Færdselslov ctr. hundelov
Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 11:38

Endnu et teoretisk spg. i anledning af 1. årsprøve.
En bil støder ved en undvigemanøvre ind i en hund, som går på
fortorvet.
Undvigemanøvren er ikke ansvarsfritagende for bilisten, selvom denne
ikke har handlet culpøst.
Bilen skades for 10.000kr ved sammenstødet med hunden.
Spørgsmålet er herefter om hundens lovpligtige ansvarsforsikring
hæfter for denne tingsskade på objektivt grundlag iht. HL § 8?
Eller om bilisten selv må bære tabet?
Jeg mener, at nedsættelse efter hundeloven alene kan ske i medfør af
HL § 8, stk. 2 hvorefter skadelidte skal have handlet culpøst.
Men spørgsmålet er i første omgang om hundens ansvarsforsikring
overhovedet bliver ansvarlig når hunden påkøres..?

Håber I vil bidrage med, at afklare stridighederne på uni.

På forhånd tak!

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 12:06

VisseVasse <jgunst@hotmail.com> skrev:

> Endnu et teoretisk spg. i anledning af 1. årsprøve.

Det er vel et klassisk spørgsmål. Det er ikke helt let.

> [...]
> ikke har handlet culpøst.
> Bilen skades for 10.000kr ved sammenstødet med hunden.

Hunden skal jo have *forvoldt* skaden, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt. - har den
det, når den bare går på fortorvet? Det tror jeg ikke. Jeg kiggede lige
hurtigt i lærebogen - der nævnes det også: ".....når det er hunden, der har
forvoldt skaden"

Derfor hæfter hundens ansvarsforsikring ikke.

Hvis du kigger Karnovsnoten igennem ser du i alle dommene, at hundene har
forvoldt skaderne: løbet ud på vejen, angrebet en person eller lignende.

- Hvad siger du (og I andre) til den argumentation?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas W.

Dato : 23-05-02 12:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> [...]
> forvoldt skaderne: løbet ud på vejen, angrebet en person eller lignende.
>
> - Hvad siger du (og I andre) til den argumentation?

Det klassiske trafikråd, rent forsikringsmæssigt, er _ikke_ at undvige dyr i
trafikken, fordi man dermed bliver erstatningsansvarlig for evt. skader man
forvolder som følge heraf (svjh med "undtagelse" af køer o.l., som man
vistnok skal erstatte landmanden).

/thomas

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 16:06

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Derfor hæfter hundens ansvarsforsikring ikke.

Jeg er ikke enig. Det er ikke en betingelse for pålæggelse af
erstatningsansvar, at hunden positivt/aktivt har forvoldt skaden. Hunden
regnes i erstatningsretligt henseende for en ting. Såfremt det antages, at
hunden skal have forvoldt skaden ved fx at løbe ud foran bilen antager man
implicit, at hunden i et vist omfang kan udvise egen-skyld/uagtsomhed. Dette
er ikke korrekt. En ting kan selvsagt _aldrig_ udvise culpa ell. lign.
Således er hundens/besidderens ansvarsforsikring blevet pålagt
erstatningsansvar i tilfælde, hvor hundens blotte tilstedeværelse har
forvoldt skade. Eksempelvis hvor et barn eller en kat er blevet skræmt af
synet af en ellers fredelig hund.
I opgaven "forvolder" hunden de facto skaden - bilen påkører hunden hvorved
bilen påføres en tingsskade. I denne sammenhæng er det irrelevant hvorledes
skaden er opstået. Men der kan selvfølgelig efterfølgende ske nedsættelse
eller bortfald af erstatningen i medfør af HL § 8, 2. pkt. hvis bilisten
uforsigtigt har medvirket til skaden. Dette er imidlertid ikke tilfældet ved
en forsvarlig undvigemanøvre i forbindelse med afværge af personskade.

Hvad siger du/I til ovenstående?

/Jacob Gunst

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 16:46

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Jeg er ikke enig.

Ok. Hvad med at spørge en underviser på uni? Det er bare at sende en e-mail.

> Det er ikke en betingelse for pålæggelse af
> erstatningsansvar, at hunden positivt/aktivt har forvoldt skaden.

Jo - det fremgår direkte af lærebogen.

> Hunden
> regnes i erstatningsretligt henseende for en ting.

Enig så langt.

> Såfremt det antages, at
> hunden skal have forvoldt skaden ved fx at løbe ud foran bilen antager man
> implicit, at hunden i et vist omfang kan udvise egen-skyld/uagtsomhed.

Ikke enig i din konklusion - lang fra. Men jeg er enig med dig i, at en hund
ikke kan udvise culpa.

> [...]
> erstatningsansvar i tilfælde, hvor hundens blotte tilstedeværelse har
> forvoldt skade. Eksempelvis hvor et barn eller en kat er blevet skræmt af

U 1979 421 (ikke tilkendelse af erstatning til knallertfører, der ved
uopmærksomhed kørte ind i en modkørende mejetærsker, fordi han så sig
tilbage efter en gøende schæferhund, der løb efter knallerten)

> I opgaven "forvolder" hunden de facto skaden - bilen påkører hunden
> hvorved bilen påføres en tingsskade.

Vi er enige om, at en hund er en genstand. Prøv ændre genstanden fra hund
til vejskilt. Vejskiltet står i vejsiden - du kører ind i det - har
vejskiltet så forvoldt skaden eller har bilisten selv gjort det?

[klip]

> Hvad siger du/I til ovenstående?

Ja som du ser er jeg ikke enig. Men sjovt spørgsmål.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 17:38

>Prøv ændre genstanden fra hund
> til vejskilt. Vejskiltet står i vejsiden - du kører ind i det - har
> vejskiltet så forvoldt skaden eller har bilisten selv gjort det?

Jeg når det samme konklusion. Genstanden må isoleret set betragtes som have
forvoldt skaden. Uheldet må karakteriseres som et sammenstød eller en
kollision. Kendetegnet for et sammenstød er, at en genstand i bevægelse
rammer en anden genstand hvorved der forvoldes skade. Jeg fortolker således
"forvoldt" som det at være årsag til selve skaden. Med årsag mener jeg
således ikke begivenhedsforløbet op til selve skaden. Skaden sker jo i og
med, at bilen rammer hunden - dvs. gensidig skadeforvoldelse ved at to
objekter støder ind i hinanden. Noget andet er således, at bilisten har kørt
ind i hunden/skiltet.
Vejskiltets indehaver er imidlertid ikke pålagt objektivt ansvar for
skadeforvoldelse som udgår fra skiltet.

Nu er jeg blevet stædig - og kører derfor argumentation hele vejen..
Har skrevet til Oraklet i Delfi (Helle I.) og venter spændt på svar..!

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 17:40

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Jeg når det samme konklusion.

Du fastholder altså din argumentation?

> Nu er jeg blevet stædig - og kører derfor argumentation hele vejen..

Fint!

> Har skrevet til Oraklet i Delfi (Helle I.) og venter spændt på svar..!

Vi venter i spænding på svaret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 17:49

> VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:
>
> [klip]

Jeg når til sammen konklusion (red.)
Og fastholder dermed min argumentation.. omend den må forekomme skæv

/Jacob

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 17:45

> [...]

> til vejskilt. Vejskiltet står i vejsiden - du kører ind i det - har
> vejskiltet så forvoldt skaden eller har bilisten selv gjort det?

Hvad med følgende eksempel:
Hunden løber i vejkanten. En bil kører ind i hunden.
Hvem har forvoldt skaden? Bilen eller hunden?

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 17:55

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Hvad med følgende eksempel:
> Hunden løber i vejkanten. En bil kører ind i hunden.
> Hvem har forvoldt skaden? Bilen eller hunden?

Bilen - det er jo den der tosser ind i hunden

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 18:02

> Bilen - det er jo den der tosser ind i hunden

Ligeledes hvis hunden løber ud på vejen?

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 18:51

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Ligeledes hvis hunden løber ud på vejen?

Nix - så er sagen anderledes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-05-02 01:28

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> hunden skal have forvoldt skaden ved fx at løbe ud foran bilen antager man
> implicit, at hunden i et vist omfang kan udvise egen-skyld/uagtsomhed.

Så langt er vi enige. Det giver ikke mening at tale om, hvorvidt hunden
skulle have handlet uagtsomt endsige forsætligt. Det kan den ikke i juridisk
forstand.

> [...]
> erstatningsansvar i tilfælde, hvor hundens blotte tilstedeværelse har
> forvoldt skade. Eksempelvis hvor et barn eller en kat er blevet skræmt af

I disse tilfælde har hunden forvoldt skaden netop i sin egenskab af hund,
mens det i dit oprindelige spørgsmål er en tilfældig omstændighed, at det er
en hund, der bliver påkørt. Med andre ord: Barnet eller katten bliver skræmt
fordi det er hund og disse kan være farlige. Skifter man hunden ud med fx.
en banan var de pågældende næppe blevet skræmt.

> [...]
hvorved
> bilen påføres en tingsskade. I denne sammenhæng er det irrelevant

Du siger det jo selv: bilen påkører hunden. Det er altså _bilen_ der
forvolder skaden ved at køre ind i hunden - ikke hunden der forvolder skade
ved at gå på fortovet. At bilen kun tager skade fordi to fysiske legemer
støder sammen er ikke det samme som at hunden har forvoldt skaden på bilen
iht. HL §8, stk. 1.

> [...]
ved
> en forsvarlig undvigemanøvre i forbindelse med afværge af personskade.

Nu mener jeg jo ikke, at hundens ejer er erstatningsansvarlig og i så
tilfælde er der heller ingen erstatning at nedsætte eller lade bortfalde.

> Hvad siger du/I til ovenstående?

Nu må vi se hvad Helle I siger. Det skulle ikke være første gang vi er
uenige

Mvh.
Jacob

Fra : padre

Dato : 24-05-02 08:03

> [...]
> erstatningsansvar i tilfælde, hvor hundens blotte tilstedeværelse har
> forvoldt skade. Eksempelvis hvor et barn eller en kat er blevet skræmt af

Jeg siger, at jeg gerne ville se de domme.

Når man læser domme om ansvar overfor skader forvoldt af hunde ser
man, at der også ejerens eventuelle culpa også vurderes.

Jeg kunne derfor forestille mig, at domme af den art, som du nævner
ovenfor, er begrundet med ejerens culpa og ikke hundens objektive
ansvar.

Padre

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 19:28

Omvendt kan man jo indvende, at hunden ikke agerer som hund. Et motorkøretøj
skal ligeledes være i brug som trafikmiddel for at være objektiv ansvarlig
for skader iht. FL.
En forsvarligt parkeret bils ansvarsforsikring ifalder således ikke
erstatningsansvar ved skade forvoldt på T ved dennes påkørsel af bilen.
Spørgsmålet er om denne betragtning kan anvendes analogt på hunden..
Hmm.. nu er jeg sq ved at komme i tvivl pga. egne overvejelser

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 19:30

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Omvendt kan man jo indvende, at hunden ikke agerer som hund.

Det er jo det, jeg har gjort gældende, ikk'?

[klip]

> Hmm.. nu er jeg sq ved at komme i tvivl pga. egne overvejelser

Det var godt

Sådan SKAL det være efter eksamen - særligt på 1. år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 23-05-02 19:48

> Sådan SKAL det være efter eksamen - særligt på 1. år.

Ja, men sur røv - jeg har efter min egen mening gjort nogle gode
overvejelser.. men høster ingen credit
Godt, at jeg havde ret mht. civilkøb ctr. handelskøb..
Takker for god respons!
Jeg vender selvfølgelig tilbage med det officielle svar fra H.I.

Caio!

/Jacob