst sluppet ud af").
Ja, han er sluppet ud. Har sikkert betalt regningerne uden at
kunne gennemskue dem i sin tid. Nu sender Telia ham så noget, der
ifølge beskrivelsen sandsynligvis er korrektion af nogle forkerte
posteringer i de gamle regninger. Hvorfor skulle han tro, at det
er en fejl?
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
Chuke Mimergolf (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Chuke Mimergolf |
Dato : 23-05-02 15:58 |
|
"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev
> Når du åbenbart ved, at du ikke har noget tilgodehavende, tror du så
> virkelig at du har et juridisk krav på beløbet?
Det er jo netop spørgsmålet. Da jeg jo inderst inde godt ved, at der må være
tale om en fejl, da jeg så vidt vides er ude af mit abonnement og at Telia
ikke ligefrem er kendt for at forære kunderne penge, er jeg i ond tro, og kan
derfor ikke gøre mit krav gældende. Det er klart.
Men når der direkte er specificeret på fakturaen, hvordan Telia er nået frem
til, at de skylder mig 10 kroner, kommer jeg i tvivl. Hvis man tager
udgangspunkt i de tal Telia opstiller i deres regnestykke, er der ikke tvivl
om at Telia har i sinde at forære mig 10 kroner - det stemmer også med min
lommeregner, og beløbet figurerer faktisk på hele tre stykker papir.
Men ok.... Mit hovedspørgsmål går nok i virkeligheden også mere på hvor lang
tid efter et abonnements ophør Telia må beholde kundeoplysninger i deres
system.
mvh
Peter
| |
Henning Makholm (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 23-05-02 18:37 |
|
Scripsit "Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker>
> Men ok.... Mit hovedspørgsmål går nok i virkeligheden også mere på hvor lang
> tid efter et abonnements ophør Telia må beholde kundeoplysninger i deres
> system.
De har pligt til at opbevare regnskabsmateriale om kundeforholdet i 5
år (bogføringslovens §10). Ud over denne pligt har de også en berettiget
forretningsmæssig interesse i at have dokumentationen i orden i tilfælde
af at kunden skulle finde på at rejse krav i anledning af
kundeforholdet. (Sådanne krav forældes ligeledes efter 5 år).
--
Henning Makholm "Man vælger jo selv sine forbilleder."
| |
Chuke Mimergolf (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Chuke Mimergolf |
Dato : 23-05-02 19:55 |
|
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev
> De har pligt til at opbevare regnskabsmateriale om kundeforholdet i 5
> år (bogføringslovens §10). Ud over denne pligt har de også en berettiget
> forretningsmæssig interesse i at have dokumentationen i orden i tilfælde
> af at kunden skulle finde på at rejse krav i anledning af
> kundeforholdet. (Sådanne krav forældes ligeledes efter 5 år).
Takker for det præcise svar. Så er der lige et bonusspørgsmål: Må
oplysningerne bruges i markedsføringsøjemed, fx som adresseliste for direct
mail?
mvh
Peter
| |
Trine Kornum Christi~ (23-05-2002)
| Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 23-05-02 14:36 |
|
"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> writes:
> To spørgsmål:
>
> 1. Selvom jeg for længst er sluppet ud af mit forhold til Telia, har jeg (og
> en lang række andre tidligere kunder) i dag modtaget en faktura fra Telia,
> hvor jeg er blevet krediteret en række beløb og debiteret de næsten samme
> beløb. Imidlertid udgør forskellen 10 kroner, og fakturaens "totalbeløb incl.
> moms" udgør således -10 kroner. Kan jeg gøre krav på de 10 kroner, som Telia
> åbenbart vil give mig?
Da andre var blevet afkrævet småbeløb valgte jag at insistere på at få
mine 17,24. Og jeg fik dem da også, efter et par måneder ganske vist.
> 2. Hvor lang tid efter et abonnements ophør må Telia beholde kundeoplysninger
> i deres system?!
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg er sikker på at der er andre der ved
det.
Mvh Trine
--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
| |
|
|