Behandling af ubehandlet teaktræsmøbel
Fra : Martin Liversage

Dato : 23-05-02 09:50

Jeg har anskaffet mig en seng af ubehandlet teaktræ. Spørgsmålet er hvilken
behandling jeg skal give den. Jeg forestiller mig at jeg med fordel kan
behandle den med en eller anden form for olie.

- Er det overhovedet nødvendigt at oliebehandle teaktræ?
- Kan jeg anvende linolie (1 del linolie og 2 dele terpentin)?
- Eller skal jeg benytte en særlig teaktræs olie? Helst uden for mange
giftige svampedræbende milder da sengen jo ikke skal stå udendørs.
- Det ubehandlede træ har en pæn lød. Vil den ændre sig meget ved en
oliebehandling?

Mange spørgsmål måske, men jeg ønsker egentlig bare at høre fra andre som
ved lidt mere om emnet end jeg.

--
Martin

Fra : Test

Dato : 23-05-02 11:48

"Martin Liversage" <nospam100111008a@liversage.com> wrote in message
> [...]
> behandling jeg skal give den. Jeg forestiller mig at jeg med fordel kan
> behandle den med en eller anden form for olie.

Det bedste du kan gøre er at købe en idendørs teakolie. De fåes med og uden
"glød" (læs: farve)

\Test

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-05-02 19:31

Martin Liversage skrev:

> - Er det overhovedet nødvendigt at oliebehandle teaktræ?

Nej! - men det ser bedst ud. Teaktræ ser jo lidt gråt og trist
ud, hvis det ikke får én eller anden form for behandling.

> - Kan jeg anvende linolie (1 del linolie og 2 dele terpentin)?

Hvis det var mig, ville jeg give træet, ufortyndet, koldpresset
linolie. Jeg ville smøre træet ind og lade det trække i en halv
time - og så derefter tørre det overflødige af med rene klude.
Efter nogle dage ville jeg nok gentage processen.

> - Eller skal jeg benytte en særlig teaktræs olie? Helst uden for mange
> giftige svampedræbende milder da sengen jo ikke skal stå udendørs.

For mig er teaktræsolie i fine flasker, noget tynd pjask. Men det
er nok fordi, jeg er vant til den "rene" vare. Produkterne er nok
udemærket.

Du kan jo købe noget der går under navnet "træolie". Men pas på!
De fleste produkter har fungicider i - og sådan noget olie er *kun*
til udendørs brug!

> - Det ubehandlede træ har en pæn lød. Vil den ændre sig meget ved en
> oliebehandling?

Ved oliebehandling vil træet få mere varme, og strukturen vil træde
bedre frem.

> Mange spørgsmål måske, men jeg ønsker egentlig bare at høre fra andre som
> ved lidt mere om emnet end jeg.

Det er helt fint Martin. Spørg bare igen hvis du har mere

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 25-05-02 22:32

Da det er en seng vil jeg gætte på den skal stå indenfor.
Teaktræ ændrer sig ikke meget hvis det står inde, men hvis det står
ude bliver det med tiden gråt.
Jeg har haft en trip trap bakke i 6 år nu (indenfor) og den har stadig
en flot brun glød (har ikke ændret sig så maget at jeg har lagt mærke
til det.)

Du vil altid kunne give træet olie, men du kan ikke pille det af igen
hvis du først har givet det. Mit råd vil være: vent et stykke tid med
at behandle træet. Ubehandlet teaktræ er noget af det smukkeste.

Jeg synes faktisk det ubehandlede træ er pænere end hvis det har fået
olie

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-05-02 20:59

hej Martin Liversage

Det er nemmere at rengøre teaktræ hvis det er behandlet, desuden er træet
pænere.
Bruger du linolie, så HUSK det er selvantændende når det kommer på en klud.
Jeg taler af erfaring. 1. år på malerskolen brændte jeg den af, fordi jeg
ikke viste det..
Klude skal opbevares i tætsluttende metal dåser, gerne med vand i!
Muligvis kan teakolie gøre det samme..

Malermester John Vedsegaard