Star Wars - et par spørgsmål:
Fra : Zeki

Dato : 23-05-02 14:08

Fed tagline til Episode 2: "A Jedi shall not know anger. Nor hatred. Nor
love." Men hvis det er rigtigt at en jedi er styret af fornuft og ikke
følelser, hvordan kan det så være at Obi-Wan i Episode 4 bliver ved med at
bræge op (til Luke) om "you must trust your feelings"? Hvilke følelser kan
det mon være?

Geroge Lucas har udtalt at der er 30 år mellem Episode 1 og 4. Men ser Obi
Wan så ikke lidt gammel ud i Ep 4? Han bør da være ca 50 år, men Alec
Guiness var (og lignede) en fyr i pensionsalderen. Det samme kan siges om
Anakin i Episode 6. Han ligner altså ikke én der er i 40'erne. Ældes jedier
hurtigere?

Zeki

..

Fra : Martin M.

Dato : 23-05-02 15:25

Zeki wrote:

> [...]
> bræge op (til Luke) om "you must trust your feelings"? Hvilke følelser kan

Fordi man føler med Kraften. Ikke de følelser som du her forbinder med
kærlighed, men de følelser, der hæftes sammen med brugen af Kraften. Andre
Star Wars-kyndige personer kan måske forklare denne ting bedre end jeg.

> [...]
> Guiness var (og lignede) en fyr i pensionsalderen. Det samme kan siges om
> Anakin i Episode 6. Han ligner altså ikke én der er i 40'erne. Ældes

Jo, måske, men det er vist ikke udseendet, man skal bedømme alderen efter i
disse film. Amidala skal vist nok være ca. 13 år ("The youngest queen ever
elected") i den første film og ligner en på 17-18 år (hvilket Natalie
Portman vist også var på dette tidspunkt). Anakin er 9 år i Episode I og 19
i Episode II, og ligner godt nok en på 19, men ikke så markant yngre end
Amidala, der så må være 23 i Episode II.
Mht. Alec Guiness, så vil jeg da give dig ret i, at han ser ældre ud end han
bør være, men dette tror jeg ikke har noget at gøre med, at Jedier ældes
hurtigere. Tværtimod, vil jeg mene de holder længere... men dette kan som
tidligere skrevet mere Star Wars-kyndige personer måske forklare bedre end
jeg.

--
Mvh. Martin Møller
"It's not an actual memory leak as the system will free it up later... after

Fra : Martin M.

Dato : 23-05-02 15:34

Martin M. wrote:

> Fordi man føler med Kraften. Ikke de følelser som du her forbinder med
> kærlighed, men de følelser, der hæftes sammen med brugen af Kraften. Andre
> Star Wars-kyndige personer kan måske forklare denne ting bedre end jeg.

Jeg vil lige tilføje, at jeg mener, at denne følelse er den form for 6.
sans, som Jedier har. De kan på en eller anden måde røre eller føle ting,
der er uden for deres fysiske rækkevidde. Det er i hvert fald sådan jeg
umiddelbart tolker det.

--
Mvh. Martin Møller
"Børnetelefonen, det er Stewart."

Fra : Sparre

Dato : 23-05-02 16:54

Natalie Portman en idag 20 år og fylder 21 vist nok den 9. juni....

Jeg mener Hayden Christensen er 21...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-05-02 00:22

On Thu, 23 May 2002 15:08:01 +0200, "Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk>
wrote:

>Geroge Lucas har udtalt at der er 30 år mellem Episode 1 og 4. Men ser Obi
>Wan så ikke lidt gammel ud i Ep 4? Han bør da være ca 50 år, men Alec
>Guiness var (og lignede) en fyr i pensionsalderen.

Med en elev som Anakin, så bliver man sikkert meget hurtigt gammel.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thïngmand

Dato : 24-05-02 08:28

> "you must trust your feelings"?

Skal nok nærmere forstås som "stol på din fornemmelse" Fornemmelse = 6. sans
= kraften (som pointeret andetsteds i denne tråd)