katte-gruppen.. "hjælpe fond"
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-05-02 09:43

inde i dk.fritid.dyr.kat snakker vi lidt om at oprette en "mini hjælpe
fond"...

vi har det med at hjælpe nødstedte katte som feks "Tortie" hvis historie i
kan læse her : http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/historier/historie.php?id=5
i Torites tilfælde blev der samlet ind i gruppen så der var penge til
forskellige vaccinationer og sterrilisation af Tortie og miverne...

ideen er nu at oprette en slags fond hvor vi indbyrdes kan hjælpe hinanden
med nødstedte missere som trænger til en operation eller lignende....

nu spekulerer vi så på om den slags kræver noget specielt rent legalt.....
planen går blot ud på at have en konto hvor vi frivilligt kan indbetale
beløb når vi har overskuddet og lysten til det, og så der fælles i gruppen
bliver besluttet hvordan pengene skal bruges til at hjælpe misserne....
altså ikke det store revisor opbud eller administration.... blot folk der
hjælper katte fordi vi brænder for det.... er det lovligt??

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 09:55

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev:

[klip]

> nu spekulerer vi så på om den slags kræver noget specielt rent legalt.....

I er ikke omfattet af Lovbekendtgørelse 1992-08-11 nr 698
LBKG 1992 698 om fonde og visse foreninger, da I nok har en formue der er
under 250.000 kr.

Dog skal I, jf. § 1, stk. 4, overholde disse regler i loven:

§ 6. For en fond skal der oprettes en vedtægt (fundats). Denne skal
indeholde angivelse af:
1) fondens navn,
2) den kommune her i landet, hvor fonden skal have sit hjemsted
(hovedkontor),
3) fondens formål,
4) størrelsen af fondens aktiver og egenkapital ved oprettelsen,
5) eventuelle særlige rettigheder eller fordele, der er tillagt stiftere
eller andre,
6) antallet af bestyrelsesmedlemmer, og hvorledes de udpeges,
7) regnskabsaflæggelse, herunder regnskabsåret, og
8) anvendelse af overskud.
Stk 2. Vedtægten skal senest 3 måneder efter oprettelsen indsendes til
fondsmyndigheden samt til skattemyndigheden i den kommune, hvor fonden har
hjemsted. Er stifteren eller stifterne ikke angivet i vedtægten, skal der
tillige indsendes særskilt oplysning herom. Vedtægtsændringer skal indsendes
til skattemyndigheden sammen med selvangivelsen, jf fondsbeskatningslovens §
15.

§ 7. Bestemmelser i en vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt
familie eller visse familier fortrinsret til uddeling fra en fond, har ikke
retsvirkning efter deres indhold, i det omfang fortrinsretten rækker videre
end til personer, der lever på stiftelsestidspunktet, og til én i forhold
til disse ufødt generation.
Stk 2. Bestemmelsen i stk 1 gælder tilsvarende for bestemmelser i en
vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt familie eller visse familier
fortrinsret til at indtage en bestemt stilling eller til på anden måde,
herunder i form af arbejdsvederlag, at oppebære økonomiske ydelser fra
fonden eller fra en virksomhed, hvorover fonden har en bestemmende
indflydelse. Dette gælder dog ikke hverv som medlem af bestyrelsen.

§ 8, stk. 1, 2. punktum: Aktiverne og egenkapitalen skal stå i rimeligt
forhold til formålet.

Kap 9. Ændringer af vedtægten mv
§ 32. Fondsmyndigheden kan efter indstilling fra bestyrelsen tillade, at en
bestemmelse i vedtægten ændres. Det kan herunder tillades, at fonden
sammenlægges med andre fonde, eller at en fond, hvis midler ikke står i
rimeligt forhold til formålet, opløses ved uddeling af kapitalen.(53)
Stk 2. Bestemmelserne i stk 1 finder anvendelse, uanset om der i vedtægten
er tillagt bestyrelsen eller andre ret til at ændre vedtægten.(54)
Stk 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse
vedtægtsbestemmelser kan ændres af bestyrelsen alene.(55)
§ 33. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en vedtægtsbestemmelse skal ændres, når bestemmelsen er uigennemførlig eller
har vist sig klart uhensigtsmæssig.
Stk 2. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en fond, hvis midler er klart utilstrækkelige til at opfylde formålet, skal
sammenlægges med andre fonde eller opløses ved uddeling af kapitalen.
Stk 3. Fondsmyndigheden kan beslutte, at en vedtægtsbestemmelse skal ændres,
hvis den strider mod lovgivningen eller oprettelsesdokumentet for fonden.
§ 34. Justitsministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
opløsning eller sammenlægning af fonde.

Registrering sker ved Civilretsdirektoratet, jf. § 37.

En fond er en selvstændig juridisk person.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-05-02 10:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> I er ikke omfattet af Lovbekendtgørelse 1992-08-11 nr 698
> LBKG 1992 698 om fonde og visse foreninger, da I nok har en formue der er
> under 250.000 kr.

tjoo*G* jeg tror næppe "fonden" kommer ret meget over nogle meget få tusinde
kroner.....

> Dog skal I, jf. § 1, stk. 4, overholde disse regler i loven:

*snip en masse oplysninger jeg reelt ikke fatter en brik af*

jamen reelt set opfatter jeg det ikke som en "fond" i den forstand at der
skal søges om hjælp fra den....

som jeg opfatter det så er det blot en bunke mennesker der kender hinanden
via internettet der samler ind til at hjælpe et dyr i nød......
skal det så oprettes som en direkte "fond"?
eller kan vi rent legalt sige "vi er venner, der står sammen, om et fællest
godt formål"??

navnet "Tortie-fonden" er blot "for sjov" så at sige.....

kan vi reelt komme uden om de regler du nævner?? ved evt at kalde det noget
andet??

som situationen er vil der reelt oftest være en der redder en mis.... en der
tager ansvar for den og sørger for husly indtil et andet arrangement kan
ordnes..... og en bunke mennesker der går sammen om at sørge for at missen
får den rette mad, lægebehandling og hvad dertil hører.....
vil det rent legalt kræve at vi hver især evt indbetaler til den pågældende
dyrlæge eller kan vi samle ind på denne konto uden at nogen blander sig??

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 10:23

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev:

[klip]

> tjoo*G* jeg tror næppe "fonden" kommer ret meget over nogle meget få
> tusinde kroner.....

Det tænkte jeg nok

[klip]

> *snip en masse oplysninger jeg reelt ikke fatter en brik af*

Du skal bare læse, hvad der står

> [...]
>
> navnet "Tortie-fonden" er blot "for sjov" så at sige.....
>
> kan vi reelt komme uden om de regler du nævner?? ved evt at kalde det

Som hovedregel i dansk ret, så hjælper det ikke at give noget en anden
betegnelse.

Men I kan også prøve at lave en forening. Forskellen er den samme i dette
tilfælde.

I skal lave nogle vedtægter mv. Sådan som det fremgår af nævnte § 6. Skriv
hvad foreningens formål er! Og overhold det.

> eller kan vi samle ind på denne konto uden at nogen
> blander sig??

Lav en lille forening. Få foreningen til at åbne en konto i et
pengeinstitut. I indbetaler et fast kontigent.

Skattemæssigt er der ingen problemer - heller ikke ved at lave en lille
Fond.

/Peter

--
http://www.grauslund.com