Publisher 2000 - begrænsning i billedstørr~
Fra : Preben Kaas

Dato : 22-05-02 08:45

Hej

Jeg har uden held forsøgt at indsætte billeder af størrelsen 3-4 MB i
Publisher 2000 men uden held.
P.2000 forsøger flere gange at indlæse, men efter nogle gange
fremkommer en meddelelse om at det ikke kender filtypen, som er jpg,
og foreslår at der indlæses div. konverteringsprogrammer.
Et forsøg herpå samt geninstallation virker heller ikke.

Er der måske en eller anden begrænsning i de størrelse billedfil som
Pub.2000 kan håndtere?

mvh
Preben

Fra : pre

Dato : 22-05-02 19:05

Det kan måske diskuteres om der er mening i at sætte så store billeder ind i
Publisher, men der er ikke nogen teknisk grænse der forbyder det. Lige nu
arbejder min tilsvarende version med to billeder, hhv. 6.25 og 5.3MB, uden
vrøvl. Et højreklik på et billede resulterer i den sædvanlige menu med
hjælpeteksten på nederste linie.

Det kunne tyde på en begrænsning et helt andet sted, måske generelt RAM
eller lagerplads, evt. for lidt plads til Windows Swapfil.

pre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-05-02 21:55

> [...]
> og foreslår at der indlæses div. konverteringsprogrammer.
> Et forsøg herpå samt geninstallation virker heller ikke.

Hvad mener du med, at forsøg på installation af konverteringsprogram og
geninstallation ikke virker? Har du fået indlæst konverteringsprogrammet
eller ej?
Gå evt. ind i Kontrolpanel-Tilføj fjern programmer og find din Publisher
installation og start den. Der får du et billede frem, hvor du bl.a. kan
tilføje og fjerne komponenter.
Klik på den og gå ned til Grafikfiltre. Klik på + og du vil kunne se, om du
har filtret installeret. Personligt installerer jeg altid alle filtrene for
ikke at løbe ind i ovenstående problem.
Hvis det er tilfældet, at du har installeret filtret, kan det være et jpg
format, som den ikke kender. Desværre findes der forskellige standarder for
jpg. Bl.a. har jeg set, at et Olympus digitalcamera laver nogle jpg filer,
som office 97 ikke kan læse. Office xp kan derimod godt.
Det kan så evt. klares ved først at indlæse filen i et
billedbehandlingsprogram, og så gemme i det jpg format, som det pgl. program
har, og så kan/vil man oftest være så heldig, at nu virker det, da de fleste
bruger samme standard.

Kurt

Fra : pre

Dato : 23-05-02 07:37

Nu skal jeg ikke gøre mig til Publisher ekspert, men citerer dog følgende
fra hjælpeteksten (og vil i øvrigt prøve at finde ud af om metoden er
generel for andre programmer):

When you import a bitmap into Publisher, it is first converted to an
uncompressed bitmap in memory. If your computer doesn't have enough memory
available for the uncompressed bitmap, Publisher cannot import it.

To give you an idea of how much memory you need to import a bitmap: The
uncompressed size of a simple black and white 3-by-3-inch bitmap (1 bit per
pixel), with 300 dpi, is about 100 KB; about 790 KB for a 256-color bitmap
(8 bits per pixel); and about 2.3 MB for a 16-million-color bitmap (24 bits
per pixel).