Frostsprængt skorsten
Fra : Lars Bækgaard

Dato : 23-05-02 13:53

Hej

Jeg har en muret skorsten hørende til en udendørs pejs, som desværre er
noget frostsprængt. Flager af murstenene med en tykkelse på omkring 1-2cm er
røget af.
Tilsyneladende er det kun stenene på ydersiden, der er berørt. Det er i
hvert fald kun dem, jeg kan se noget på.
Skorstenen stikker op gennem mit built-up tag og rager vel ca. 80cm op. Det
er kun denne del, der er et problem.

Hvad gør jeg ved sådan en karl. Hvordan kan jeg nemmest selv reparere den,
og er der noget, jeg skal være opmærksom på i den forbindelse (jeg mener
krav eller lign. til skorstenes konstruktion)

Er der i øvrigt nogen, der har en ide om, hvad murerne tager for sådan
noget, hvis de da ellers har tid på denne side af vinteren?

mvh Lars

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 23-05-02 19:06

Hej Lars

Vi havde samme problem. De øverste 5 skifter var ret "mølædte", så der var
ingen vej udenom at få dem udskiftet. Vi pillede således disse 5 skifter af
(kun det udvendige lag mursten), og murede dem op igen med nye sten.
Derudover fræsede vi alle fuger ud og fugede om. Stort arbejde, men bestemt
indsatsen værd. Nå ja, så isatte vi også isokern. Samlet udgift for
materialer vel ca. 1.500,- (isokernen kostede ca. 1.000,-). Tilbud fra
håndværkere på samme arbejde lød på 8.000,- til 15.000,- excl. moms.

Hvis du har "taget" på at mure op & fuge, skulle det være til at overkomme..

PS! Det tager TID at fuge, hvis det skal se ordentligt ud! Man skal ikke
regne sin egen timeløn ud..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : bysse

Dato : 27-05-02 17:39

De frostsprængte sten skæres ud ( enten kan du bore stenene fri ved at bore
i mørtlen omkring eller kan du skære dem ud med en bajonetsav).
tag en at de ødelagte sten med ned på trælasten og få nogle
tilsvarende/ligner bedst.
køb et fræsejern (monteres på lille vinkelsliber).
køb en pose mørtel bakke eller sand mørtel( hvis dine fuger oprindelig er
jordfarvet er det bakkemørtel du skal bruge.
køb 5 kilo cement.
hjem igen --- udskift stenene ---- fræs alle fugerne------fej alle leje og
studsfuge fri for mørtelrester----- husk at forvande (gi den en tur med
vandslangen)
bland mørtelen ( 1del cement - 8 dele mørtel )
konsistensen tja svær at forklare men en mellemting af ymer og jordfugtig
(tættest på jordfugtig).
fyld fugerne ud til forkant af stenene og tryk dem bagefter med røven af
fugeskeen og tilsidst fej murværket fri for mørtelrester.
Husk at afsyre skorstenen dagen efter.
mvh Brian B.
hvis du er i tvivl om noget så mail mig og læg evt. tlf. nummer på
bysse@get2net.dk