Opfordring til ulovlighed
Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 22-05-02 13:15

At spam er ulovligt jf markedsføringslovens 6a
(http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm#p6a) er så vidt vides et
fastslået faktum.

Uden at besidde andet en lægmands viden på området, forekommer det mig, at
man ved opfodring til lovbrud selv gør sig skyldig i et lovbrud: Hvordan,
mere nøjagtig, kunne sådan en anskuelse underbygges? Er der et begreb der
dækker det, og endnu bedre - er der en paragraf man kan kaste efter f.eks.
folk der laver og sælge software med det formål for øje at formidle spam?

Et sådan eksempel kan findes på http://www.macroware.dk/web/applications.htm
(Kig under overskriften "Kanon Nyhed!!! E-mail Robot").

Tankenrækken er startet ved en artikel på computerworld.dk
(http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=14648), og
forlænget af egen nysgerrighed i forbindelse med oprettelse af siden
http://www.hinnerup.net/2002/experiments/nospam/.

Alt input er velkomment - på forhånd tak,

Tobias Hinnerup

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-02 14:20

"Tobias Hinnerup" <hinnerup@nospamhinnerup.net> wrote in message

> [...]
> folk der laver og sælge software med det formål for øje at formidle spam?

Nu er spam jo kun ulovligt i markedsføringsmæssige sammenhænge, dvs. med et
kommercielt sigte. Foreninger og organisationer, - eller privatpersoner, der
kæmper for en sag, kan sagtens udsende spam uden at overtræde MFL.

At de så i de fleste tilfælde vil overtræde den aftale de har med deres ISP
er en anden sag, som ikk er relevant her.

Der er på Macrowares side ikke nogen decideret opfordring til at udsende
spam i kommercielt øjemed, og der er derfor nok ikke nogen sag.

- slet ikke nu hvor Macroware har tilsyneladende har trukket produktet
tilbage igen:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14697

/Per

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 22-05-02 14:32

Spørgsmålet gik ikke på en sag mod Macroware, men på opfordring til
ulovlighed.

Hvordan,
spam?

Den specifikke debat om Macroware (der på trods af artiklen i skrivende
stund stadig sælger produktet på
http://www.macroware.dk/web/applications.htm) var det aldrig planen at
trække herind; de tjente blot som eksemplificering.

/Tobias

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 22-05-02 14:35

Citat fra http://www.macroware.dk/web/applications.htm:
"Det er nu muligt via genialt e-mail system at sende reklame til samtlige
fremkomne e-mail adresser, uden andet arbejde end at opbygge reklamen.".

Er reklamer ikke normalt i kommercielt øjemed?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-02 14:46

> [...]
> fremkomne e-mail adresser, uden andet arbejde end at opbygge reklamen.".
>
> Er reklamer ikke normalt i kommercielt øjemed?

Ofte jo, men ikke kun.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-02 14:56

Per Christoffersen skrev:

>Ofte jo, men ikke kun.

Okay. Vi må så omformulere spørgsmålet til noget med at opfordre
både til lovligheder og til ulovligheder.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-02 14:47

Per Christoffersen skrev:

>Der er på Macrowares side ikke nogen decideret opfordring til at udsende
>spam i kommercielt øjemed, og der er derfor nok ikke nogen sag.

Ikke?

> [...]
>   end at opbygge reklamen.

>- slet ikke nu hvor Macroware har tilsyneladende har trukket produktet

Det har de ikke. De har skrevet at de vil trække det tilbage.

PS. "Genialt"? - hardehar!

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-02 14:56

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Ikke?

Jeg mener ikke at brugen af ordet reklame, kan holde som en decideret
opfordring til kommerciel udsendelse, men jeg kan da godt se, hvor de vil
lede tankerne hen...

Men reklame kan jo i princippet godt have et ikke kommercielt budskab
(politiske partier feks.), så helt entydigt er det da ikke.

Havde der stået reklame for firma eller varer/tjenesteydelser, så havde den
været helt klar.

Misforstå mig ikke, - jeg synes Macrowares produkt lyder som en opskrift på
Helvedes forgård. Jeg synes bare ikke, at der er basis for at bekæmpe den
med disse paragraffer.

Opfordring til overtrædelse af loven er i øvrigt ikke nævnt i MFL, som det
er i straffeloven, men det er måske anført andre steder?

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-02 14:59

Per Christoffersen skrev:

>Men reklame kan jo i princippet godt have et ikke kommercielt budskab
>(politiske partier feks.), så helt entydigt er det da ikke.

Fremmedordbogen:
reklame -n, -r (fr. réclame, af réclamer, lat. reclamare, se
reklamere»; egl.: lokkeråb (til folk);

den nuv. bet. skyldes indflydelse fra amr. reclaim) anbefaling af
noget med økonomisk vinding som formål;

annonce, plakat

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 15:13

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> skrev:

[klip]

> Opfordring til overtrædelse af loven er i øvrigt ikke nævnt i MFL, som det
> er i straffeloven, men det er måske anført andre steder?

Det kan være i strid med MFL § 1 og Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag om
sprøgsmålet. Kender ordning i strid med bestemmelserne og sker der
overtrædelse igen, er det er strafbart efter samme lovs § 22.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-05-02 09:02

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
> sprøgsmålet. Kender ordning i strid med bestemmelserne og sker der
> overtrædelse igen, er det er strafbart efter samme lovs § 22.

OK - §1 kan jo lidt af hvert...

/Per

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 22-05-02 21:34

Hej Per,

Nej, det er IKKE nævnt andre steder - og er netop kernen i spørgsmålet, der
åbenbart var utydeligt formuleret. Ligger du eller andre evt. inde med
oplysninger/henvisninger til hvad i straffeloven der er tale om i
forbindelse med opfordring til overtrædelse af loven?

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 22-05-02 22:04

Svaret er fundet i straffelovens 4. kapitel:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0080829.htm#Oversigt10

/Tobias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 06:32

Tobias Hinnerup skrev:

>Svaret er fundet i straffelovens 4. kapitel:

.... og det er negativt. Der er ingen straf for at opfordre til
spam fordi straffen for spam er under 4 måneders fængsel (nemlig
0 måneder og 0 dage).

--
Bertel

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 23-05-02 09:09

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> straffen for spam er under 4 måneders fængsel (nemlig
> 0 måneder og 0 dage).

Kildeangivelse?

/Tobias

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 09:19

Tobias Hinnerup <hinnerup@nospamhinnerup.net> skrev:

[klip]

> Kildeangivelse?

Der er jo netop ingen bestemmelse om spam i straffeloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-05-02 09:34

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Der er jo netop ingen bestemmelse om spam i straffeloven.

Nej. Men der er straffebestemmelser i Markedsføringsloven

§22
Stk. 3. Overtrædelse af bestemmelserne i § 2, stk. 1-3, § 2 a, §§ 6-9
og forsætlig overtrædelse af § 5 straffes med bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning. Overtrædelser af § 2, stk. 2
og 3, der består i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller
af forhold, der særligt angår den pågældende, er undergivet privat
påtale.9)

Så det er korrekt, at der ikke fængsles, men overtrædelse, kan som det
ses, straffes med bøde.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm