Gældsbrev vedr. rentefrit familielån ?
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 21-05-02 23:07

Hej,

Jeg er ved at købe halvparten af mine forældres hus.
Vi er ved at finde en advokat, der kan hjælpe med at
skrive skøde og samejekontrakt.

Jeg har en håndfuld spørgsmål først:
Er det korrekt at jeg kan financiere købet ved at
låne (en mindre del af) pengene af mine forældre?
Og at lånet kan være rentefrit?

Fordelen skulle i så fald være at jeg ikke sad med et
unødigt stort realkreditlån og mine forældre med unødigt
mange penge i banken.

Men hvis nu jeg og mine forældre sammen underskriver et
gældsbrev, hvordan ved (skatte)myndighederne så at der er
tale om en reel gæld og ikke en foræring?
Kræves det at gældsbrevet er offentligt kendt (tinglyst)?

Kan nogen her henvise til et eksempel på udformning af et
sådant gældsbrev?

Mange tak,
-Lars Lundin.

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-02 00:39

Scripsit "Lars Kr. Lundin" <news-jur-04@lklundin.dk>

> Men hvis nu jeg og mine forældre sammen underskriver et
> gældsbrev, hvordan ved (skatte)myndighederne så at der er
> tale om en reel gæld og ikke en foræring?

Standardsvaret er vist at gældsbrevet blot udtrykkelig skal sige at
gælden nårsomhelst kan opsiges af långiver til betaling uden varsel.

(Udover den sikkert teoretiske mulighed for at forældrene selv
ombestemmer sig, vil det også sige at hvis forældrene kommer i
knibe, kan deres kreditorer gøre udlæg i lånet og kræve penge af
dig).

--
Henning Makholm "*Se*!! Nu hælder den vand ud
af ørerne *igen*!! *Et mirakel*!!!"

Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 22-05-02 04:26

> Er det korrekt at jeg kan financiere købet ved at
> låne (en mindre del af) pengene af mine forældre?
> Og at lånet kan være rentefrit?

Hej Lars
Lånet kan ikke være rentefrit, da der eller er tale om en foræring. Og det
skal du betale skat af. Men jeg mener at renten mindst skal være 7%, uden
jeg dog er sikker. Men det ved en revisor mere om.
Hilsen
Bjarne

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-05-02 06:19

On Wed, 22 May 2002 05:26:28 +0200, "Bjarne Schmidt"
<ellehus@schmidt.mail.dk> wrote:

>Lånet kan ikke være rentefrit, da der eller er tale om en foræring.

Det er forkert.

Såfremt der udarbejdes et anfordringsgældsbrev kan lånet godt være
rentefrit. Dvs. hele gælden skal kunne kræves tilbagebetalt med kort,
f.eks. 14 dages, varsel.

>Og det
>skal du betale skat af. Men jeg mener at renten mindst skal være 7%, uden
>jeg dog er sikker. Men det ved en revisor mere om.

Den normale mindsterente er omkring 4%, men som nævnt kan der
konstrueres familielån uden renter. I andre situationer har du ret i,
at der ellers sker beskatning af (fiktive) renter.

--
Jakob Paikin

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 22-05-02 21:57

"Jakob Paikin" skrev:

> Den normale mindsterente er omkring 4%

Den normale mindsterente? Er der flere?

Den eneste mindsterente jeg kender er den som vedrører kursgevinstloven og
den er frem til 30/6-02 4 %.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : CO

Dato : 22-05-02 22:49

Vi havde samme problem for et par år siden hvor min lillebror købte min
forældres hus, her var løsningen på det
"rentefri lån" ifølge advokater og revisor at oprette en lånebrev med en
nominel minste rente ( kan ikke huske satsen )
som blev indbetalt hver år, og opgivet på mine forældres selvangivelse.

I modsatte fald ville min lillebror blive beskattet af renteværdien af lånet
!

modsat, er det så lavet på den måde at lånen indfries over en årrække med
det maksimale skattefrie beløb der kan
overføres fra forældre til barn.

Håber det kan bruges

Med venlig hilsen
Claus

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-02 22:55

CO wrote:
> [...]
>
> I modsatte fald ville min lillebror blive beskattet af renteværdien af lånet

Det var da kedeligt, at i skulle rende ind i to rådgivere,
der ikke kender alle mulighederne,
men det du nævner er da også en mulighed.

Men ellers hedder det anfordringslån, som tidligere beskrevet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-05-02 23:13

"Erik G. Christensen" wrote:

> Det var da kedeligt, at i skulle rende ind i to rådgivere,
> der ikke kender alle mulighederne,
> men det du nævner er da også en mulighed.
>
> Men ellers hedder det anfordringslån, som tidligere beskrevet.

Vil renterne ikke være skattepligtige for forældrene, men fradragsberettigede
for lillebror? I så fald vil det vel kun betyde noget, hvis der er stor forskel på
beskatningen. Til gengæld opfatter jeg ovenstående som mere sikkert for lillebror,
da lånet ikke pludselig kan forlanges betalt af forældrenes kreditorer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-05-02 05:48

Jonathan Stein wrote:

> Vil renterne ikke være skattepligtige for forældrene, men fradragsberettigede
> for lillebror? I så fald vil det vel kun betyde noget, hvis der er stor forskel på
> beskatningen.

Det er der ofte, da positiv kapitalindkomst beskattes med 59% og
negativ med fradrag på 32%.

> Til gengæld opfatter jeg ovenstående som mere sikkert for lillebror,
> da lånet ikke pludselig kan forlanges betalt af forældrenes kreditorer.

Hvis det er en reel risiko, bør forældrene nok låne ud mod renter
og aftalt afvikling.

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 08:34

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Det er der ofte, da positiv kapitalindkomst beskattes med 59% og
> negativ med fradrag på 32%.

Enig. Det med den begrænsede fradragsværdi er ikke trængt helt igennem
endnu.

[klip]

> Hvis det er en reel risiko, bør forældrene nok låne ud mod renter
> og aftalt afvikling.

Enig.

Ikke så rasende god rådgivning. Måske svært at forudse den gang.

/Pete

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-05-02 06:54

On Wed, 22 May 2002 22:57:00 +0200, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
wrote:

>Den normale mindsterente? Er der flere?

Nej - det var en dårlig formulering fra min side. (Og jeg gad ikke slå
op om den var ændret fra de præcis 4% som jeg huskede ).

--
Jakob Paikin