21" skærm til G4/867 - hvilken?
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-05-02 07:35

Da min omkring 5 år gamle 17" skærm til min G4/867 begynder at se
temmelig mørk ud, og da jeg i og for sig samtidig gerne vil have en
større skærm, vil jeg gerne have nogle gode råd.

Hvilken? Jeg ved at man kan bruge skærme fra Windows-verdenen, og at de
skulle være billigere end dem man kan få fra OfficeLine. En billig 21"
skærm - noget forslag?

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Højsholt

Dato : 22-05-02 08:54

Hej Per,

Mit forslag til en billig 21" CRT skærm er:

Samsung SyncMaster 1100P+

Prisen er omkring 5500 kr. eks. moms.

/Højsholt

Fra : tom dissing

Dato : 22-05-02 09:22

Mit forskal er en 21" "Lige-Meget-Hvilket-Varemærkenavn-Den-Har"..skærm.
Det kan sagtens lade sig gøre at betale langt over 10.000 for en sådan
skærm.
Men det er ikke nødvendigt.
Tjek din lokale PC pushergade ud, og se om de har nogle tilbud.
Spørg til næste ( eller næste igen ) prisklasse, og du har fundet din skærm.
Tom

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-05-02 11:05

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Tjek din lokale PC pushergade ud

Lyder som Falkonér Allé .

Fra : tom dissing

Dato : 22-05-02 12:00

Køb et VGA til mac skærm adapter ( hvis det overhovedet er nødvendigt) i en
macbutik !? ( desværre)
TOm

On 22/05/02 12:05, in article 1fcl2la.1wt2k7v18mqxgbN%serse@diku.dk, "Per

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-05-02 12:05

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Køb et VGA til mac skærm adapter ( hvis det overhovedet er nødvendigt) i en
> macbutik !? ( desværre)

En sådan har jeg allerede. Men en rigtig gammel en.

Fra : tom dissing

Dato : 22-05-02 12:50

Hvis det er multisynk er alt OK
Tom

On 22/05/02 13:05, in article 1fcl5k8.16ij96pyab1e7N%serse@diku.dk, "Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-02 13:33

Hej Tom

Helt ligegyldigt er det nu ikke. Mange billige 21" skærme (under 10.000kr.) er
ikke særlig stabile i billedhold og skærmstyring, hvilket vil give et meget
uroligt billede med masser af flimmer. Opløsningen på de billige skærme er
heller ikke for gode, typisk ligger de i str. 0,28-0,32 px. I høje opløsninger
- 1600x1200 - kan det samtidig give en del 'kornethed' på skærmen.

Selvfølgelig kan det reduceres en del ved at bruge forholdsvis mørke baggrunde.
Det vil reducere flimmer og 'skjule' kornetheden noget, - men ideelt er det
ikke!

Hvis jeg skal anbefale en skærm, så er Samsung'en et rigtig godt valg, hvis man
køber nyt.
Hvis man vælger brugt, så vil en ca. 2 år gammel blå Apple StudioDisplay 21"
være et særdeles godt valg.
Ligeledes en ikke for gammel D2 LaCie - 2-3 år - med Diamantron eller
Diamantron Super er rigtig godt! (har selv lige erhvervet mig en sådan).
KFC med enten RCA Super eller Trinitron billedrør er heller ikke det værste,
man kan få.
Sonic skærme er forholdsvis billige, men jeg kender kun lidt til deres
holdbarhed, men specs ser rigtig gode ud, - 0,25px til ca. $1100USd (gang med
11,4, så har du dansk pris inkl. moms men ex. levering).

mvh. Erik Richard

tom dissing wrote:

> [...]
> Tjek din lokale PC pushergade ud, og se om de har nogle tilbud.
> Spørg til næste ( eller næste igen ) prisklasse, og du har fundet din skærm.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : tom dissing

Dato : 22-05-02 14:28

Jeg er grundlæggende enig..
Jeg foreslog jo blot at købe en 21" to ( mindst to ) niveauer over de
billigste..
Ex.
Nokia, SONY eller - som du nævner det - en Samsung.
Vi har lige fået en her på kontoret.. Og den er rigtig fin.. Pris 8k
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-02 01:28

Hej Tom

OK, så misforstod jeg dig lidt, - forstod det, som om det var ligegyldigt med
prislej4et, men jeg kan godt se, hvad du mener.

I øvrigt glemte jeg at tilføje, at Samsung skærmene jo er fuldt optimeret til
Apple, nu da Apple ikke selv længere laver CRT skærme, og så er Apple jo nu
hovedaktionær i Samsung Electronics Ltd.. Og alle de steder, hvor jeg spurgte, da
jeg overvejede at købe en helt ny 21" blev der sagt "Samsung".

Og mht. Nokia skærme... hm.. De har _en_ stor fejl, - lidt i retning af de gamle
1710AV skærme. - Strømforsyningen er dimensioneret for lille, og har en tendens til
at blive meget varme, hvilket ikke er særlig 'sundt' for skærmen.

Sony er godt! - men dyrt!

Og så lige en korrektion... 'Sonic' hedder helt rigtig 'ViewSonic'

Og så en forglemmelse... D2 LaCie skærme med Elektron billedrør _kan_ være
vanskelige at få til at passe 100% sammen med nogle Mac modeller. Og det samme
gælder for Hitachi og OneTech med Elektron billedrør.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 22-05-02 20:09

> [...]

> Hvilken? Jeg ved at man kan bruge skærme fra Windows-verdenen, og at de
> skulle være billigere end dem man kan få fra OfficeLine. En billig 21"

Hvorfor går du ikke ind på edbpriser.dk og finder en billig skærm hos en
PC forhandler?
--
Jesper. EmaiI -> pinebox {a} myreabox (.) com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-05-02 14:10

> [...]

> Hvilken? Jeg ved at man kan bruge skærme fra Windows-verdenen, og at de
> skulle være billigere end dem man kan få fra OfficeLine. En billig 21"

(Det med windows-verdenen er noget sludder nu om dage, hvor Mac'erne
standard er udstyret med VGA-stik. Så der er næsten frit valg på alle
hylder!)

Som med så meget andet, handler det lidt om hvad du skal bruge den til.

Hvis du skal sidde 8 timer om dagen og glo ind i den er det lidt
anderledes end hvis du kun surfer på den om aftenen.

Du kan få meget kedeligt skrammel hvis du bare går efter den billigste.

Jeg skulle imidlertid mene at en fornuftig skærm af de flade (altså
fladt billederør) starter omkring 7000 + moms.

Sony, Flexscan og viewsonic er nogle af de mærker jeg kender og finder
fornuftige.

Tag også garantien med i overvejelserne. Nogle af mærkerne kører med 3
års on-site, hvilket er guld værd hvis den pludselig går i stykker.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 25-05-02 14:21

Stig Leerbeck wrote:

> (Det med windows-verdenen er noget sludder nu om dage, hvor
> Mac'erne standard er udstyret med VGA-stik. Så der er næsten frit
> valg på alle hylder!)

Det med Windows-verdenen er generelt noget sludder. Windows er et OS
designet til at køre på en PC som f.eks. også Linux, Solaris,
hedengangne BeOS m.fl.!

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-06-02 07:24

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> Det med Windows-verdenen er generelt noget sludder. Windows er et OS
> designet til at køre på en PC som f.eks. også Linux, Solaris,
> hedengangne BeOS m.fl.!
>
> /Søren

Ja det er det jo!