reklamation på bådkøb
Fra : CO

Dato : 21-05-02 22:54

Hvilke reklamation har man som privat køber, hvis man køber en brugt båd hos
en mægler og det viser sig at være
fejl på den, er der nogen købelov, garanti eller reklamation på dette ?

og hvem skal man henvende sig til mægleren eller den forrige ejer !

mvh
Claus

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 06:53

CO <claus-@e-box.dk> skrev:

> Hvilke reklamation har man som privat køber, hvis man køber en brugt båd
> hos en mægler og det viser sig at være
> fejl på den, er der nogen købelov, garanti eller reklamation på dette ?

Du kan reklamere over mangler i 1 eller - hvis købsaftalen er indgået efter
1.1.2002 - 2 år.

Det kan dog være svært at fastslå, hvad der er en mangel på brugte
genstande.

> og hvem skal man henvende sig til mægleren eller den forrige ejer !

Du skal henvende dig til sælger - hvem er det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : CO

Dato : 22-05-02 22:20

Tak Peter for dit svar !

> Du kan reklamere over mangler i 1 eller - hvis købsaftalen er indgået
efter
> 1.1.2002 - 2 år.

Den er købt Maj 2002

> Det kan dog være svært at fastslå, hvad der er en mangel på brugte
> genstande.
Ja det ved jeg, men det må eksperterne afgøre !

> Du skal henvende dig til sælger - hvem er det?

På salgsslutseddel fra Søsportens Brancheforeningen står det angivet som
anvisningssalg
fra båd mælgeren, og under sælger står den tidligere ejers navn og adresse !

På bagsiden af salgsslutsedlen står følgende punkter

Sælger ansvar: Brugt båd: Brugt båd sælges, hvis ikke andet er aftalt, som
beset, og iøvrigt efter købelobvens bestemmelser
( vil det sige at jeg ikke har nogen reklamationsfrist ?? )

resten af punkterne omhandler kun forsikring, salær, afgifter og evt.
renteberegninger.

Der er dog påført på forsiden at fartøjet overdrages i funktionsdygtigt
stand.

Mit spørsgmål er derfor, vil jeg kunne tilkalde en reparatør der evt.
konstatere at det er en gammel skade
som er skjult eller forsøgt reparet før, og få vedkommende til at udbedre
skaden, og derefter sende regningen
til den forrige ejer ? - og hvis den forrige ejer nægter at betale, er der
så kun et civilt søgsmål som mulighed?

Med venlig hilsen
Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-02 22:25

Scripsit "CO" <claus-@e-box.dk>

> Ja det ved jeg, men det må eksperterne afgøre !

Tja, som du selv skriver:

> Mit spørsgmål er derfor, vil jeg kunne tilkalde en reparatør der evt.
> konstatere at det er en gammel skade som er skjult eller forsøgt
> reparet før,

Hvis ikke du selv er sikker nok i din sag til at stole på din egen
vurdering af om det er en mangel eller ej, så må du have en
professionel til at se på det, ja.

> og få vedkommende til at udbedre skaden, og derefter sende regningen
> til den forrige ejer ?

Du skal give sælger lejlighed for at udbedre manglen før du selv får
det gjort på hans regning.

> - og hvis den forrige ejer nægter at betale, er der
> så kun et civilt søgsmål som mulighed?

Ja. Hvad skulle der ellers være?

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : CO

Dato : 22-05-02 22:36

Også tak til dig Henning Makholm, specielt for din hurtige respons !

[klip ]

> Ja. Hvad skulle der ellers være?

en kølhaling, der jo tale om gamle maritime skikke !

summasumarum vil det sige at såfremt der er skjulte/fejl eller mangler, som
det kan bevises eller sandsynligøres
ikke er opstået efter salgsdagen, er jeg i henhold til købeloven berettiget
til at søge dem udbedret hos sælger ?

Jeg var blot i tvivl om formuleringen "købt som beset "

med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 06:29

CO skrev:

>Jeg var blot i tvivl om formuleringen "købt som beset "

Den har ikke spor betydning. Sælger kan ikke smutte fra sit
ansvar ved den slags formuleringer.

Og købeloven sikrer dig 2 års reklamationsfrist, en ret der ikke
kan fraskrives ved aftale.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 08:25

CO <claus-@e-box.dk> skrev:

[klip]

> [...]
>
> Sælger ansvar: Brugt båd: Brugt båd sælges, hvis ikke andet er aftalt, som
> beset, og iøvrigt efter købelobvens bestemmelser

Der er tale om et forbrugerkøb, hvis du har købt båden gennem en
professionel mægler, jf. Købelovens § 4a, stk. 2

Købt som beset er uden betydning, jf. Købelovens § 77, stk. 1

> ( vil det sige at jeg ikke har nogen reklamationsfrist ?? )

Nej. De almindelige regler gælder = reklamationsret.

[klip]

> [...]
> skaden, og derefter sende regningen
> til den forrige ejer ? - og hvis den forrige ejer nægter at betale, er der

Måske - det afhænger af, om det juridisk set ér en mangel. Det kan vi ikke
konstatere her. Det afhænger af en samlet vurdering af båden. Du skal nok
have fat i en advokat for at lave den samlede vurdering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-05-02 18:20

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Nej. De almindelige regler gælder = reklamationsret.

Skrev du virkelig det?

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : CO

Dato : 23-05-02 18:40

Et stort tak for alle besvarelserne, det var lige hvad jeg kunne bruge !

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 18:50