Macintosh Classic system opdatering hvorda~
Fra : JOHANSEN

Dato : 22-05-02 22:04

Jeg har fået min første Mac ... en Classic 68000 / 4 Mb / 40 Mb ........

Nu er jeg i gang med at installere system 7.5.3 hentet på Apple's FTP
Fremgangsmåden er at jeg skal formatere disketterne og skriver filerne ud
via min PC og TransMac programmet.
- så langt så godt

Herfter kopiere jeg dem til min Mac HD og påbegynder installationen (Clean
install)
men undervejs (efter en evighed...) meddeler Mac'en mig at der mangler 2-300
kb plads i at kunne foretage installationen.
(Jeg har formateret HD'en og monteret en NAD 7.5.3 bootdisk)

Jeg har self. set på en mængde sider over hvordan det skal gøres, men jeg
kan ikke se mig videre i problemet.
Er der en der kan komme med et råd - evt. et godt link til hvad der skal
gøres
Er det mine installationsfiler der er forkerte ? (Jeg har hentet system DK
7.5.3 fil 01 - 19 i formatet *.bin)

Mange tak - håber en af jer kan huske så langt tilbage *SS*
jeg er totalt novice på MAC området men meget stædig
--
mVh
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-02 21:29

In article <3cec078c$0$58779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote:

> Jeg har fået min første Mac ... en Classic 68000 / 4 Mb / 40 Mb

Tillykke! Det er en gammel traver, men mange af dem er stadig i brug. Du
kan finde mange sider med gode råd om ældre Mac her på nettet. Jeg kan
lige komme i tanker om <http://www.lowendmac.com/>.

> [...]
> (Clean install) men undervejs (efter en evighed...) meddeler Mac'en
> mig at der mangler 2-300 kb plads i at kunne foretage installationen.

Der må altså være nogen der ved mere om det her end mig. Men jeg synes
da, vi skal hjælpe vores nye "broder". Normalt skal man installere fra
disketterne. Hvorfor lægger du dem over på harddisken? Hvorfor booter du
ikke bare fra den første diskette, starter installeringen og sætter
disketterne i, efterhånden som din Mac spytter dem ud og beder om en ny.
Og nyd så, hvordan en Mac selv spyttede disketterne, mens man på en pc
skulle sidde og trykke hver eneste af de 20-30 installationsdisketter,
man nogle gange havde dengang, ud.

> (Jeg har formateret HD'en og monteret en NAD 7.5.3 bootdisk)

Den forstår jeg ikke helt. Mener du Mac 7.5.3 bootdisk? Hvordan
monteret? Installeret på harddisken?

> Er det mine installationsfiler der er forkerte ? (Jeg har hentet
> system DK 7.5.3 fil 01 - 19 i formatet *.bin)

For mig at se, er det helt rigtigt.

> Mange tak - håber en af jer kan huske så langt tilbage *SS*
> jeg er totalt novice på MAC området men meget stædig

Der er andre end mig, der var eksperter dengang. Jeg var kun selv
begynder på det tidspunkt. Jeg håber, nogen vil rette mig eller
supplere, hvis jeg har skrevet noget forkert.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-05-02 07:31

JOHANSEN <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote:

> Jeg har fået min første Mac ... en Classic 68000 / 4 Mb / 40 Mb ........
>
> Nu er jeg i gang med at installere system 7.5.3 hentet på Apple's FTP

Nu lyder system 7.5.x ret voldsomt til en Clasic med kun 4 MB RAM. Du
kunne måske prøve med 7.0.1, den er ikke så krævende hverken mht. RAM
eller HD.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 24-05-02 07:54

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Nu lyder system 7.5.x ret voldsomt til en Clasic med kun 4 MB RAM. Du
> kunne måske prøve med 7.0.1, den er ikke så krævende hverken mht. RAM
> eller HD.

MacOS 6.0.x?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : JOHANSEN

Dato : 24-05-02 11:43

"JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote in message
> Jeg har fået min første Mac ... en Classic 68000 / 4 Mb / 40 Mb ........

> Nu er jeg i gang med at installere system 7.5.3 hentet på Apple's FTP
CUT

Hej MAC folk
Jeg har fået uventet hjælp fra en med god hukommelse
Det viser sig at den installation der findes på APPLE's FTP er en CD
installation og derfor ikke umiddelbart kan benyttes til min veteran MAC.
Derfor får jeg en kopi af de oprindelige disketter, men tak for inputs.

Så må vi se om jeg med tiden bliver mere hooked på MAC

--
mVh
Jens

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-05-02 14:24

In article <3cee190a$0$983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote:

> Så må vi se om jeg med tiden bliver mere hooked på MAC

På en classic og system 7.53 tror jeg ærlig talt ikke du blive hook'ed,
med mindre du kommer fra en 386 med DOS eler win3.11

Fra : JOHANSEN

Dato : 24-05-02 17:03

"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> På en classic og system 7.53 tror jeg ærlig talt ikke du blive hook'ed,
> med mindre du kommer fra en 386 med DOS eler win3.11
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>

det tror jeg du har ret i - den bliver også installeret med system 7.13
i stedet for.
og så skal det jo lige nævnes at det absolut kun er for sjov *S*

Mvh
Jens