Øm - hvorfor?
Fra : Peter

Dato : 23-05-02 09:17

Hej

Hvis man ikke har trænet i et stykke tid bliver man øm et par dage efter.

Jeg er af den opfattelse, at denne ømhed kunne have været reduceret
kraftigt, hvis man havde brugt tilstrækkelig tid på at strække ud.

Min opfattelse er at musklerne filtres ind imellem hinanden og ved at
strække ud rettes de langt hen ad vejen ud igen, hvorfor man vil opleve en
mindre grad af ømhed.

Min ven mener at udstrækning udelukkende gavner smidighed.

Hvad er Jeres opfattelse?

Hilsen Peter

Fra : Michael Vittrup

Dato : 23-05-02 10:11

Fra : Peter

Dato : 23-05-02 12:20

> "Udelukkende" smidighed? Din ven har aldrig lavet serioese fysiske
> oevelser, vel?

Jo faktisk - han har været professionel tennisspiller og dyrker minimum 3
timers sport eller styrketræning hver dag.

>Det er faktisk ret enkelt at finde ud af om det resulterer
> i mindre oemhed (hvilket det goer!) - proev at straekke ud den ene gang,
> og lad vaere den anden gang.

Jeg er enig.

> Det er da ikke noget stort kunststykke... (?)

Enig igen.

Hilsen Peter

Fra : Michael Vittrup

Dato : 23-05-02 13:12

Fra : Morten Dall

Dato : 23-05-02 13:16

"Peter"...
> [...]
>
> Min opfattelse er at musklerne filtres ind imellem hinanden og ved at
> strække ud rettes de langt hen ad vejen ud igen, hvorfor man vil opleve en

Den forklaring holder rent fysiologisk desværre ikke, Peter.
Såvidt jeg er informeret, så findes der stadig ingen absolut videnskabelig
forklaring på DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). Ligeledes findes der
ikke entydig bevis på, at udstrækning skulle afhjælpe DOMS.

Michael siger, at man jo bare kan forsøge sig frem, men den holder ikke som
videnskabeligt forsøg. Hvad er din reference? Hvordan kan du vide, hvordan
du ellers ville have haft det? Der er for mange faktorer.

Én teori går på, at DOMS er et resultat af mikrobeskadigelse af de enkelte
muskelfibre:

"Delayed onset muscle soreness develops 24-48 hours after strenuous exercise
biased toward eccentric (muscle lengthening) muscle actions or strenuous
endurance events like a marathon. Soreness is accompanied by a prolonged
strength loss, a reduced range of motion, and elevated levels of creatine
kinase in the blood. These are taken as indirect indicators of muscle
damage, and biopsy analysis has documented damage to the contractile
elements. The exact cause of the soreness response is not known but thought
to involve an inflammatory reaction to the damage."
[Artikel fra Pub Med]

At udstrækning skulle afhjælpe de nævnte inflammatoriske reaktioner kan jeg
ikke umiddelbart se, så jeg er indtil videre på det hold, der mener, at
udstrækning primært gavner smidighed. Dette kan dog også forklare, hvorfor
mange mener, at udstrækning er gavnligt for ømheden, fordi den måske
forveksles med "reduced range of motion". Ved at strække ud reducerer man
måske den reducerede ROM, og den psykiske effekt heraf er, at at DOMS ikke
føles så slemt.

Håber det gav lidt mening.

Morten

Fra : Michael Vittrup

Dato : 24-05-02 10:35

Fra : Pouline

Dato : 25-05-02 08:10

Man kunne jo godt have den antagelse, at udspændingen øger din
smerte-tolerence, da der evt. udskilles stress dæmpende stoffer i hjernen.
Jeg er enig med Morten Dall; det er endnu ikke vist, at udspænding efter
træning reducerer DOMS. Forskningsfysioterapeut Hans Lund (og andre med ham)
har lavet et udemærket studie i dette.
Derimod har udspænding som en del af opvarmningen effekt; større
stræktolerence i sener og muskler og derfor færre smerter/lavere
skadesrisiko, men desværre også - ikke relevant på motionsplan - en lille
nedgang i effekten i den enkelte muskel, da denne forlænges og så får
dårligere biomekaniske arbejdsforhold .
Jeg selv har altid nogle lette udspændingsøvelser i opvarmningen, men ikke i
nedvarmningen (da jeg er hypermobil). Har man vænnet sig til det, kan
udspændingsøvelser imidlertid en vigtig del af den psykiske nedvarmning -
som ikke er mindre vigtig iforhold til at lade op til næste gang.
Så spænd bare ud, men lad være med - ukritisk - at overføre dine egne
subjektive erfaringer på alle andre.
Mht. motion på helse plan kan jeg godt lide devisen; er det rart for dig -
så gør det!
Pouline
Fysioterapeut

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-06-02 09:25

"Morten Dall" <dall@hum.auc.dk> writes:

> [Artikel fra Pub Med]

Interessant.

Hvad er det for et magasin?
Er du en art forsker i feltet?

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : PSG

Dato : 25-05-02 22:29

Når man er utrænet oplever mange at udstrækning nedsætter ømheden. Grunden
til at ømhed ofte opstår i de sener der fæster musklerne på skelettet og i
de sener der omgiver musklerne er, at sener er langt mindre elastiske end
muskler og kræver længere tilvæning end muskelfibre for at yde der
maksimale. Når man er utrænet er det derfor ofte senerne der først skal
trænes op for at yde den nødvendige støtte til muskelarbejdet.

--
Patrick