Hjælp til beskyttelse af solsorteunger?
Fra : Claus Nedergaard Jac~

Dato : 23-05-02 12:34

Hej gruppe

Undskyld, hvis jeg stiller et ofte stillet spørgsmål. Jeg har ikke fulgt
denne gruppe ret længe.

Min kæreste og jeg har i 3 år boet i et rækkehus, og hvert år er der et
solsortepar, der glad og ivrigt bygger rede i vores lille hæk. Vi nyder at
se dem udruge deres unger, men desværre er der to år i træk sket det, at
lokale katte (vi har ingen selv) har ædt ungerne kort efter udrugningen.

Nu er de igang igen (kan ikke se, om det er det samme par som sidste år).
Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Vi har talt om at sætte et trådhegn op
omkring den pågældende hæk, hvor hullerne er tilpas store til at solsortene
kan komme igennem, men små nok til at forhindre katten i at gøre det samme.
Men hegnet skal i givet fald sidde tæt ind til begge sider af hækken, for
ellers kommer vi ud på offentligt areal. Er det en mulighed?

Vi har også talt om at opsætte et fuglehus til vinter, men vi ved ikke, hvad
der skal til, før solsorte vil benytte sig af den mulighed.

Nogle af vore naboer har råt fjernet solsorterederne, hvilket måske også er
det bedste at gøre både for solsortene og for os: Det er ikke til at holde
ud at se på deprimerede solsorte, der har mistet deres unger....

Med venlig hilsen
Claus
(Erstat 3 med 2 i mail-adresse for at svare direkte).

Fra : Stig Linander

Dato : 23-05-02 13:35

Thu, 23 May 2002 13:33:33 +0200, skrev Claus Nedergaard Jaccobsen
bl.a. ...

> Undskyld, hvis jeg stiller et ofte stillet spørgsmål.

Jeg har ikke set det spørgsmål før

> Vi har talt om at sætte et trådhegn op omkring den pågældende hæk,

Jeg tror ikke det er muligt at lave et trådhegn, der kan lade en
solsort passere men hindre en kattepote i at komme igennem.

Men måske et trådhegn med så små masker at heller ikke solsorten kan
passere, kan få solsorten til at bygge rede et andet og mere
katte-sikkert sted til næste år?

> Vi har også talt om at opsætte et fuglehus til vinter, men vi ved
> ikke, hvad der skal til, før solsorte vil benytte sig af den
> mulighed.

Solsorten er ikke hul-ruger, så det vil den ikke.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Claus Nedergaard Jac~

Dato : 23-05-02 14:50

"Stig Linander" <_@020523.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men måske et trådhegn med så små masker at heller ikke solsorten kan
> passere, kan få solsorten til at bygge rede et andet og mere

Tak for det hurtige svar, Stig. Vi er glade for at se solsortene yngle i
vores have, så hvis det er muligt at sikre reden, vil vi foretrække det. Jeg
frygter, at hvis vi skræmmer parret væk fra vores have, vælger det blot den
næste hæk i rækken, og så sker det sammen igen.

Reden sidder imidlertid i mindst 1 meters højde, og hækken er ca. 40 cm.
bred, så en kat vil få noget af en udfordring med at skulle springe så højt
samtidigt med, at den skal jage poten ca. 20 cm gennem et af hullerne - tror
jeg. Men spørgsmålet er, om solsortene vil finde sig i at skulle passere et
hul i et trådhegn for at komme ind til deres rede?

Mvh.
Claus

Fra : R.N.

Dato : 24-05-02 11:32

"Claus Nedergaard Jaccobsen" skrev i en meddelelse
> [...]

den
> næste hæk i rækken, og så sker det sammen igen.

Jeg vil give Jer et helt andet råd. Skynd Jer at købe en klatrehortensia og
plant den opad huset, udhuset el. hvad som helst, hvor den kan vokse op i
mindst 2 meters højde. Allerede efter et par år havde jeg en solsorterede i
min. Busken fylder enormt meget nu med masser af store hvide skræmblomster,
som bestemt også er et plus for haven.

Det er virkelig en busk som masser af fugle vil være glade for at bygge
reder i.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Claus Nedergaard Jac~

Dato : 28-05-02 01:16

"R.N." <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som bestemt også er et plus for haven.
>
> Det er virkelig en busk som masser af fugle vil være glade for at bygge

Tak for det gode råd, R.N. Ja, vi bor næppe her om to år, men jeg vil
overveje ideen, når vi (forhåbentlig) snart finder et egnet hus i en
overkommelig prisklasse. I mellemtiden tror jeg vi vil sætte vores lid til,
at vi kan holde kattene borte på en eller anden måde. Solsortene er igang
med at ruge, og jeg nænner ikke at jage dem bort nu.

Mvh.
Claus

Fra : pia_soliman

Dato : 31-05-02 10:38

Hvis du ser katten så prøv at sprøjte vand på den med en forstøver eller
lign. Katte HADER vand. Og husker længe. Hilsen pia

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Nedergaard Jac~

Dato : 03-06-02 11:26

"pia_soliman" <pia_soliman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du ser katten så prøv at sprøjte vand på den med en forstøver eller
> lign. Katte HADER vand. Og husker længe. Hilsen pia

Det råd er købt, Pia. Endelig en god undskyldning for at gå ned og købe en
mega-codyl vandpistol

Tak for det.

Mvh.
Claus

Fra : R.N.

Dato : 03-06-02 21:51

> Det råd er købt, Pia. Endelig en god undskyldning for at gå ned og købe en
> mega-codyl vandpistol

Det tror jeg også jeg vil bruge mod skaderne. De er ved at interessere sig
temmelig meget for den store klatrehortensia.

Med venlig hilsen Ruth