Ventilindstilling - CB750F '84
Fra : Uffe Iversen

Dato : 23-05-02 11:06

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en CB750'er fra først i firserne (DOHC).
Jeg vil gerne stille mine vebntiler selv, men hvor kan jeg låne et
ventilværktøj. Vil forhandlere udlåne deres værktøj for en kort
bemærkning (det er vel usandsynligt?).
Er der evt. andre metoder - hjemmebygget værktøj?
Mvh Uffe

Fra : S@nd

Dato : 23-05-02 11:29

"Uffe Iversen" <uffeibh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der evt. andre metoder - hjemmebygget værktøj?

Det kan faktisk lade sig gøre uden brug af specialværktøj, meen jeg vil
anbefale dig at købe "ventilgaflen", som kan fås gennem MC-nøglen til 250,-

Proceduren uden brug af specialværktøj er flg.

Efter kontrol af ventilspillerummet med søgerblade, noteres de ventiler, som
er udenfor tolerance.
Det aktuelle ventilpar lukkes, så knasten peger væk fra ventilerne. En stor
flad skretrækker lægges plan med ventilen og med et hurtigt stød presses den
ind mellem knasten og ventilbrikken. Så tager du en mindre flad
skruetrækker, som kan stilles på "højkant" mellem kanten af ventilløfteren
og knastakslen. Når denne er placeret kan du tage den store skruetrække ud
og udskifte brikken. Når den nye brik er ilagt, sætter du den store
skruetrækker i klemme og fjerner den lille.
Det lyder måske lidt akavet, men det kan sagtens lade sig gøre.

Meeen stadigvæk vil jeg anbefale ventilgaflen, som kan presse 2 løftere ned
ad gangen og anvendes uden brug af andet værktøj.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Kenneth S

Dato : 23-05-02 21:45

"S@nd" <andpe_96@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ned
> ad gangen og anvendes uden brug af andet værktøj.

Bruger du 'skruetrækker-metoden' så brug en skruetrækker der er
stump/afrundet, så du ikke ridser brikker eller knast (selvom det er meget
hårdt stål - I know).

Kenneth (..tidligere CB750F '84 - *sniff* - min allerførste cykel)
R1 '02 (..som nu også kører ok