Punktering efter hul i vejen
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-05-02 21:45

Jeg kørte i en bil på en kommunevej, hvor jeg ramte et kæmpehul.

Det resulterede i en punktering.

Værkstedet mener, at kommunerne har pligt til at dække dette (altså ikke
blot hullet, men lapning osv.)

Har værkstedet ret?

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-05-02 23:19

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in

> Jeg kørte i en bil på en kommunevej, hvor jeg ramte et kæmpehul.

Vil det ikke betragtes som at du har været uopmærksom, eller var
hullet så skjult/svært at se at du kan undskylde dig sådan ?

For en ordens skyld, jeg er ikke ud på at nedgøre dig på nogen måde,
prøver bare at forestille mig kommunens undskyldninger

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-05-02 06:59

Det var i en skov med nogle snørklede og bakkede sving. Jeg så det lidt sent
og forsøgte at undgå det, men forgæves. Alternativet var at jeg trak til
venstre, hvilket ville betyde, at jeg var pænt ude i den venstre vejbane.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 07:00

Jesper Nielsen skrev:

>Det var i en skov med nogle snørklede og bakkede sving. Jeg så det lidt sent
>og forsøgte at undgå det, men forgæves.

Hvis det havde været en fodgænger, havde du så ramt vedkommende?

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-02 13:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis det havde været en fodgænger, havde du så ramt vedkommende?

Hvis man ikke har særlig grund til at forvente et hul, bør man vel koncentrere
sig om vejens omgivelser, den øvrige trafik, evt. fodgængere o.s.v. i stedet for
at kigge efter huller.
En fodgænger rager jo normalt lidt højere op i landskabet end et hul...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-05-02 13:50

On 23.05.2002 14:43, in article 3CECE3FC.29091417@image.dk, "Jonathan Stein"
<jstein@image.dk> wrote:

> En fodgænger rager jo normalt lidt højere op i landskabet end et hul...

Jah, et hul er vel nærmest defineret ved at det slet ikke rager op i
landskabet - tværtimod...

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 16:13

Jonathan Stein skrev:

> Hvis man ikke har særlig grund til at forvente et hul, bør man vel koncentrere
>sig om vejens omgivelser, den øvrige trafik, evt. fodgængere o.s.v. i stedet for
>at kigge efter huller.

Helt enig. Jeg påstår heller ikke at det er lige uforsvarligt at
ramme et hul og en fodgænger. Jeg spørger for at få opklaret hvor
kort tid der var til at opdage hullet.

> En fodgænger rager jo normalt lidt højere op i landskabet end et hul...

Ikke efter påkørslen.

--
Bertel

Fra : Claus Plougmann

Dato : 23-05-02 22:52

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Jeg påstår heller ikke at det er lige uforsvarligt at
> ramme et hul og en fodgænger. Jeg spørger for at få opklaret hvor
> kort tid der var til at opdage hullet.

> Ikke efter påkørslen.

Jo, bare ikke så meget som før.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-02 16:54

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in

> En fodgænger rager jo normalt lidt højere op i landskabet end et
> hul...

Det er seriøst en kandidat til årest fedeste udtalelse ;)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-05-02 17:47

Havde det været en fodgænger, der bare dukkede sådan op, havde jeg nok pr
refleks kørt over i venstre vejbane. Til trods for at jeg ikke havde kunnet
se modkørende.

Det var heller ikke let i splitsekundet at vurdere hullets størrelse.

Jesper

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-05-02 13:37

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.com> skrev:

> Det var i en skov med nogle snørklede og bakkede sving.

Mon ikke det kan forventes at ved kørsel i skov m.v. "kører man
tilstrækkeligt langsomt til at undgå huller, samt at man er velvidende
om en skov-vejs generelle kvalitet" ?

Ville dog selv stadig være pissed...

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-02 16:51

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote in

> Mon ikke det kan forventes at ved kørsel i skov m.v. "kører man
> tilstrækkeligt langsomt til at undgå huller, samt at man er
> velvidende om en skov-vejs generelle kvalitet" ?

Da ikke hvis det er en asfalteret skovvej!

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-05-02 19:07

Og det VAR det.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-05-02 05:51

Jesper Nielsen wrote:

> Jeg kørte i en bil på en kommunevej, hvor jeg ramte et kæmpehul.
>
> Det resulterede i en punktering.

Der er vist til sammenligning praksis for, at kommunen er
erstatningspligtig, hvis der er mere end 5 cm niveau
forskel på fliser, og det ikke er afmærket.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-05-02 07:55

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.com> skrev:

> Værkstedet mener, at kommunerne har pligt til at dække dette (altså
> ikke blot hullet, men lapning osv.)
>
> Har værkstedet ret?

Så vidt jeg husker - og jeg har ikke min erstatningsretsbog ved hånden - er
der noget med, at hvis kommunen har haft en chance for at opdage at hullet
var der, dvs. det ikke lige er opstået, er de erstatningspligtige.
Der har været en sag omkring et lignende hul på Ringgaden i Århus, men der
var det lige opstået pga. frost, og manden fik derfor ikke erstatning, da
kommunen ikke havde haft chance for at opdage og udbedre hullet.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Jesper S. Knudsen

Dato : 23-05-02 08:25

Ret henvendelse til kommunen og det lokale politi for at høre deres
synspunkter.

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 08:45

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.com> skrev:

[klip]

> Har værkstedet ret?

Måske - du kan læse om andres erfaring her:

http://www.hi-speed.dk/php3/read.php?f=3&i=28154&t=27931

http://www.hi-speed.dk/

/Peter

--