Myrer i bonderosen
Fra : Lars F. Andersen

Dato : 23-05-02 07:55

Jeg har et problem med min bonderose. Den står fuld af knopper (det gjorde
den også sidste år), men knopperne springer desværre ikke ud. Hver gang jeg
kigger på knopperne sidder der 3-4 myrer (de lille sorte) på hver knop.
Umiddelbart kan jeg ikke se at der er bladlus på planten.
Hvad gør jeg, udover at jeg fjerner myrerne når jeg går forbi ?

Hilsen Merete

Fra : R.N.

Dato : 24-05-02 11:03

"Lars F. Andersen" skrev i en meddelelse

Det kunne være interessant at høre noget mere om. Jeg har en silkepæon, som
som i de første år bar 1 eller 2 blomster. Derefter kom der de næste to
forår 4 - 5 knopper som voksede til et vist punkt, men overhovedet ikke
sprang ud.

Så for 3 år siden fik den hele 7 knopper og de sprang ud, og var meget
smukke og glad var jeg. Nu havde den vel endelig fået et tilpas stort rodnet
og kunne så sætte blomster som alle andre silkepæoner.

Men go daw do - næste år kom der igen kun 1 knop - og osse een blomst,
ligeså sidste år, og i år står den også nu med een knop.

Alle årene har der fracet myrer rundt på knopperne, også det år hvor den
stod med 7 store blomster.

Så altså hermed 3 spørgsmål:

1) Hvad er det bedste man kan gøre for at få den til at blive ved at sætte
mange knopper.

2) Hvad kan man gøre for at de også springer ud?

3) Hvad er det myrerne render rundt og foretager sig på knopperne?

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Marlene

Dato : 25-05-02 13:36

R.N. <elena@io.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:acl4tu$cf7$2@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> 2) Hvad kan man gøre for at de også springer ud?
>
> 3) Hvad er det myrerne render rundt og foretager sig på knopperne?

Hej.

1) En pæon - især silkepæonen - skal også have "mad" (næring) - det er
måske det, som er i vejen? Lidt hestepærer lægges omkring planterne i
efteråret, der kalkes januar-februar (pæoner elsker kalk!), og når du
begynder at klippe græs, lægger du græsafklippet i en cirkel rundt om pæonen
indtil juni måned. Men husk, at for alle tre ting gælder det, at det skal
lægges rundt om pæonen - endelig ikke ved roden. Så har planten fået næring
nok til at danne de store hoveder, som springer ud. Men jeg har nu aldrig
oplevet, at det er bonderoser, som ikke vil springe ud - det er faktisk
altid silkepæonerne, der har denne tendens. Desuden skal en pæon plantes
højst 5 cm. i jorden - hvis dybere, forringer det blomstringen. Og det
sidste punkt; pæoner kan bedst lide at stå i ler-/muldjord, og hvis de står
i sandjord, skal man helst huske at kalke.

2) Se ovenstående svar.

3) Myrerne elsker det søde sekret, der findes på knopperne, men de gør
absolut ingen skade, så lad dem bare være. Men ja, det er da svært at lade
være med at lige pille dem af. Men de går altså ikke knoppen nogen skade.

God fornøjelse med pæonerne - jeg går selv og checker til dem hver dag - jeg
har omkring 50 pæoner (både arter og sorter), så de er virkelig min
yndlingsblomst!

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : R.N.

Dato : 25-05-02 17:41

"Marlene" skrev i en meddelelse

> [...]
står
> i sandjord, skal man helst huske at kalke.

Tusind tak for svar. Det lyder ret fornuftigt at jeg skal gøde jorden på een
eller anden måde. Jeg må så håbe, jeg kan skaffe nogle hestepærer. jeg tror
ikke det er sandjord, det er den vist ikke løs nok til, men den virker ret
'kedelig' tør og fast. så jeg vil bestemt prøve at følge dine råd.

> [...]
> være med at lige pille dem af. Men de gør altså ikke knoppen nogen skade.

Det synes jeg måske nok også man kan konstatere, men jeg var efterhånden
blevet nysgerrig efter en forklaring.

> God fornøjelse med pæonerne - jeg går selv og checker til dem hver dag -
jeg
> har omkring 50 pæoner (både arter og sorter), så de er virkelig min
> yndlingsblomst!

Halvtreds pæoner forskellige pæoner ! ! ! Wouw, det må vel nok være skønt.

Så mange troede jeg ikke der fandtes, selvom een af naboerne har de
skønneste lyserøde træpæoner og enkelte bekendte har et par der ser lidt
sjældne ud.

Men tak skal du have for alle oplysninger.

Med venlig hilsen elena@io.dk