Cpr som kundenr i edb-system
Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 07:51

Hejsa,

jeg er lidt i tvivl om man må bruge subj.

Jeg har skimmet følgende igennem:
Persondataloven:

<http://www.prosa.dk/EDB-debat/Publikationer/Persondataloven/index.shtml>

PROSAs OSS om persondataloven:
<http://www.prosa.dk/persondataloven/faq/index.shtml>

Helt konkret, er vi ved at lave et eksamensprojekt,
hvor vi skal udvikle et EDB-system til administrering
af værelsesudlejning på et hotel.
Vi vil så bruge cpr nr, som kundenr til private og SE nr,
som kundenr til erhverv.

Hvad skal vi være opmærksomme på?

Mvh.
Mikael m.fl.

- Spørgsmålet er også stillet i news:dk.edb.programmering.java,
hvor jeg blev henvist til ovenstående links og denne NG.

Fra : Henning

Dato : 23-05-02 13:25

>Hvad skal vi være opmærksomme på?

At kunden ikke har pligt til at oplyse CPR-nummer, og I ikke har krav
på at få det. Dermed falder projektet fra hinanden.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-02 13:49

"Mikael N. Andersen" wrote:

> jeg er lidt i tvivl om man må bruge subj.

I må bruge CPR-nummeret, hvis kunden giver tilladelse til. I kan ikke
forlange at få CPR-nummeret, men I kan formentlig godt vælge ikke at handle
med kunder, som ikke vil give jer lov til at bruge det.
Men hvorfor fravælge en kunde? Der er helt sikkert kunder, som ikke vil
oplyse CPR-nummer, og hvorfor gå glip af disse kunder. Brug f.eks.
telefonnummeret i stedet - så kan kundenummeret også være identisk opbygget
for private og firmaer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-05-02 18:08

Scripsit Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> Brug f.eks. telefonnummeret i stedet - så kan kundenummeret også
> være identisk opbygget for private og firmaer.

Den strategi virkede i sidste årtusinde, men nutildags skifter mange
(mobil)telefonnummer med så korte mellemrum at man ikke kan stole på
den.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 20:07

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev:
> Den strategi virkede i sidste årtusinde, men nutildags
> skifter mange (mobil)telefonnummer med så korte
> mellemrum at man ikke kan stole på den.

Det var også min tanke, derfor cpr og cvr.

/Mikael

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-02 20:20

Henning Makholm wrote:

> Den strategi virkede i sidste årtusinde, men nutildags skifter mange
> (mobil)telefonnummer med så korte mellemrum at man ikke kan stole på
> den.

Hvis "kunden" handler så sjældent, at han ikke kan huske gamle
mobiltelefonnumre fra gang til gang, er det måske i overkanten at registrere ham
som "kunde"... Og hvis han ikke kan, så kan man finde ham på andre oplysninger.
- Men set fra et database-synspunkt, bør det interne kundenummer være en unik
identifikation, som systemet genererer. Dermed undgår man problemer, hvis andre
data ændres (man kunne jo f.eks. have tastet et CVR- (eller måske endda CPR-)
nummer forkert, hvilket vil være problematisk at rette, hvis denne oplysning
bruges til at knytte kunden sammen med f.eks. ordrer og tilgodehavender.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 21:09

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev:
> Hvis "kunden" handler så sjældent, at han ikke kan
> huske gamle mobiltelefonnumre fra gang til gang, er det
> måske i overkanten at registrere ham som "kunde"...

Det kan jeg godt følge, men den opgave vi er blevet
stillet, skal vi registrere kunderne og gemme info om dem.

> Og hvis han ikke kan, så kan man finde ham på andre
> oplysninger.

Nemlig.

> - Men set fra et database-synspunkt, bør det interne
> kundenummer være en unik identifikation, som systemet
> genererer.

Du vil altså have systemet selv genererer et kundenr?

> [...]
> være problematisk at rette, hvis denne oplysning
> bruges til at knytte kunden sammen med f.eks. ordrer

Kan man ikke bare rette den, eller er det umuligt, når
den bruges som primærnøgle?
(Undskyld for dette OT spørgsmål.)

Mvh.
Mikael

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 21:59

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote:

>Du vil altså have systemet selv genererer et kundenr?

Det var også min tanke. Tænk dig altid meget godt om, før du
lader et nøglefelt i en database indeholde data.

Kunden behøver ikke engang kende sit kundenummer, hvis du bare
sørger for ordentlige muligheder for at søge på telefonnummer,
navn eller adresse i databasen.

Og hvad vil du i øvrigt gøre med udenlandske kunder, hvis du
registrerer dem på CPR-nummer? I heldigste fald får du bare et
forfærdeligt bøvl med at finde det pågældende lands pendant til
CPR-nummeret. I allerværste fald risikerer du dubletter, hvis to
lande har systemer med samme nummeropbygning (men så skal du også
være uheldig).

Nåja, CVR-nummeret vil komme til at give endnu mere bøvl end CPR.
Jeg kan ikke huske mit firmas CVR-nummer i hovedet, og det står
heller ikke på mine visitkort. Som regel får jeg en af vores
sekretærer til at bestille hotel, før jeg tager hjemmefra, og så
er det naturligvis ikke noget problem, men det er også af og til
sket, at jeg har ændret planer og bare fundet et hotel, mens jeg
var på farten. Så gider man helt sikkert ikke ringe hjem og
spørge, om nogen ikke lige vil kigge på et stykke brevpapir efter
CVR-nummeret - og hvis man gad, var alle sikkert taget hjem
alligevel på det tidspunkt.

Så et godt juridisk råd er:
Drop den registrering af CPR-nummer. Så slipper du for at bekymre
dig om juraen i registreringen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 22:06

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev:
[en masse gode råd mv.]
> Så et godt juridisk råd er:
> Drop den registrering af CPR-nummer. Så slipper du
> for at bekymre dig om juraen i registreringen.

Mange tak, det var brugbar viden.

Mvh.
Mikael

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-02 22:30

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Kan man ikke bare rette den, eller er det umuligt, når
> den bruges som primærnøgle?
> (Undskyld for dette OT spørgsmål.)

Når du sidder med en gammel konto-oversigt, kan du få et problem med
at finde ud af hvilken kunde en given transaktion tilhører, hvis
kundenummeret senere er blevet ændret. Med lidt held kan vi holde os
on-topic ved at påvise en situation, hvor det også er et juridisk
problem.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus Plougmann

Dato : 23-05-02 22:50

> Du vil altså have systemet selv genererer et kundenr?

Ja

> Kan man ikke bare rette den, eller er det umuligt, når
> den bruges som primærnøgle?
> (Undskyld for dette OT spørgsmål.)

Hvad hvis sælgeren ikke kan huske sit firmas CVR nr når han
bestiller et værelse, kan han så ikke få et?
Spørg evt i dk.edb.database hvis i vil lave det smart.

MVH CP

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-05-02 06:41

"Claus Plougmann" <ewarp@get2net.dk> skrev:
> Spørg evt i dk.edb.database hvis i vil lave det smart.

Det er hermed gjort, tak for al hjælp alligevel.

Mvh.
Mikael