Fjederforspænding -vs- kompressionsdæmpnin~
Fra : RacerNiels

Dato : 23-05-02 12:00

Hej,

Jeg har en kammy der synes hans SV '02 er en gyngehest. Han har strammet
forgaflen helt op og det har hjulpet en del, men han overvejer stadig at
putte mere/tykkere olie i. Jeg har sagt at han skal tage den med ro og
næejes med _mere_ olie og ikke _tykkere_.
Nu har jeg så fundet et gammelt blad frem der forklarer
(bi-)virkningerne af forskellige fjederindstillinger.
"Copy/paste" længere nede på siden.

Nu kommer så spørgsmålet.. burde man putte _tykkere_ olie i og ikke
_mere_ olie i som jeg har sagt... hvad kan bedst betale sig?
Fjederforspænding og kompressionsdæmpning arbejder jo en smule sammen,
men hvad skal man stille på??

Gode råd modtages gerne

Hold gummiet nedad,
Niels

"Copy/paste":

Fjederforspænding FOR:

Blød: MC'en drejer let, overstyrer i sving, dykker ved kraftig
bremsning, MC'en "falder" ind i sving

Hård: Ukomfortabel, Understyrer i sving, stabil under bremsning

Fjederforspænding BAG:

Bløb: Godt greb under acceleration, understyring i indgang til sving,
ringe frihøjde, stor fjerdervandring, MC'en bliver træg ved
retningsskift

Hård: Let at dreje ind i sving, ukomfortabel bagende, dårligt vejgreb

Returdæmpning FOR:

Blød: MC'en understyrer i sving, Forenden føles ustabil

Hård: Fordækket har nedsat vejgreb, MC'en overstyrer i sving, forenden
føles som om den vil falde ind i sving.

Returdæmpning BAG:

Blød: MC'en føles ustabil, Bagenden rejser sig hurtigt under opbremsning

Hård: Baghjulet hopper på ujævnheder i stedet for at følge overfladen,
MC'en understyrer i sving, bagdæmperen overopheder

Kompressionsdæmpning FOR:

Blød: Forgaflen dykker kraftigt

Hård: Ukomfortabel på ujævnt underlag, stabil under bremsning

Kompressionsdæmpning BAG:

Blød: Baghjulet hopper under acceleration ud af sving, bagenden "sætter
sig" og nedsætter grebet på forhjulet

Hård: Nedsat komfort på ujævnt underlag, bagenden skrider ud under
acceleration ud af sving.

Fra : Michael K. S.

Dato : 23-05-02 12:47

On Thu, 23 May 2002 11:00:23 +0000 (UTC), "RacerNiels"
<d991793@student.dtu.dk> wrote:

> [...]
>_mere_ olie i som jeg har sagt... hvad kan bedst betale sig?
>Fjederforspænding og kompressionsdæmpning arbejder jo en smule sammen,

Lidt svært at diagnosticere på det forelæggende,men prøv at se om i
kan komme det lidt nærmere,med hvilket skal forstås om det er selve
(den samlede) fjederkraft eller dæmpningen der skal ændres.Det man gør
ved at ændre fjederforspændingen er populært sagt at skære noget af
vandringen bort ved at forhåndsbelaste fjederen med X kg, men
fjederkraften er uændret,det vil man føle somom gaflen arbejder
mindre,men stivere bliver gaflen ikke.

Ved at øge oliemængden uden at ændre viskositet nedsættes den lille
mængde gas (atm. luft) der står i gaflen og virker som en stærkt
progressiv luftfjeder specielt i sidste del af vandringen,man får
altså en stivere gaffel ud af det og dermed mindre totalvandring
forudsat at den ikke "bundede ud" før.

Ved at øge viskositet øger man dæmpningen i begge retninger altså både
kompressions og returdæmping og resultatet er at gaflen vil arbejde
langsommere i begge retninger - det kan være ønskeligt eller ej.

"Gyngehest" forstår de fleste som en defekt/ukorrekt dæmpning men kan
faktisk også skyldes for stor vandring,så det er ikke sådan lige til
at afgøre om det er det ene eller det andet udfra det.

Det jeg nok ville gøre var at prøve at vurdere,dels hvor stor er
manden der drejer sig om,er han væsentlig over normalstørrelse kan
løsningen være strammere fjedre (billigløsning - mere olie),prøv også
at se hvor meget at totalvandringen der bruges (bind en kabelstrip om
benet),bunder den ud så skal der nok strammere fjedre til.I tillæg kan
man også måle det statiske sag med fører for at se om fjederstyrken
passer til ham.

Skulle det vise sig at fjedrene passer fint så kan man derefter gå
over til at prøve med større viskositet - tykkere olie og se om det
hjælper...

Indstilling af affjedring pr. NG kan være noget vanskelig idet det
oftest vil kræve uddybende spørgsmål.

Måske kan flg. hlælpe lidt :

http://www.ohlins.nl/content/products/setup.html

-M

Fra : RacerNiels

Dato : 23-05-02 23:36

DOH!!!

Hvorfor kan jeg aldrig se Michael K.S.'s indlæg?? Min lokale newsserver
er fårked så jeg sidder på newsgate.dk, men altså unde Michael's (og
visse andres) indlæg...

Hvis du vil vøre flink at sende den direkte til mig vil jeg blive glad

På forhånd tak,
Niels

Fra : RacerNiels

Dato : 24-05-02 11:00

Fandt lige Michael's indlæg hos Opasia

>Lidt svært at diagnosticere på det forelæggende...
[SNIP]

> [...]
>progressiv luftfjeder specielt i sidste del af vandringen,man får
>altså en stivere gaffel ud af det og dermed mindre totalvandring

Jeps - det er også hvad min viden siger mig.

>Ved at øge viskositet øger man dæmpningen i begge retninger altså både
>kompressions og returdæmping og resultatet er at gaflen vil arbejde
>langsommere i begge retninger - det kan være ønskeligt eller ej.

Enig.

>"Gyngehest" forstår de fleste som en defekt/ukorrekt dæmpning men kan
>faktisk også skyldes for stor vandring,så det er ikke sådan lige til
>at afgøre om det er det ene eller det andet udfra det.

Dæmpningen er forhåbentlig ikke defekt på en ny ged, og han synes
specielt at der er tale om gyngehest ved bremsning/gasgivning.
Med disse ord kunne det jo være at man skulle kigge sig om efter noget
tykkere olie. Nogen der ved hvor tyk standardolien er i SV650S '02??

> [...]
>at se hvor meget at totalvandringen der bruges (bind en kabelstrip om
>benet),bunder den ud så skal der nok strammere fjedre til.

Almindelig splejs - ikke over 75kg

>I tillæg kan man også måle det statiske sag med fører for at se om fjederstyrken
>passer til ham.

Kigger på Öhlins hjemmeside og finder ud af det

>Skulle det vise sig at fjedrene passer fint så kan man derefter gå
>over til at prøve med større viskositet - tykkere olie og se om det
>hjælper...

Nemlig

>Indstilling af affjedring pr. NG kan være noget vanskelig idet det
>oftest vil kræve uddybende spørgsmål.
>
>Måske kan flg. hlælpe lidt :
>
>http://www.ohlins.nl/content/products/setup.html

Ja. Kigger på det og takker for hjælpen!

Niels

Fra : Michael K. S.

Dato : 24-05-02 12:53

On Fri, 24 May 2002 09:59:31 +0000 (UTC), "RacerNiels"
<d991793@student.dtu.dk> wrote:

>Fandt lige Michael's indlæg hos Opasia

Grunden til at du normalt ikke kan se mine indlæg er at jeg (af
forskellige årsager) bruger X-no-Archive,hvilket de fleste webbaserede
tjenester respekterer,men TDK har øjensynlig ingen skrupler i den
retning...

>Med disse ord kunne det jo være at man skulle kigge sig om efter noget
>tykkere olie. Nogen der ved hvor tyk standardolien er i SV650S '02??

Nu har SV'eren jo fået en forgaffel-upgrade til '02 såvidt jeg
husker,den gamle anvendte AFAIK 10 W,men der kan du jo få at vide hos
enhver forhandler hvad std. er for '02.

Mange følte iøvrigt også at i hvert fald den gamle model havde en
noget slasket forgaffel der delvist kunne afhjælpes med 15 eller endog
20 W,20 virker dog lige i overkanten så start med 15,risikoen ved at
gå for højt op er at den kommer til at arbejde _for_ langsomt, i
ekstreme situationer vil man således ligefrem kunne opleve hydraulic
lock.

-M

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 25-05-02 08:45

On Fri, 24 May 2002 13:52:51 +0200, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

> [...]
>noget slasket forgaffel der delvist kunne afhjælpes med 15 eller endog
>20 W,20 virker dog lige i overkanten så start med 15,

Som den glade ejer af en SV-S årgang 2000 med godt 40kkm på
samvittigheden, kan jeg tilføje lidt erhvervet viden:

Som nybegynder var jeg første sæson meget tilfreds med forgaflens
egenskaber. Anden sæson også OK - Mestersvinger kurset afslørede ingen
evner hos _mig_ som kunne presse forgaflen ud over _dens_ evner.

Her på 3. sæson var orig. olien simpelthen blevet for gl. ( for meget
absorberet vand og andet slam fra indersiden af rørerne ).

Hos Lydmuren i Stenløse anbefalede man et skift til 15W forgaffelolie.
Det har jeg været meget tilfreds med. Dels kurerede skiftet den
tiltagende blødhed, og dels er den noget hårdere dæmpning en
fornøjelse i sving. Til mine 63 kg synes 15W olie at give en bedre
afstemt forgaffel.

Jakob Viggo