Hvilken Pæon?
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-05-02 23:37

Hvad er det for en sort Pæon der bliver så store busk
og har sort bund i blomsterne?

http://www.haabet.dk/users/arboretet/paeon.jpg

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 26-05-02 07:14

Sorten kan jeg bestemt ikke udtale mig om, men mon ikke der er tale om
træpæon, som ad åre kan blive til temmelig store buske. Jeg sidder
lige med et katalog fra Klehm's Song Sparrow og træpæonerne deri har
faktisk næsten alle sort bund (men ingen som prøcis ligner dit
billed), mens silkepæonerne er mere ens´farvede, dog har en enkelt
silkepæon denne sorte bund i midten.

Håber det hjalp dig bare lidt.

mvh
Karen

Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> wrote

Fra : Marlene

Dato : 26-05-02 20:47

Karen Frederiksen <simoom.geo@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:e02530c.0205252214.16306d32@posting.google.com...
> [...]
> faktisk næsten alle sort bund (men ingen som prøcis ligner dit
> billed), mens silkepæonerne er mere ens´farvede, dog har en enkelt

Hej Karen.

Har du bestilt pæoner/planter derfra? Hvad koster det ca. i porto, og har du
haft problemer med toldvæsenet????

Ser frem til dit svar.

Mvh. Marlene.

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 27-05-02 22:04

Hej Marlene

Nej, jeg har ikke købt derfra, de tager $50 for at lave eksport
papirarbejdet. Import papirerne står man selv for, men jeg ved ikke om
pæonerne er på CITES listen og hvad der ellers gælder af regler.
Dertil kommer udgifterne til luftpost, sikkert igen en $50. Så det
bliver jo en pæn slat penge.

Der må findes dyrkere i Europa, men jeg ved ikke lige hvem.

Jeg har denne weekend set træpæoner temmelig mange steder,
plantekassen i Gentoft (de har en rigtig flot gammel plante stående i
hjørnet udfor deres kontor), bo grønt i Bistrup og i Lavendelhaven, så
de $50 gør det lidt lettere at leve med det noget mindre udvalg
herhjemme, men kataloget bliver nu alligevel gemt, det er fint
illustreret og indeholder en del pleje tips.

Det eneste rigtig skidt er at kataloget også viser en gul magnolia,
men de er bare hundedyre herhjemme - øv. Håber på at finde en plante
til en bare nogenlunde pris.

mvh
Karen

Fra : Marlene

Dato : 28-05-02 12:50

Hej Karen.

Karen Frederiksen <simoom.geo@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:e02530c.0205271303.355d8e21@posting.google.com...
> [...]
> pæonerne er på CITES listen og hvad der ellers gælder af regler.
> Dertil kommer udgifterne til luftpost, sikkert igen en $50. Så det

Ja, jeg var godt nok lige inde og kigge på deres hjemmeside og læste godt om
deres meget høje priser på papirarbejdet. Og du godeste - hvor er deres
priser overdrevet høje for silkepæonerne! De er noget dyre i DK for de
specielle, men er trods alt billigere end hos Klehm....... Men sikke et
udvalg... Jeg glæder mig til at starte min pæonplanteskole op..........

> Jeg har denne weekend set træpæoner temmelig mange steder,

Ja, træpæoner er ikke svære at finde - de har så heller ikke min store
interesse (selvom jeg godt nok har 5)..... Plantorama har faktisk haft nogle
ret store til 149,-. Dog havde planterne ikke den farve, der var på det
vedhængte skilt......

> Det eneste rigtig skidt er at kataloget også viser en gul magnolia,
> men de er bare hundedyre herhjemme - øv.

Ja, sådan er det altid.

Tak for dit svar.

Mvh. Marlene.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-02 20:32

Karen Frederiksen wrote:

> [...]
> faktisk næsten alle sort bund (men ingen som prøcis ligner dit
> billed), mens silkepæonerne er mere ens´farvede, dog har en enkelt

Jo der er den:
http://www.klehm.com/includes/plantdetails.cfm?ID=441&type=Tree%20Peonies