dafnier
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-05-02 16:07

Hvem ved hvor jeg kan købe / fange et par levende dafnier??
Jeg bor i Korsør, så helst på Vestsjælland.
Hilsen Flemming.

Fra : Ivar

Dato : 22-05-02 17:42

Flemming Svendsen skrev:

> Hvem ved hvor jeg kan købe / fange et par levende dafnier??

Dem kan du finde i ethvert vandhul.
Køb et net i en legetøjsforretning og bevæg dig hen til det nærmeste
vandhul - sø eller mose. Hvis blot der vand året rund kan du være sikker
på at der dafnier.

Ivar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 19:13

On Wed, 22 May 2002 18:42:03 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Dem kan du finde i ethvert vandhul.
>Køb et net i en legetøjsforretning og bevæg dig hen til det nærmeste
>vandhul - sø eller mose. Hvis blot der vand året rund kan du være sikker
>på at der dafnier.

Måske et dumt spørgsmål: Hvordan ser dafnier ud?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-05-02 19:33

> On Wed, 22 May 2002 18:42:03 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
> Måske et dumt spørgsmål: Hvordan ser dafnier ud?
> Mads Lie Jensen -
-----------
Absolut ikke: Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar!
Se eventuelt på http://kamstrup-petersen.dk/dafnier/

Dafnier bruges til akvarie-fiskefoder.
Da jeg var dreng (var der drenge til) fik akvariefisk kun tørfoder i
nødstilfælde - om vinteren eksempelvis; nu ser man anderledes på det,
tørfoder er så nemt.
Men sikkert ski.... kedeligt for fiskene.
De skal anvendes til at holde havebassinet rent for alger, men idag er
dafnier aldeles vanskelige at finde.
Odense komune gør et stort arbejde for at holde liv i dafnierne ved at holde
opdræt og udsætning, men der er langt på cykel.
De er ikke til at opdrive her i Vestsjælland.
Dafnien er en lille ca. 1 mm lang eenkønnet væsen der bevæger sig i vandet
med sære hop, men se på omtalte hjemmeside.
Hej fra Flemming Svendsen.

Fra : Ivar

Dato : 22-05-02 19:47

Mads Lie Jensen skrev:

> Måske et dumt spørgsmål: Hvordan ser dafnier ud?

Her er et billede af en http://www.bioweb.dk/figurer/magna.gif

Den er ikke større end et knappenålshoved. Hvis du fylder et syltetøjsglas
med vand fra en sø, vil du se nogle bitte små dyr, der bevæger sig i hoppende
bevægelser - det er dafnier. De er ofte blevet brugt som levende
foder til akvariefisk.
For kort tid siden fiskede min søn og jeg dafnier i et nærliggende vandhul.
Det var lille og meget tilgroet vandhul i et grønt område ved et villakvarter.
Så lille at en and kun svært kan lande i det, men stort nok til at der kan smides
en indkøbsvogn i det Der var masser af dafnier ved hver eneste træk.

Ivar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 20:09

On Wed, 22 May 2002 20:46:34 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Her er et billede af en http://www.bioweb.dk/figurer/magna.gif

Jeg takker - det er jo et fint billede.
Jeg har aldrig set dafnier i min dam, men 1mm er heller ikke noget man
lige ligger mærke til medmindre man kigger efter det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-05-02 18:55

"Ivar" skrev i en meddelelse::

> Dem kan du finde i ethvert vandhul.
> Køb et net i en legetøjsforretning og bevæg dig hen til det nærmeste
> vandhul - sø eller mose. Hvis blot der vand året rund kan du være sikker
> på at der dafnier.

Jeg er ikke sikker på, at der nødvendigvis skal være vand hele året ?

Jeg mener at deres æg godt kan tørre ind - og så klækkes de, når der igen er vand i vandhullet.....

/Jan

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-05-02 13:32

Så lykkedes det!
Jeg fandt et vandhul med en dafniekoloni. Nu er de under kultur.
Jeg havde først fisket i søer der var frygteligt forurenet og den ene ende
er endda salt på grund af at havet somme tider bliver for nærgående.
Tak til alle der lige gav mig det sidste spark.
Flemming.