Tiltalte og rettigheder
Fra : Claes P. Refsgaard

Dato : 23-05-02 09:59

Har en tiltalt ret til at få udleveret alt skriftligt materiale før en
retssag ?

Hvis nej - Hvad har han ret til ?

Hilsen

Claes

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-02 19:17

"Claes P. Refsgaard" skrev:

> Har en tiltalt ret til at få udleveret alt skriftligt materiale før en
> retssag ?

Hvilken type sag er det? Har tiltalte ikke en forsvarer?

Du kan læse om aktindsigt i forvaltningslovens §§ 9-18, retsplejelovens §
745 og rigsadvokatmeddelselse 8/1998.
--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-05-02 08:28

On 23.05.2002 20:17, in article 8laH8.93$d_3.4636@news.get2net.dk, "Reino
Andersen" <reino@get2net.dk> wrote:

> Du kan læse om aktindsigt i forvaltningslovens §§ 9-18, retsplejelovens §
> 745 og rigsadvokatmeddelselse 8/1998.

Forvaltningslovens regler om aktindsigt gælder kun i begrænset omfang i
straffesager.

> Har en tiltalt ret til at få udleveret alt skriftligt materiale før en
> retssag ?

Den korte version er: Nej, tiltalte har ikke altid, men hans forsvarer har
som udgangspunkt. Det er dog ikke altid forsvareren må gøre tiltalte bekendt
med indholdet.

Reglerne findes i rpl. som nævnt ovenfor.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-05-02 16:31

"Kristian Storgaard" skrev:

> Forvaltningslovens regler om aktindsigt gælder kun i begrænset omfang i
> straffesager.

Det er jeg klar over.

> [...]
> bekendt med indholdet.
>
> Reglerne findes i rpl. som nævnt ovenfor.

Reglerne i retsplejeloven gælder kun hvis tiltalte har en forsvarer. Hvis
han ingen forsvarer henvises til RM 8/1998.

PS Pas på med din citatteknik.

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-05-02 18:55

On 24.05.2002 17:30, in article R_sH8.80$JQ4.3302@news.get2net.dk, "Reino
Andersen" <reino@get2net.dk> wrote:

> Det er jeg klar over.

Det var heller ikke for at rakke ned på sit svar. Det var bare for at gøre
?'eren opmærksom. I øvrigt ros til et hurtigt og præcist svar!

> Reglerne i retsplejeloven gælder kun hvis tiltalte har en forsvarer. Hvis
> han ingen forsvarer henvises til RM 8/1998.

Jeps, ok, men loven er stadigvæk over meddelelsen.

> PS Pas på med din citatteknik.

Ja ok - det gik lidt stærkt og jeg gad ikke lave 2 indlæg (Jeg skal nok
lade være)

/kristian