Bondefangeri ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-05-02 22:13

Hvad hedder den paragraf der populært kaldes "bondefangeri"?

Det drejer sig om at godtroende og naive personer udnyttes, således at den
udnyttende modtager økonomiske midler ved at love "tomme løfter" til
godtroende og naive personer.

Er der nogen der kan hjælpe mig med henvisning til paragraffer og/eller
lignende.

På forhånd tak for hjælpen

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-02 22:21

Scripsit "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com>

> [...]
>
> Det drejer sig om at godtroende og naive personer udnyttes, således at den
> udnyttende modtager økonomiske midler ved at love "tomme løfter" til

Det må være bedrageri du taler om - straffelovens §279:

§279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller
udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller
undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen
eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

men afhængigt af den præcise fremgangsmåde kan der også være tale om
andre af berigelsesforbrydelserne i kapitel 28.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 08:39

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> men afhængigt af den præcise fremgangsmåde kan der også være tale om
> andre af berigelsesforbrydelserne i kapitel 28.

Civilretligt *kan* det være Aftalelovens

§ 31. Har nogen udnyttet en andens betydelige økonomiske eller personlige
vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold til at opnå eller betinge en ydelse, der står i
væsentligt misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal ydes vederlag
for, er den, der således er udnyttet, ikke bundet ved den af ham afgivne
viljeserklæring.
Stk 2. Det samme gælder, hvis tredjemand har gjort sig skyldig i et sådant
forhold som omtalt i stk 1 og den, til hvem viljeserklæringen er afgivet
indså eller burde indse dette.

- Men der skal meget til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-05-02 12:56

On 22.05.2002 23:13, in article ach1jp$qt6$1@sunsite.dk, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:
> Det drejer sig om at godtroende og naive personer udnyttes, således at den
> udnyttende modtager økonomiske midler ved at love "tomme løfter" til
> godtroende og naive personer.

Det du beskriver er ret præcist gerningsindholdet i straffelovens § 282 om
åger:

§ 282. For åger straffes den, som udnytter en anden persons betydelige
økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller
et bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold at opnå eller
betinge en ydelse, der står i væsentligt misforhold til modydelsen, eller
som der ikke skal ydes vederlag for.

Straffene kan du selv finde i §§ 285-287.

/kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-05-02 13:28

On Wed, 22 May 2002 23:13:06 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Hvad hedder den paragraf der populært kaldes "bondefangeri"?

Der ikke nogen sådan bestemmelse.

Men som du kan se i de andre svar findes der adskillige bestemmelser,
der mere eller mindre passer på det dagligdags udtryk "bondefangeri".

--
Jakob Paikin