Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GeForce 2 MX PCI 32 MB til kontorapplikati~
Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 07-02-01 22:39

Jeg har lige anskaffet ovenstående (endnu ikke udpakket det). Jeg har købt
kortet for at øge generel performance på min pc, men ikke specielt med
henblik på spil. Jeg forventer at fx PhotoShop afvikles meget hurtigere.
Er jeg gået galt i byen? Er kortet kun velegnet til spil?

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-02-01 23:53

"Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> henblik på spil. Jeg forventer at fx PhotoShop afvikles meget hurtigere.
> Er jeg gået galt i byen? Er kortet kun velegnet til spil?

Ja, fuldstændig faktisk.

I dit tilfælde ville du være bedre rustet med et Matrox Millenium. Sådan et
købte jeg af en gut i Aalborg for 125 kr. til en computer min storesøster
skal bruge til kontor programmer, og ikke spil. Hvis du vil gøre noget ved
ydelsen i photoshop skal du have masser af ram (256 er ikke for lidt til
billedbehandling). Hvis du vil have filtre og sådan noget til at gå
hurtigere skal du have en hurtig CPU (f.eks. Duron700). Harddisken er også
en nøglekomponent når det handler om billedbehandling, her kan IBM 75GXP 30
gb anbefales.

men gå efter ram først. det er den ting der forbedrer en klemt computer mest
(det er ikke rammen der giver hastigheden, men mere end 64 mb ram giver
resten af computeren en chance for at arbejde)

Fra : Martin Bangsø

Dato : 08-02-01 15:48

On Wed, 7 Feb 2001 22:39:05 +0100, Jan Bak Madsen wrote:

> [...]
> henblik på spil. Jeg forventer at fx PhotoShop afvikles meget hurtigere.
> Er jeg gået galt i byen? Er kortet kun velegnet til spil?

GeForce-kortene er helt klart 3D-kort. Selv ret gamle grafikkort har
en 2D ydelse på højde med de nyeste 3D spille grafikkort. Programmer
som Photoshop er meget CPU-afhængige og de bruger ikke dit grafikkorts
3D-funktioner til noget som helst. Nogen generel
performance-forbedring skal du ikke regne med (udover selvfølgelig i
Quake og slige spil).

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 08-02-01 16:33

OK, men hvad så med RAM-forøgelsen fra 8 til 32 MB. Giver det slet ikke
noget nogen steder ?

Fra : Martin Bangsø

Dato : 08-02-01 18:23

On Thu, 8 Feb 2001 16:32:48 +0100, Jan Bak Madsen wrote:

> OK, men hvad så med RAM-forøgelsen fra 8 til 32 MB. Giver det slet ikke
> noget nogen steder ?

RAM-forøgelsen på grafikkortet? Nej, ikke andet end at du kan køre i
højere opløsninger og/eller større farvedybde.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b