Pletter i plænen
Fra : Puk

Dato : 22-05-02 17:46

Hej alle sammen

For kort tid siden gravede jeg min mini-plæne op og lagde helt
nyt rullegræs på den. Resultatet er blevet rigtig godt, og jeg
er meget glad for min nye lille plæne.

Men men.......Der er nu kommet en del store visne pletter i
græsset. Græsset har slået fint rod, og jeg har også sørget for
at vande, når der ikke lige kom regn. Jeg har derfor hunden og
hendes tisseri mistænkt for at være synderen.

Er der nogen som kender til noget, jeg kan hælde på græsset som
modgift til hundes tis? Hvis det vitterlig er hunden, så er jeg
jo nok næppe den eneste, som har haft problemet.

Håber meget på nogle gode råd.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 19:17

On Wed, 22 May 2002 18:45:47 +0200, "Puk"
<powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

> [...]
>modgift til hundes tis? Hvis det vitterlig er hunden, så er jeg
>jo nok næppe den eneste, som har haft problemet.

Det kan meget vel være hunden, især hvis det er en større model.
Normalt vil græsset ikke dø af at den laver en lille tår, men en ny
plæne af rullegræs har ikke rødder ret langt ned endnu, derfor går det
galt. Når først plænen har fået rigtig fat, så er det normalt ikke noget
som ødelægger noget.

I april måned ser vores plæne også meget plettet ud, store gule pletter.
Det er p.g.a. vores 2 gravhundes tisseri gennem vinteren. Men allerede i
løbet af maj måned får plænen sin normale grønne farve igen. Men vores
plæne er jo også godt etableret, den er vel 4 år gammel.

Hmm.. det var vel egentlig ikke nogen løsning.... håber det er til lidt
hjælp alligevel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 22-05-02 20:32

> Det kan meget vel være hunden, især hvis det er en større
model.

Ja hun er i hvert fald større end en gravhund. Som en halv
Golden sådan ca *G*.

> [...]
Men vores
> plæne er jo også godt etableret, den er vel 4 år gammel.

Ok men nu er min plæne jo altså heller ikke ret stor. Det kan
vel knap nok kaldes en plæne, når der kun er 15 kvm. Når så
hunden også er større, så er det vel ikke helt ved siden af at
tro, at koncentrationen bliver større.

> Hmm.. det var vel egentlig ikke nogen løsning.... håber det er
til lidt
> hjælp alligevel.

Øv øv øv. Jeg er dælme lidt bange for, at belastningen
simpelthen er for stor for græsset.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-05-02 21:10

> Øv øv øv. Jeg er dælme lidt bange for, at belastningen
> simpelthen er for stor for græsset.

Du kunne jo vande de døde pletter med ekstra vand - og have en kande til at
fortynde hundens "søer". Det skulle kunne hjælpe her sommeren over.

Mvh Maria

Fra : Puk

Dato : 23-05-02 20:59

Hejsa

> Du kunne jo vande de døde pletter med ekstra vand - og have en
kande til at
> fortynde hundens "søer". Det skulle kunne hjælpe her sommeren
over.

Det havde jeg faktisk også tænkt på, så det tror jeg, jeg vil
prøve.
Desuden prøver jeg en anden ting. Hunden kommer simpelthen ikke
ud i haven lige så snart jeg kommer hjem (normalt bliver døren ud
til haven åbnet som det første). I stedet kommer hun med på min
løbetur, som så bliver lavet om til en kombineret gå- og løbetur,
så hun får mulighed for at snuse og tisse af ude i skoven.
Forhåbentlig vil det så også betyde mindre tisseri ude i haven.

Mange hilsner
Puk